+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Fikk feil vaksine!!

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Erica sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    282

Fikk feil vaksine!!

Hei!

I går opplevde jeg at gutten min på 8 år fikk feil vaksine.

2 klassingene skulle vaksineres for difteri og stivkrampe, men ved en feil så fikk han HPV vaksinen som jenter i 7 klasse får... Etter at helsesøster oppdaget dette, ga hun han stivkrampe sprøyten også.

Hun hadde ringt folkehelseinstituttet og de hadde sagt at det var ingen grunn til bekymring og at det ikke var nødvendig å avviksrapportere dette.

Jeg må ærlig talt si at jeg er meget bekymret og opprørt over dette. Blir mer og mer urolig etterhvert som jeg leser om denne HPV vaksinen. Han fikk Gardasil.. Mange lumske bivirkninger og dødsfall. En har ikke noe peiling på langtidseffekten av denne vaksinen (senskader)...

Leste om en liten guttebaby som fikk denne ved en feiltakelse. Han hadde utviklet en sjelden type av leukemi..

Gutten min våknet tidlig den dagen han skulle ha sprøyten og gruet seg noe voldsomt. Sa han var kvalm og syk og ikke kunne gå på skolen.. Klarte å roe han ned og fikk han på skolen. Så skjer dette....

Noen som har noen råd om hva jeg bør gjøre videre nå dersom noe skulle skje med han? Få registrert det på en eller annen måte!? Jeg har rett og slett ikke peiling....

Hilsen en bekymret mamma

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    valkyrien sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Birkenes
    Meldinger
    320

Sv: Fikk feil vaksine!!

Jeg har ikke greie på dette, så jeg kan bare si hva jeg synes...

Gå til fastlegen, og få det inn i papirene til gutten din. Da er det i det minste registrert hvis han skulle få problemer på grunn av det.

Synes også det høres rart ut at det ikke skal avviksrapporteres. Jeg ville klaget på helsesøsteren som gjorde feilen. Aner ikke hva som er rette klageinstans, men det vet vel kanskje legekontoret? Hos fylkeslegen kan de sikkert svare på det ihvertfall.

Håper virkelig ikke gutten får problemer av dette!

Supermedlem
    Vilde sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    1,040

Få dokumentert att dette har skjedd...
    Så er det bare å håpe og tro, ingen skade har skjedd... men få det iallefall dokumentert (tenker på erstatningskrav HVIS noe skal skje).
    2007
    2010

Medlem

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    83

At ikke dette skal avviksrapporteres er ihvertfall ren bullshit. Alt avvik skal registreres, og spesielt slike som kan få følger for "pasienten"! Ta kontakt med fastlege, og rådfør deg. Helt enig at dette bør dokumenteres for eventuelle fremtidige plager gutten din kan få. Ikke gi deg på dette!

Kjenner jeg er litt målløs over dette med avviksrapporteringen.. Har nettopp vært på oppfriskningskurs (medisinkurs) selv, og var det noe de tok alvorlig så var det avvik!
    Lille persille f. november '10

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,491

Skjønner veldig godt frustrasjonen din, og sier som de andre - ta dette videre med fastlegen. Dette må ned i journaler, og følges nøye opp.

Dessverre har jeg hørt flere historier der man får beskjed om ikke å avviksrapportere, noe jeg synes er hårreisende. Er pro-vaksinasjon, men strever med tiltro til myndighetene når de gang på gang gjør merkelige valg à la dette.

Lykke til
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

Klart det skal avviksrapporteres - det er jo et kjempeavvik! Det er jo nettopp for å hindre at slike ting skjer, at det er viktig at alt blir rapportert.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

Selvfølgelig skal det rapporteres! Det er det vi har SYSVAK til!

Nå er det jo sånn at det har vært en del forskning som har visst at HPV vax også er virkbar og effektiv for gutter. http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0909537. En av de som i Norge har vært pådrivere for å få vaksinene også for gutter er Harald Moi, professor ved UiO.
    Så sånn sett så ville jeg nok senket skuldrene med tanke på risiko for at han skal ha tatt skade av det. Men som sagt rapporteres inn i SYSVAK skal det!
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

Tidl. bruker
    Gjest

Ikke nødvendig å avviksrapportere dette? Hvah?

Alle avvik skal rapporteres og dette er et grovt avvik selv om det har gått bra og vil gå bra i fremtiden. Jeg ville forlangt at dette ble meldt, spesielt med tanke på evt seinvirkninger og for å se på rutinene så sånt ikke skjer igjen.

Selvfølgelig skal dette meldes! Du kan ringe kommunelegen som har det øverste ansvaret i kommunen for å se om du kan få noen gode råd der og om denne kommunelegen kan gjøre noe for deg.

Sørg også for å få kopi av hans journal fra helsesøster.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,257

Hiver meg på det de andre sier, dette SKAL avviksrapporteres! Det må du kreve!
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Uregistrert
    Gjest

Blir helt målløs jeg. Det at hun sier at det ikke er nødvendig å avviksrapportere dette tror jeg bare er en løgn for å redde seg selv. Så krev det! Ring dit hun ringte og spør om det stemmer at det ikke skal rapporteres? Eller ta det skriftelig så har du det skriftelig.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,435

Seff skal det meldes som avvik.
    f.01 f.02 f.05

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,670

Selvfølgelig skal dette rapporteres. At HS sier at det ikke er behov for det, det er ren ansvarsfraskrivelse. Å gi feil vaksine er uakseptabelt og i verste fall farlig.
    Abritta has left the building...

Lignende diskusjoner

1. Mini fikk vaksine i dag han da...
    Av Lotusjenta i forum Juni
    Svar: 3
    Siste melding: 20-08-2007, 19:00
  2. Hvem fikk vi av og hva fikk vi i Hemmelig Julegavevenn
    Av [Mon] i forum 2006 og eldre barn
    Svar: 40
    Siste melding: 02-01-2007, 15:55
  3. 2-åring fikk feil nesespray! (syntocinon)
    Av ~Maila~ i forum Sykdom, plager og skader
    Svar: 4
    Siste melding: 21-08-2005, 20:48
  4. Jeg fikk feil Skip Hop
    Av LilleWombat i forum Klær og utstyr
    Svar: 3
    Siste melding: 16-04-2005, 12:00

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner