+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Uregistrert
    Gjest

Hvordan undersøke puppene?

Jeg har den seneste tiden opplevd stikking i puppene, mest den høyre, noen ganger den venstre. Omtrent a la følelsen man har i puppene når man ammer og får melkespreng. Er ikke gravid og ammer ikke. Når jeg klemmer på puppene kommer det litt væske (melk?) ut. Har den seneste tiden opplevd to tilfeller av personer som har fått brystkreft og dødd i ung alder i nærheten. Googla det med brystkreft og ser at smerte og utflod (?) fra puppene kan være indikatorer på at noe er feil. Vet ikke om følelse av brystspreng er det samme som smerte? Hvordan jeg skal kjenne etter kuler i puppene, aner jeg ikke. Tror jeg må ha mye kjertelvev, er jo flusst med kuler der. Bruker F-cup. Er det noe som har kjennskap til dette, og mener jeg må ta dette videre? Dere som undersøker brystene, hvordan gjør dere det? Ser jo at jeg muligens har litt ekstra noia for dette etter de tragiske dødsfallene i min omkrets den siste tiden... Jeg har brystkreft i familien.

Uregistrert
    Gjest

Sv: Hvordan undersøke puppene?

Klart du skal ta dette du engster deg for videre!
    Bestill en legetime og snakk med legen om det som engster deg, og at det er kreft du er redd for.
    Du skal ikke gå å plage deg selv med sånne tanker, men få skikkelig hjelp hos lege.
    Synes det høres ut på deg at du ikke har det greit om dagen p.g.a. dette.
    Lykke til med legetimen, og den skal du bestille så fort du kan.

Re: Hvordan undersøke puppene?

Helt enig med ureg her, - bestill legetime! Mest sannsynlig er alt i orden, men får du en undersøkelse så VET du! Legen vil antageligvis også kunne vise det hvordan du undersøker brystne selv.

En annen ting som jeg erfarte da min mor hadde kreft var at det er utrolig demotiverende og skremmende å google... Da får man worst case scenarier så det holder, og siden ethvert krefttilfelle er unikt så er det nesten umulig få vite mer om akkurat "ditt" tilfelle. Du blir bare engstelig og redd.
    Februar 2007
    Mars 2010

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,257

Helt enig med de over, jeg ville dratt til legen, som forhåpentligvis kan fortelle deg at du er frisk som en fisk, og samtidig kan lære deg hvordan du undersøker brystene.

Dersom man får brystkreft, vil det på et eller annet tidspunkt begynne å spre seg langs lymfegangene opp mot armhulene. Du kan jo kjenne etter kuler i dette området, det er nok enklere enn i selve brystet. Men klart, det er jo en stor fordel å oppdage brystkreft FØR det begynner å spre seg.
    Kuler i selve brystet får gjerne et krater i huden over seg, altså som om kulen trekker huden innover. Litt vanskelig å forklare.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,670

Bestill time til lege ja. Mest trolig er dette ikke noe, men du skal ikke gå og være redd og bekymret.

Ang det å undersøke brystene selv, så fikk jeg en grei innføring av legen for et par dager siden. En ting er å kjenne etter kuler. Gjør gjerne dette i dusjen, med såpe på hendene. Da glir hendene bedre. Det er som du sier masse kuler i brystene våre, men let etter endringer og kuler som skiller seg ut.

Ellers så skulle jeg se etter forandringer på brystene. Både ved brystvorter, det brune feltet rundt og symetrien mellom brystene. Kort sagt endringer i forhold til det vi er vant til.

Og så var det også dette med hovne lymfekjertler ut mot, og i, armhulene.
    Abritta has left the building...

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    På landet....
    Meldinger
    3,587
    Blogginnlegg
    6

Enig i at du bør bestille time nå
    Jeg hadde det samme som deg for noen år siden. Det kom klar/hvitaktig væske ut fra det ene brystet og det var stikking/vondt i det. Det var flere år siden jeg da hadde sluttet å amme.
    Dette kan visstnok komme mange år etter ammeslutt, men hun sendte meg til mammografi og ultralyd av armhuler. Ingen ting å tulle med sånt mente hun.
    Heldigvis fant de ingen ting, kun litt hovne melkekjertler på ene siden som etter kort tid gikk tilbake til normalen.

Så, ikke gå rundt å vær engstelig. Ring heller legen og få dette sjekket.
    Wit
    med ICSI-prinsessa Ida født i 2003

Min blogg

Lignende diskusjoner

1. Hvordan går det med puppene?
    Av magnolia i forum Januar
    Svar: 17
    Siste melding: 01-07-2007, 08:54
  2. puppene
    Av Budeiå i forum September
    Svar: 32
    Siste melding: 06-02-2007, 08:05