|
|
|
26-06-2008, 07:14
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 2,410
|
Han er så urolig om natta!
|
|
Storebror er fire år. De siste 6 dagene (han tok mandlene for 6 dager siden), har han vært fryktelig urolig på natta. Det har blitt verre og verre for hver natt, i natt har jeg vært oppe med ham halve natta. sambo har såklart også vært oppe med ham, men han hyler så fælt at ingen av oss får sove likevel.
Han sover for tiden inne på vårt rom, han fjernet som sagt mandlene for 6 dager siden, og er i dårlig form pga det.
Det begynner en time etter han har sovnet ca. Han gråter, hyler, sparker og vifter med armene. Sier nei, au osv,pluss mye annet uforståelig. Jeg er ikke sikker på om han er våken, den usammenhengende bablingen kan tyde på at han ikke er det, men han svarer jo på spørsmål. Det tar som regel opp til en halvtime å roe ham igjen, men så er det pån igjen etter ei stund. Vi har prøvd ganske mye, vi har tatt ham opp i vår seng, vi har sittet og strøket ham på ryggen (vanligvis pleier han å sovne kjapt når vi gjør det), vi prøver forsiktig å vekke ham, vi tar ham med på do, ja, vi har til og med sagt at han må slutte å skrike sånn, eller så må han gå på sitt eget rom og legge seogg. Da roer han seg litt ned, iallefall. Prøvde også å legge ham på eget rom i går kveld, men da ble han nesten desperat.
I 4-5 tiden kommer han som regel da opp i vår seng (han ligger på madrass nedenfor senga vår), og da er det ikke råd å få sove, Han ligger og småsutrer og sparker, og vil aller helst ligge oppå meg.
Han har vært litt sånn før og, av og til, men han har våknet bare en gang per natt sånn av og til, og vært mye lettere å roe.
Råd og tips mottas med glede, jeg er trøtt som en strømpe! (og vet godt at jeg er veldig heldig som har hatt to barn som har sovet godt på natta før iallefall)
|
|
|
26-06-2008, 07:22
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,872
|
Sv: Han er så urolig om natta!
|
|
Det er vel kanskje greiest å vente til han er bedre etter operasjonen? Så dere er sikre på at det ikke er dette som plager ham?
|
|
26-06-2008, 08:00
|
|
VIP-Medlem
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,154
|
|
|
Det ville ikke forbause meg om dette har noe med operasjonen å gjøre siden det begynte bare noen dager etter. Kanskje har han fremdeles vondt? Lykke til!
|
|
|
26-06-2008, 08:09
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,391
|
|
|
Uff stakkars. Hvis han enda har vondt etter operasjonen så må det vel være noe man kan gjøre for å lindre smerten? Kanskje du skulle ha hørt med fastlegen.
|
|
26-06-2008, 08:10
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Ja, jeg tenker jo også at det er pga operasjonen egentlig. Men det er jo snart ei uke siden, kan det fremdeles være så vondt da? Han får paracet jevnlig også, som de sa han skulle få på sykehuset. Men det kan da ikke bli noe bedre i halsen av at han hyler og skriker så fælt heller? har prøvd å si det til ham da, men det går nok ikke inn, iallefall ikke på natta.
|
|
|
26-06-2008, 08:15
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Humlesnurr
Ja, jeg tenker jo også at det er pga operasjonen egentlig. Men det er jo snart ei uke siden, kan det fremdeles være så vondt da? Han får paracet jevnlig også, som de sa han skulle få på sykehuset. Men det kan da ikke bli noe bedre i halsen av at han hyler og skriker så fælt heller? har prøvd å si det til ham da, men det går nok ikke inn, iallefall ikke på natta.
|
Jeg tror ikke det er uvanlig å ha vondt i et par uker etter operasjonen. Og barn er stort sett ikke så rasjonelle at de lar være å skrike fordi de har vondt i halsen. Særlig ikke på natten...
|
|
26-06-2008, 08:16
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Her kan du lese utsagn fra voksne som har fjernet mandlene: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=244533
Det kan nok veldig godt være at gutten din har smerter på natten.
|
|
26-06-2008, 08:30
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Takk for linken, Niobe! Det er nok vondt, ja, men er det ikke sånn at det er verre for voksne enn barn da? (betviler ikke at han har vondt altså)
han blir jo så trett og sliten av dette selv også, stakkar. Han er skikkelig sutrete, og vil heller ikke spise han drikker heldigvis litt, men ikke nok tror jeg.
|
|
|
26-06-2008, 08:40
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Humlesnurr
Takk for linken, Niobe! Det er nok vondt, ja, men er det ikke sånn at det er verre for voksne enn barn da? (betviler ikke at han har vondt altså)
han blir jo så trett og sliten av dette selv også, stakkar. Han er skikkelig sutrete, og vil heller ikke spise han drikker heldigvis litt, men ikke nok tror jeg.
|
Å si noe om hva som er verre for hvem tror jeg er vanskelig, siden opplevelse av smerte er så individuelt. Voksne er i alle tilfeller flinkere til å uttrykke hva som er galt... Men jeg synes gutten deres gir veldig god indikasjon på at han har vondt. Gutten vår var ekstremt urolig på nettene da han hadde kronisk ørebetennelse. Han sa aldri at han hadde vondt, men han var urolig, utrøstelig, sint, fortvilet etc.
6 dager post-op synes jeg uansett ikke er lenge, samme hva slags operasjon det dreier seg om. De fleste inngrep "sitter i" en stund, og merkes selv om de ikke nødvendigvis gjør vondt.
|
|
26-06-2008, 14:21
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 957
|
|
|
Jeg ville hørt med fastlegen for å høre hvor mye smertestillende han kan få til natta. Hvis du tror han har vondt. Smerter hos barn er veldig undervurdert, mulig det har noe å gjøre med måten de formidler smerten på(uro,gråt,sutring.) De klarer jo ikke gjøre rede for hvor og hva det er som plager dem alltid.
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:07.
|