+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Hoppestrikk

  1. #1
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

    Hoppestrikk

    8-åringen har nylig oppdaget hoppestrikk, og er på jakt etter flere "leker".
    Jeg klarer å huske 3 leker fra min egen barndom; de kalte vi "hermegåsa", "tre`ern" og "hinke-tre`ern".

    Er det noen som husker noen andre? Det er kanskje ikke så lett å forklare her inne, men kanskje jeg husker de hvis jeg hører hva de heter?

    Jeg innbiller meg at det var noe som het "syv`ern", hvor man skulle gjøre en ting en gang, neste ting to ganger, neste ting igjen tre ganger osv.

    Anyone?

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Hoppestrikk

    Jeg husker den der hvor man skulle komme seg igjennom uten og røre
    Dårlig på å forklare.
    Tror vi kalte den no sånn der alle "Sjing sjong kina mann" Ikke sånn d skrives altså Men sånn vi sa d

    Strikk er egentlig grådig morro
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

    Sv: Hoppestrikk

    Oi, dette var vanskelig! Vi hadde også en man skulle igjennom uten å komme borti strikken, men husker ikke hvordan vi hadde strikken.
    Husker vi hadde en sløyfe. To sto på hver side, krysse strikken på midten og så to på andre *fin forklaring*
    Så skulle man da hoppe over, så ut til siden, krysse midten og så i siste trekanten. Så økte høyden hver gang. Dette kan også gjøres med stoler og andre ting, så trenger ikke være en hel gjeng.
    Så var det en der vi bandt strikken til en stolpe og to sto med strikken rundt seg, så skulle vi over og høyden økte der også.

    Nå ble det mye mimring og hodebry her!
    Split -07

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  6. #5
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Hoppestrikk

    http://hundesonen.no/forum/topic/434...pestrikkleker/

    der er noken

    Til og med en som kom med sjing sjong kinamann Med samme skrivemåte
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

    Sv: Hoppestrikk

    Takk for svar alle sammen!

    Datteren min nevner også "Sjing sjong kina mann" . Ut i fra beskrivelsen hennes, høres det ut som om det kan være det samme som vi kalte "å hoppe saks", bare at vi sa reglen "Sikk sakk buksa sprakk" i stedet for... (dette sa vi samtidig som vi "sakset" med hoppestrikket som var i sommerfugl-form) Men de har visst også noen andre regler for den leken som er fremmed for meg.

    Artige linker som kom opp her også! Ser det er en som snakker om "10`eren" eller noe sånt. Det minner om det jeg synes å huske at vi kalte "7`eren", men jeg klarer alikevel ikke å få alt frem fra glemselen...

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Linka1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Meldinger
    1,889

    Sv: Hoppestrikk

    Vi hoppet "Sommerfuglen" som er den dere snakker om som med fire stykker som "stod" og at strikket krysset i midten. Et sted jeg bodde hoppet vi bare over første strikk, et ben på hver side av krysset og så over siste. Kunne gå fra begge sider, tror jeg og så vred vi beina på en spesiell måte for å komme ut av krysset.

    Et annet sted jeg bodde, var det om å gjøre å ikke røre noen av strikkene. Dersom vi rørte, måtte vi "stå". Ved ankler og knær var det ikke lov å røre noen strikk, men når de som "stod" holdt strikket i lår- og hoftehøyde, kunne vi røre i midten. I skulder-/halshøyde og på strak arm, var vi jo pent nødt til å røre alle strikkene. Men funka det også.

    Ellers hoppet vi en der vi bare hadde en strikk (eller vi klemte strikken sammen så det så ut som bare èn). Husker ikke helt hvordan vi hoppet, men startet med foten oppå strikken tror jeg og surra strikken rundt føttene på en merkelig måte før vi avslutta med et hopp der vi vrei føttene ut av strikken som var surra i en eller annen merkelig "knute".

    Når vi lekte "sjuer'n" var det med tennisball.
    1. Kast ballen mot veggen og ta i mot - gjør dette sju ganger.
    2. Kast ballen i veggen og la den sprette en gang i bakken,mens du klapper i hendene (1 klapp første gang, 2 klapp andre gang, 3 klapp tredje gang etc), og så tar du i mot - 6 ganger.
    3. kast ballen først i bakken og så i veggen før du tar i mot - 5 ganger (i ett kast så du må kaste på skrå - tror vi klappet i hendene der også men er ikke sikker).
    4. Kast ballen under foten (som du løfter), mot veggen og ta i mot - 4 ganger.
    5. Støtt en hånd mot veggen og kast ballen under armen som støtter mot veggen og ta i mot med den hånden du har fri - 3 ganger.
    6. Husker ikke - et eller annet vi gjorde to ganger.
    7. Kast ballen i veggen, la den sprette èn gang i bakken mens du snurrer rundt og tar i mot.

    Innbiller meg at det var noe sånt vi gjorde da vi lekte "sjuer'n". Mulig det var litt andre variasjoner og i en annen rekkefølge, men det var i allefall noe lignende.
    Har aldri hørt om "sjuer'n" når det gjelder strikkhopping.

    Gøy å tenke tilbake på. Kan vel være nesten 35 år siden jeg hoppa strikk for første gang .
    Augustgutten ble juligutt! Lillegull kom til verden den 18.07.07!

  9. #8
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

    Sv: Hoppestrikk

    Linka1: Ja vi hadde "sjuer`n" med ball på veggen også, det tror jeg var sånn som du beskriver ja.

    Men det var noe som het "sjuer`n" (evt "tier`n") med hoppestrikk også - har sett det har blitt beskrevet som "tier`n" i en annen link. Så mulig jeg husker feilt tall...
    Men der husker jeg bare de 4 første "hoppene":
    1 = hoppe over begge strikkene (1 hopp)
    2 = hoppe med et bein på hver side av først det ene strikket, så det andre (2 hopp)
    3 = hoppe med begge beina inni strikkene, så begge beina utenfor på hver side av strikkene, hopp rundt med stikkene mellom beina (3 hopp)
    4 = hoppe oppå nærmeste strikk med et bein over strikken og et bein under. Hopp over til det andre strikket med motsatt bein oppå og under strikken. Snu og hopp oppå samme strikken igjen med motsatt fot over og under strikken. Og hopp tilbake til første strikk med motsatt fot over og under strikken (4 hopp)

    Men så husker jeg ikke resten......

  10. #9
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

    Sv: Hoppestrikk

    Gresset gror hadde vi.

    Og så hadde vi melissa. Først sto vi ut med beina så ble strikket smalere og smalere. Skal se om jeg finner noe på youtube.

    Vi hoppet masse strikk. Husker jeg brukte kjøkkenstolene hjemme og trente i gangen.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  11. #10

    Sv: Hoppestrikk

    Ah, mimre! Husker knapt at jeg hoppet strikk, men tenker jeg nøye på det så kan jeg erindre litt.
    De navnene jeg husker er Ching Chong Kinamann, Streken og Heks. CCK er som beskrevet av de andre her. De som holder strikken kan lage så vanskelig 'mønster' som mulig mens de messer regla, og de andre skal komme seg igjennom uten å røre strikken. Heks husker jeg bare ikke.
    Mens Streken var rett og slett bare å holde strikken som en strek mellom to personer (eller èn + et tre) og øke høyden på strikken for hvert trinn. Alle hopper hver sin tur over, og må unngå å være borti strikken. Den starter jo nederst på bakken, og er enkel. Så er det anklene, klær osv. Jeg husker at de o'flinke jentene som klarte så høyt som skulderen var skikkelig flinke! *beundre*
    2004 2010 20.02.15 19.05.15

  12. #11
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

    Sv: Hoppestrikk

    Sitat Opprinnelig postet av Sukkerrose Vis post
    Ah, mimre! Husker knapt at jeg hoppet strikk, men tenker jeg nøye på det så kan jeg erindre litt.
    De navnene jeg husker er Ching Chong Kinamann, Streken og Heks. CCK er som beskrevet av de andre her. De som holder strikken kan lage så vanskelig 'mønster' som mulig mens de messer regla, og de andre skal komme seg igjennom uten å røre strikken. Heks husker jeg bare ikke.
    Mens Streken var rett og slett bare å holde strikken som en strek mellom to personer (eller èn + et tre) og øke høyden på strikken for hvert trinn. Alle hopper hver sin tur over, og må unngå å være borti strikken. Den starter jo nederst på bakken, og er enkel. Så er det anklene, klær osv. Jeg husker at de o'flinke jentene som klarte så høyt som skulderen var skikkelig flinke! *beundre*
    Gresset gror kalte vi den.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  13. #12
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LeaMarika sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,042

    Sv: Hoppestrikk

    ah...mimrer!! Det var skikkelig gøy med strikk!!
    Vår lille prinsesse kom juni 09
    ,og vi ble endelig en familie på 3

    Lea fra sm

  14. #13

    Sv: Hoppestrikk

    Jeg husker "Badedrakt". Da gjorde vi en eller annen rutine som gjorde at vi "kledde på oss" strikken hopp for hopp inntil den var formet på overkroppen vår som ytterkantene på en badedrakt. Både hender og bein er med andre ord med på denne. Tror vi også hadde en som het "Letta". Det var en nybegynner"kule"(vi kalte hopperutinene for "kuler"). det ligger vel litt i navnet at den var lett . Jeg var aldri spesielt flink å huske alle kulene som enkelte av venninnene mine kunne, og den samme dårlige husken gjelder desverre fortsatt .


 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine