+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Omgangsyke

Uregistrert
    Gjest

Omgangsyke

For 3 år siden hadde jeg kraftig oppkast, så sterkt at jeg måtte på sykehus. Tok mange tester, men de fant ingenting galt heldigvis.
    Etter det har jeg slitt mye med magen dvs typisk nervøs mage.

For en mnd siden fikk jeg omgangsyke igjen med ny innleggelse. Fikk væske og kvalmestillende.

I natt hadde jeg en ny runde, men det ga seg etter 6 timer. men jeg blir mer og mer urolig. fatter ikke at det går ann å ha omgangsyken så ofte??? eller så hardt....

for 3 år siden hadde jeg kun hatt omgangsyken 1 gang på 15 år!

Noen som har erfaringer med noe lignende eller noen råd..?

hilsen små angst.

Tidl. bruker
    Gjest

Sv: Omgangsyke

Det var veldig hvor mange her inne som er alvorlig bekymra for at de feiler noe?

Anyhow.... jeg hadde heller ikke hatt stort med omgangssjuka før jeg fikk barn i barnehage/skole. For to år siden hadde vi alle i familien omgangssjuka tre runder på en vinter, altså alle i familien hver gang. Forrige vinter hadde vi bare en runde, denne vinteren har vi hittil hatt to runder og jeg sitter i spenning og venter på en tredje runde. Ikke har vi dårlig immunforsvar heller, men jeg er sikker på at de vintrene som har vært veldig kalde gjør sitt (vi er mer inne, mer tett, mindre sirkulasjon i lufta) og at folk ikke kan holde seg selv eller ungene lenge nok hjemme (48 t etter siste oppkast eller diare). Vi er smittsomme fra vi er smittet til det bryter ut (inkubasjonstiden 6-48 timer ca) og til to dager etter at vi er friske.

Nå sist ble faktisk jeg og en av ungene smitta hele tre dager etter at minste hadde hatt siste symptom, dvs vi ble smitta hele tre dager etter at minste sist hadde kasta opp. Vi ble sjuke to dager etter det igjen.

Når det gjelder tips: Hold deg unna folk du veit nettopp har vært sjuke, grundig håndvask, bytte håndklær hyppig, vaske deg og ikke lukke krana med handa etterpå, sprit tar ikke omgangssjuka så du må bruke klorin (ikke first price, men original klorin fordi f.p. er svakere/dårligere).

Og så er man immun bare 1-2 uker ca etter omgangssjuka og kan derfor bli sjuk flere ganger på en sesong.

Ellers synes jeg slettes ikke du har hatt dette ofte.

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    For 3 år siden hadde jeg kraftig oppkast, så sterkt at jeg måtte på sykehus. Tok mange tester, men de fant ingenting galt heldigvis.
    Etter det har jeg slitt mye med magen dvs typisk nervøs mage.

For en mnd siden fikk jeg omgangsyke igjen med ny innleggelse. Fikk væske og kvalmestillende.

I natt hadde jeg en ny runde, men det ga seg etter 6 timer. men jeg blir mer og mer urolig. fatter ikke at det går ann å ha omgangsyken så ofte??? eller så hardt....

for 3 år siden hadde jeg kun hatt omgangsyken 1 gang på 15 år!

Noen som har erfaringer med noe lignende eller noen råd..?

hilsen små angst.
    Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva det er du lurer på, du har hatt omganssyken fire ganger på 15 år noe som absolutt ikke er mye. Du har ikke noe ventrikkelretensjon eller sykelige tilstander i magesekken med et slikt sykdomsforløp. Tror du at du er alvorlig syk på noe vis eller?

Uregistrert
    Gjest

De fleste opplever da omgangssyke opptil flere ganger i året når de har småbarn! Det er verken farlig å kaste opp eller være litt dehydrert noen dager for et voksent ellers friskt menneske. Dere som legger seg inn på sykehus for omgangssyke skjønner jeg virkelig ikke, da dette er veldig smittsomt burde man heller holde seg hjemme isteden for å risikere å smitte alvorlig syke mennesker og personell som trengs på jobb og ikke over doskåla. Og som du sier, de fant ikke noe mer galt enn oppkast når du la deg inn, så da var det vel helt unødvendig. Ærlig talt burde et voksent menneske tåle å kaste opp noen dager, det betyr ikke at du er alvorlig syk! Ja det er grusomt å ha, men det er det for alle oss andre som har omgangssyke også, det er bare bite tenna sammen og tåle den korte tida det står på!

Tidl. bruker
    Gjest

Dere som legger seg inn på sykehus for omgangssyke skjønner jeg virkelig ikke, da dette er veldig smittsomt burde man heller holde seg hjemme isteden for å risikere å smitte alvorlig syke mennesker og personell som trengs på jobb og ikke over doskåla. Og som du sier, de fant ikke noe mer galt enn oppkast når du la deg inn, så da var det vel helt unødvendig.
    Jeg veit ikke om du rett og slett er uvitende, eller om du bor i et annet land, men her i Norge (som jeg regner med HI bor i) kan man ikke bare legge seg selv inn på sjukehus fordi man føler for det, men man blir først vurdert av en lege som vurderer om man er såpass dehydrert at man trenger væskebehandling (alvorlig dehydrering kan feks føre til nyresvikt og dette er en av de viktigste grunnene til å behandle dette på sjukehus for et svært lite fåtall som kan bli så dårlige av omgangssjuka og lagt på isolat for å inngå å smitte andre), dernest blir man vurdert av en lege på avdelingen man blir lagt inn om man trenger behandling og hva slags behandling man skal ha...

Når det er sagt, står jeg for det jeg skreiv: Omgangssjuka opptil flere ganger per år er både normalt og stort sett helt ufarlig.

Uregistrert
    Gjest

Jeg lurer ikke på om jeg er alvorlig syk! Jeg fikk det svaret jeg VILLE ha av Berta. Om man kan få det så tett når man akkurat har hatt det! Jeg har angst for oppkast også. Og jeg ble ikke lagt inn fordi jeg "spydde litt". Jeg spydde og brakk meg uten pause i 24 timer, og ikke fätt noe væske på 2 dager. 90/60 i blodtrykk og måtte ha 4 l med en gang. De sa selv på sykehuset at jeg var ekstremt hardt rammet. Kan man ikke bare svare skikkelig, dårlig gjort å svare slik ureg.

Uregistrert
    Gjest

Og TIL INFO jeg lå 14 dager på isolat første gangen og 3 dager andre gangen. Fordi det var så ille! Så det er jo en grunn for at jeg spør da. Sykehuset var FANTASTISKE. De så jo hvor dårlig jeg var. Jeg er bedre nà og hadde en normal sjuke denne gangen, heldigvis. Må jo gå ann å kunne spørre andres erfaringer.

Uregistrert
    Gjest

Til HI:

på dette stedet her kan man ikke forvente å få noe særlig til empatiske svar. spør man om noe her inne/erfaringer/tips etc må man regne med at en del av svarene er "slutt å syt" skjerp deg" eller " trur du det feiler deg no eller". Jeg synes selv det er dårlig gjort å svare en person som lurer på noe på den måten

Berta svarer bra og konstruktivt her, og flere burde gjøre det.

selv om du "kun" har hatt omgangsyken 4 ganger på 15 år har jo de 2 siste gangen vært harde nok, så jeg skjønner du spør når du får gang nr 3 så tett.

desverre er det mulig. God bedring HI, håper du slipper den sjuka på lang lang tid!

Og TIL INFO jeg lå 14 dager på isolat første gangen og 3 dager andre gangen. Fordi det var så ille! Så det er jo en grunn for at jeg spør da. Sykehuset var FANTASTISKE. De så jo hvor dårlig jeg var. Jeg er bedre nà og hadde en normal sjuke denne gangen, heldigvis. Må jo gå ann å kunne spørre andres erfaringer.
    Siden du underskrev med "små angst", så virka det jo som om du trodde det var noe galt fatt. Men bra du har fått svar på det du lurte på da, nemlig at det går an å få omganssyka flere ganger etter hverandre...

Uregistrert
    Gjest

De fleste har vel mer eller mindre småangst for den jævlige spysjuka uansett i hvem grad man får det. Går som en farsott her vi bor nå ivertfall og jeg bare venter på min tur. Grøss.

god bedring HI.

Lignende diskusjoner

1. omgangsyke
    Av bebi i forum Sykdom, plager og skader
    Svar: 1
    Siste melding: 03-10-2009, 11:26
  2. omgangsyke
    Av ellefanten i forum 2006 og eldre barn
    Svar: 12
    Siste melding: 28-01-2008, 00:33
  3. Var det omgangsyke?
    Av 'Liten' i forum Sykdom, plager og skader