+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Uregistrert
    Gjest

Question Hva tenker dere om slankeopererte?

Når du hører om noen som har blitt slankeopererert: hva tenker du om det?

Uregistrert
    Gjest

Sv: Hva tenker dere om slankeopererte?

Først så kan jeg tenke at herregud, er de virkelig så late at de må operere seg.
    at de sitter å griner til seg en slankeoprasjon.
    men det er vell kanskje noen som virkelig trenger det også da! men enkelte leger gir ut slankeoprasjoner i hytt å pine synes jeg......

Jeg tenker vel egentlig ingenting om slankeopererte, annet enn at jeg håper de får det bedre enn de hadde det før operasjonen.
    Mirra og -08

Uregistrert
    Gjest

Jeg er misunnelig, for jeg har ikke råd til en slik operasjon selv.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Jeg er misunnelig, for jeg har ikke råd til en slik operasjon selv.
    Har du virkelig behov for det, så får du jo dekt av det offentlige.

Jeg tenker hverken det ene eller andre egentlig
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Uregistrert
    Gjest

kjenner et par som tok operasjon privat i utlandet. da tenkte jeg nok et par sekunder at de var en smule late, for de gadd ikke prøve å slanke seg sa de.

ellers tenker jeg ikke noe på det, folk får vel feie for sin egen dør.

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

Jeg tenker at jeg håper de har det bedre etter operasjonen enn de hadde før, og at det ikke kan være særlig greit å plutselig få en bitteliten magesekk og ikke kunne spise som man vil lenger. Tror jeg hadde blitt veldig sur og grinete
    Lykke kommer i mange størrelser!

Jeg vil tro at de som får/tar en slik operasjon er veldig overvektige, at de har slitt med det mer eller mindre hele livet, og at de har prøvd utallige kurer uten å lykkes. Derfor unner jeg dem et bedre liv fra nå!
    Februar 2007
    Mars 2010

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,669

Først så kan jeg tenke at herregud, er de virkelig så late at de må operere seg.
    men det er vell kanskje noen som virkelig trenger det også da! men enkelte leger gir ut slankeoprasjoner i hytt å pine synes jeg......
    Det var holdningene sine det

Tror du virkelig at noen velger å operere seg bare fordi de ikke gidder slanke seg, og at legene gir klarsignal for dette sånn uten videre?

Det er en stor operasjon, og man får vel et liv med begrensninger etterpå. Jeg tror ikke dette er noe man velger som en enkel utvei.
    Abritta has left the building...

Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    4

Jeg er slankeoperert, betalte alle 140000 ++++ kronene selv for å kunne gå fra rehabiliteringspenger, attføring osv. ut i 100% jobb. Jeg var ikke sååå svær, BMI på 41, men lærte på et kurs at under denne operasjonen skjer det noe med tilførsel og produksjon av noen viktige hormoner som kunne gjøre meg frisk. Overvekten plagde ikke meg psykisk i det hele tatt faktisk, men det å sitte hjemme å være syk gjorde det. Det var samme hormonene som gjorde det nesten umulig for meg å gå ned i vekt også. Dette er 4 år siden og i dag er jeg 100% frisk og i full jobb, med et lån i banken som jeg betaler med glede.
    Alle har en grunn til slankeoperasjon, det er ikke lettvint som noen tror, tvert i mot. Man må legge om livet resten av livet i motsetning til en slankekur som går over.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Magisk!
    Sagt fra noen som virkelig vet hva dette handler om, regner jeg med ...

HI: Jeg tenker egentlig ikke så mye om slikt, jeg. De som velger å ta en slik operasjon har helt sikkert sine gode grunner, og jeg håper alltid at det kan gi dem bedre livskvalitet.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,734

Jeg har faktisk en og annen tanke om det, men det har ikke med operasjonen i seg selv å gjøre.
    Jeg har en svært god venninne som etter åresvis med sykelig overvekt fikk innvilget en slik operasjon. Det er IKKE en lettvinn løsning og man er heller ikke lat - som regel må man faktisk gå ned ganske mye i forkant av en slik OP, så argumentet om latskap holder ikke.
    Venninna mi fikk et nytt liv etterpå. HUn raste ned i vekt og samtidig med at kiloene rant av kom det gode humøret og smilet hennes tilbake
    MEN!!! Hun fikk en alvorlig psykisk knekk etter noen mnd... Og jeg vet om flere som har vært igjennom samme type OP som har fått det.
    Og jeg synes oppfølgingen i etterkant av et slikt massivt inngrep, som endrer på SÅ mye, er svært mangefull.
    Det er klart at det ikke bare merkes fysisk når man plutselig raser av flere titalls kilo...! Man kan jo omtrent se endringene fra dag til dag. Det må jo være tøft å se på at man endrer seg så totalt - selv om det i utgangspunktet er en ønsket forandring.
    Så det er mine tanker om det - ikke glem den mentale biten oppi det hele!
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LynxLynx sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,613

Nei, jeg tenker vell ikke noe generelt om slankeopererte, de er jo ikke en lik gruppe lizzom. Men så vet jeg fra en jeg kjenner hvor omfattende operasjonen er, og hvor omfattende omlegging av kost og livsstil man må gå igjennom i etterkant for resten av livet, at jeg ikke ser på det som en enkel utvei.

Supermedlem
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

Etter en gastric bypass må de fleste belage seg på å gå på vitamintilskudd resten av livet fordi deler av det som skal suge til seg næring/vitaminer fjernes. Og det er ikke gitt at man holder vekten nede uansett. Har flere venner som har tatt det. Noen har holdt vekta nede fordi de har lagt om livstilen og trener, mens andre raste ned i vekt, fikk operert pupper, mage og fjernet overflødig skinn før de begynte å gå opp igjen. Fordi de ikke lenger gadd å trene regelmessig, passe på hva de spiste et.c. Lettvin løsning er det ikke, det er sikkert. Det krever jobbing resten av livet for å holde seg der man vil være
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

Jeg syns det er litt trist, at noen blir så store at de må operere bort friske deler av fordøyelsessystemet for å greie å gå ned i vekt. Det er trist at de har blitt så store, og at de ikke går ned i vekt på en vanlig måte. Så hvis spørsmålet er hvordan jeg ser på slankeopererte, så må jeg innrømme at jeg synes litt synd på dem. For ikke å snakke om at de driver og slankeopererer ungdommer (barn), det er jo bare tragisk.
    Samfunnsøkonomisk er det jo supert at folk som har vært ute av arbeidslivet på grunn av livsstilsreduserte plager kommer seg ut i jobb igjen etter å ha gått ned mye i vekt. Men jeg er litt betenkt over den "enkle" løsningen det er å koble ut deler av tarmsystemet som er friskt, tenker da på senkomplikasjoner og ikke da bare vitaminmangel, o.l. Har gjennom jobb sett en del eksempler på dette, med nesten fatale utfall.

Jeg kjenner to som har tatt det, og er kjent med et tredje tilfelle gjennom venner's venner. Tenker ingenting om det, annet enn at det må være et forferdelig slit å gå igjennom.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,163
    Blogginnlegg
    62

Jeg vurderer en slik operasjon jeg har BMI 40. Men jeg har ikke motet meg opp til å dra til legen enda. Jeg lest en hel masse om denne operasjonen og ja det er ett stort steg og ta. Nå har jeg prøvd alt som heter slankekurer siden 1998 og har bare endt opp feitere og feitere. Nå tør jeg rett og slett ikke å prøve og slanke meg igjen i frykt for å gå opp enda mer. Jeg er redd for diabetes, hjerte- kar sykdommer etc. Jeg er alene mor med to barn og vil gjerne se dem vokse opp og kanskje kunne blitt mer aktiv sammen med dem. Slik det er nå er det slitsomt. Man er redd for å falle. For da brekker man vel helt sikkert noe når man er så tung. Ridning som jeg drev med før er en saga blott fordi jeg er for tung. En blir tung og lite elegant. Klær er umulig å finne som man syns er noe fint. Tilslutt gir man opp.

De som skrev at etter en slankekur så er det slutt. Det er det som er problemet. Begynner man på en slankekur så kan man rett og slett ikke slutte. Man kan ikke gå tilbake til gammelt kosthold. Og sliter man i en slankekur så er det egentlig ingen vits. Alle vet at det er enkelt og gå ned i vekt. Det er spise mindre og være mer aktiv. Veldig enkel løsning. Men så vanskelig og få til. Mange er genetisk disponert for overvekt. Livsstilen vi har i den vestlige verden gjør at man er mer og mer inaktiv enn man var før i tiden. Andre kan ha spiseforstyrrelser som gjør at man overspiser. Det kan være mange omkringliggende faktorer som gjør at man spiser for mye etc. Noen er ensomme og andre bruker mat til trøst. Det er mange årsaker.

Den som skrev at de som tar en overvekt operasjon er late osv osv. Er sikkert ei dame på 50 som aldri ha hatt de problemene.

Jeg syns disse operasjonene er bra. De kan hjelpe til for å få en bedre livskvalitet til de som sliter med overvekt. Livet er ikke det samme når man er tjukk som når man er tynnere.

Å gå igjennom en slik operasjon er ingen dans på roser. Det er riktig som man sier at man kan få komplikasjoner. Man må gå på vitaminer resten av livet og B12 sprøyter hver 3 mnd. I tillegg må man i begynnelsen antagelig finne ut ved og prøve og feile hvor mye mat man kan tåle. Spiser man for fort eller for mye kan man får noe som heter "dumping". Det tror jeg er at man enten kaster opp eller får diare. Så nei det er ingen enkel avgjørelse. En må rett og slett sette opp en vektskål med fordeler og ulemper og se hvilken vei vektskålen tipper.

Så jeg ser ikke ned på de som tar fedme operasjon. Jeg syns det har gjort ett bra skritt i å vurdere og endre livsstil og prøve på nytt igjen en siste gang.

Uregistrert
    Gjest

Min mann har nettopp hatt en slik operasjon.

Jeg har hele tiden vært imot at han skulle ta den, men legen og kirurgen mente at det var siste utvei - bmi på over 50...
    Men han hadde ingen tilleggsutfordringer som diabetes eller høyt kolesterol, og da mener jeg at det IKKE er siste utvei..

Men min mann angrer. Han er sengeliggende, klarer nesten ikke ta til seg det han er NØDT til å få i seg i løpet av 24 timer for ikke å få mangelsykdommer. (Han har fått kostholdsplan av ernæringsfysiolog). Vekten forsvinner, men det gjør også muskelmassen. 1/3 av vekttapet er muskelmasse, noe som slett ikke er bra.

Så jeg kjenner jeg er sint fordi han tok operasjonen, samtidig som jeg synes synd på han, siden livskvaliteten er blitt så dårlig etter operasjonen.

Han går inn i en depresjon nå, det er helt klart, og jeg kan ikke hjelpe. Han mener selv at alt går greit mentalt...

Jeg har fått en pleietrengende mann, i tillegg til at vi har tre barn med sine utfordringer.

Så slankeoperasjon trenger slett ikke være noen dans på roser - men det bør brukes KUN som siste utvei. Mange, inkludert min mann, hadde klart å gå ned 30-40 kg hvis han hadde fått daglig oppfølging av treningsveileder, ukentlig oppfølging av lege og ernæringsfysiolog. Man trenger et spark bak, et skikkelig ett, før man tar operasjon etter min mening.

Jeg er selv overvektig, og kvalifiserer for operasjon, eller gjorde det ved nyttår, men har tatt meg selv i nakken, og gått ned 10 kg til nå, samtidig som jeg har økt muskelmassen og dermed forbrenner mer fett når jeg rører meg. Det er ikke lett, og hadde jeg vært tyngre, hadde det vært verre, men da hadde jeg nok også klart det om jeg hadde fått kontinuerlig oppfølging.

Mange tanker jeg har rundt dette akkurat nå, siden jeg står midt oppi det, men man skal huske at verden er ikke svart/hvitt. Forøvrig mener jeg at leger av og til er litt for kjappe til å skrive henvisning til fedmeoperasjon, fordi dette letter arbeidet deres. På samme måte som man hører om enkelte som bare får mer og mer antidepressiva istedenfor å finne ut hva årsaken til depresjonen er.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,163
    Blogginnlegg
    62

Trist og høre om din mann og jeg er faktisk helt enig i dine synspunkt om at man istedet for slankeoperasjon burde fått oppfølging av personlig trener, kostholdsveileder, psykolog og lege.... realiteten er at det får man ikke. En får som regel bare beskjed når man kommer til legen slik jeg fikk. En liste med nei mat som var pasta, poteter etc etc... og ut å trene. Det var alt. Ikke alle som blir hørt desverre. Det er to nabo menn her som har tatt denne operasjonen nå. Brødre og for dem har det gått kjempebra. De angrer ikke. Jeg har snakket med dem. De er pappa til noen av barnehage barna som mine barn er sammmen med.

Da jeg tok opp dette med legen for noen år siden og kom ut med en lista så følte jeg meg helt alene. Og at dette kom jeg ikke til å klare. men hva kunne jeg gjøre. Jeg prøvde og følge listen og trene. Men sprakk etter en stund. Just fordi man ikke har noe oppfølging.

Det jeg synes er trist er at man ikke får noe som helst hjelp før det har gått så langt at en slik operasjon synes å være siste utvei. Noen får kanskje tilbud om tabletter, men det er ikke mange som faktisk har hjelp i dem. Ei jeg kjente tok en slik operasjon og døde av komplikasjoner knyttet til den mange år senere. Det er heldigvis sjelden, men det sier en del om hvilken risiko man faktisk tar ved å operere friske kropper, for mennesker med slik betydelig overvekt sitter "problemet" i hovedsak i hodet, og det får man lite eller ingen hjelp til å "fikse".

Lignende diskusjoner

1. Tenker dere på nestemann når dere handler?
    Av Lala mor i forum Klær og utstyr
    Svar: 28
    Siste melding: 28-02-2007, 17:00
  2. Svar: 15
    Siste melding: 16-06-2006, 10:49
  3. Tenker dere på NM når dere ikke er pålogget??
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 32
    Siste melding: 13-05-2006, 15:05

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine