Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-06-2008, 14:54   #1
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Har hatt helsesøster på besøk idag

Vi har hatt problemer med at Alva ikke vil sove på dagtid og hun sovner kun ved puppen eller noen ganger hvis vi rugger vogna. Hun ville vi skulle prøve en skrikekur light (kun hvis jeg var enig selvfølgelig). Alva var trøtt som ei strømpe og jeg ga henne mat så la vi henne i vogna og vi satt ved siden av og snakket med vanlige stemmer. Vi hadde også på litt musikk i bakgrunn. Sutringa begynte og etter et par minutter gikk det over til hyling. Denne lot vi vare i 2 min før jeg gikk bort å snakket rolig til henne og strøk henne på kinnet. Hun hylte fortsatt like ille så da tok jeg henne opp og roet henne. La henne igjen og så fortsatte det i nesten en time Jeg holdt på å gi opp flere ganger og samboern måtte gå i et annet rom.. Men så fikk gråten en annen tone og vi hørte at hun roet seg. Så lå hun å kikket en stund før hun sovnet. Etter det så våknet hun til noen ganger og gråt i 2 sek før hun sovnet igjen.

Hva synes dere om dette på en 8 uker gammel baby? Jeg har sagt at jeg ALDRI skulle la barnet mitt gråte så ille uten å ta henne opp med en gang men når jeg ser at hun faktisk klarte å finne roen selv så blir jeg litt i tvil om det kanskje kan være en ide å prøve litt til.. Jeg får jo helt vondt i hjertet av å høre henne gråte så ille men det varer jo faktisk bare i 2 min av gangen før jeg trøster henne. Samboern sier at hun nekter å gjøre dette men det er nå tross alt jeg som er hjemme på dagene og må ta alle kampene med soving på dagtid. Hun sovner som sagt bare ved puppen min når jeg ligger ved siden av henne i senga og jeg må bli der så lenge hun skal sove. Hvis jeg reiser meg opp så våkner hun i løpet av 10 min.

Noen tanker om dette?
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 14:59   #2
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,872
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Jeg hadde ikke gjort det. Hvertfall ikke på et 8 uker gammelt barn. Hun er jo knapt født, jeg synes det er en smule kravstort å forvente at hun skal finne roen andre steder enn i nærheten av dere.

Jeg synes ikke det er rart at hun roet seg etter en time, hun må jo ha blitt veldig sliten av å gråte...
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:17   #3
Medlem
 
Smarilla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 234
MP Rating: 0% (0)
Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

jeg støtter helsesøster! Så lenge Alva er mett, ikke har vondt, har ren bleie, noe du vet før du evt setter i gang en sånn skrikeøkt.

Min helsesøster har jo sagt det samme til oss + de på barselgruppen ved en senere anledning, og har satt en 5 minutters grense på gråtingen. Hvis gråtingen varer 5 minutter, så skal vi ta opp og roe ned, for så å legge igjen. Dette anbefalte hun da hun var her på 2-ukerskontrollen! Vi forsøkte jo det, og med stort hell. De første gangene var det kanskje 3x5 minutter, mens det senere tok ca 4 minutter og så sov hun. Og som du vet har vi nå en jente som finner søvnen fint på egenhånd, så jeg har troa på korte skrikeøkter når de har fått skakkjørt søvnmønster...

Dette er jo noe helt annet enn de lengre skrikeøktene man tar når man skal venne ungen til å sove hele natta/sove uten nattmåltid, o.l., men ja, i følge både min og din HS nå så tar ikke babyene skade av slike kortere skrikeøkter...

Jeg mener det er vel verdt det! Dere kommer til å få et nytt og bedre liv når hun har lært seg å finne søvnen selv.

Lykke til
__________________


Smarilla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:19   #4
Medlem
 
Smarilla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 234
MP Rating: 0% (0)
Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.Smarilla er fantastisk mot andre.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Og ja, det ER vondt å høre på... Det er jo heller ikke snakk om at babyene ikke får nærhet, men mer snakk om at det er sunt at babyen får et innsovningsmønster som gagner alle parter mye bedre... Nærhet og kos vil gi mye mer glede når mor får litt hvile
__________________


Smarilla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:23   #5
Seniormedlem
 
Q-melk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Sted: i et grått hus
Meldinger: 2,477
MP Rating: 0% (0)
Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Dette hadde jeg ikke hatt hjerte til med mine egne barn, iallefall.

Som Niobe sier, hun er jo så liten ennå. Det eneste hun vil er å ha nærhet og trygghet. Har dere forsøkt å legge henne FØR hun er trøtt som en strømpe ?
Som regel er det vanskeligere å få sove når man er overtrøtt.

Min erfaring er at dagsoving bør foregå et annet sted enn nattsoving, hos oss fortrinnsvis i vogn ute. Ikke venn barnet til at vognen må være i bevegelse for at det skal få sove. Sett vognen ut - rugg litt på den kun dersom det er nødvendig. Prat litt - la barnet bli vant til å finne søvn selv om det lyder rundt om.
(Det har iallefall jeg hatt som prinsipp - jeg liker ikke å måtte liste meg rundt i hus etter barnas leggetid... )

http://www.sovlillebaby.com/

Dette var en fin side jeg tilfeldigvis kom over i dag.
Der finner du mange gode råd.


Lykke til !
__________________
Teflonhukommelse ?? Who ? Me ?


Har senebetennelse i høyre arm, så alle innlegg skrives kun med venstre hånd. Vennligst overse alle trykkleifene mine en periode, er dere snille.
Q-melk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:30   #6
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Sitat:
Opprinnelig postet av Q-melk Vis post
Dette hadde jeg ikke hatt hjerte til med mine egne barn, iallefall.

Som Niobe sier, hun er jo så liten ennå. Det eneste hun vil er å ha nærhet og trygghet. Har dere forsøkt å legge henne FØR hun er trøtt som en strømpe ?
Som regel er det vanskeligere å få sove når man er overtrøtt.

Min erfaring er at dagsoving bør foregå et annet sted enn nattsoving, hos oss fortrinnsvis i vogn ute. Ikke venn barnet til at vognen må være i bevegelse for at det skal få sove. Sett vognen ut - rugg litt på den kun dersom det er nødvendig. Prat litt - la barnet bli vant til å finne søvn selv om det lyder rundt om.
(Det har iallefall jeg hatt som prinsipp - jeg liker ikke å måtte liste meg rundt i hus etter barnas leggetid... )

http://www.sovlillebaby.com/

Dette var en fin side jeg tilfeldigvis kom over i dag.
Der finner du mange gode råd.


Lykke til !
Jeg har også tenkt akkurat som dere, at hun er for liten enda. Men dette har bare blitt værre og værre og nå var det så ille at jeg lå med henne i senga strore deler av dagen for at hun skulle få litt søvn. Vi har prøvd ALT! Legge henne før hun blir trøtt, rugge vogna i timesvis, bysset, bært, sunget osv men ikke noe funker (annet enn pupp i munn..). Det du skriver om å sette vognen ut og rugge litt på den kun dersom det er nødvendig er akkurat det jeg vil oppnå! Det hadde vært en drøm å få henne til å sove ved de midlene du beskriver
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:32   #7
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,872
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Sitat:
Opprinnelig postet av Lykkelig77 Vis post
Jeg har også tenkt akkurat som dere, at hun er for liten enda. Men dette har bare blitt værre og værre og nå var det så ille at jeg lå med henne i senga strore deler av dagen for at hun skulle få litt søvn. Vi har prøvd ALT! Legge henne før hun blir trøtt, rugge vogna i timesvis, bysset, bært, sunget osv men ikke noe funker (annet enn pupp i munn..). Det du skriver om å sette vognen ut og rugge litt på den kun dersom det er nødvendig er akkurat det jeg vil oppnå! Det hadde vært en drøm å få henne til å sove ved de midlene du beskriver
Men hun er jo bare 8 uker! Du sier dere har prøvd "alt", men ingenting kan altså ha vært prøvd i mer enn 8 uker..! Det er ikke lenge... Hun er helt "fersk" enda, hun har mest sannsynlig ikke funnet "sin" rytme enda.
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:39   #8
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
Men hun er jo bare 8 uker! Du sier dere har prøvd "alt", men ingenting kan altså ha vært prøvd i mer enn 8 uker..! Det er ikke lenge... Hun er helt "fersk" enda, hun har mest sannsynlig ikke funnet "sin" rytme enda.
Ja, hun er bare 8 uker men hun har gått fra å sove ok til å nesten ikke sove i det hele tatt uten at jeg ligger inntil henne og det har blitt verre for hver dag de siste 2-3 ukene. Dette har begynt å slite veldig på psyken min og derfor henvendte jeg meg til HS for råd

Som sagt, jeg er veldig skeptisk til denne metoden selv så jeg setter pris på alle tanker om dette.
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:51   #9
Seniormedlem
 
Q-melk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Sted: i et grått hus
Meldinger: 2,477
MP Rating: 0% (0)
Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.Q-melk har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Et spørsmål: har du fått noen til å sjekke ørene, eventuelt halsen hennes ?

Lillemann hadde en liten periode der han var " helt urolig" og ikke ville sove da han var ca 6 uker gammel. Det viste seg at lillle gutten min hadde fått en ørebetennelse....

Har du sett på den siden jeg gav deg link til?
Det er flere gode råd der, iallefall.

Har dere noen form for bæredings ?
( Og dersom dere har BB - vær så snill å forsøk noe annet... )
Det er kanskje en god ide å bære henne så mye som mulig når hun er våken i en liten periode slik at hun får nærhetsbehovet "mettet" så mye som mulig når hun er våken.
__________________
Teflonhukommelse ?? Who ? Me ?


Har senebetennelse i høyre arm, så alle innlegg skrives kun med venstre hånd. Vennligst overse alle trykkleifene mine en periode, er dere snille.
Q-melk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-06-2008, 15:57   #10
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har hatt helsesøster på besøk idag

Sitat:
Opprinnelig postet av Q-melk Vis post
Et spørsmål: har du fått noen til å sjekke ørene, eventuelt halsen hennes ?

Lillemann hadde en liten periode der han var " helt urolig" og ikke ville sove da han var ca 6 uker gammel. Det viste seg at lillle gutten min hadde fått en ørebetennelse....

Har du sett på den siden jeg gav deg link til?
Det er flere gode råd der, iallefall.

Har dere noen form for bæredings ?
( Og dersom dere har BB - vær så snill å forsøk noe annet... )
Det er kanskje en god ide å bære henne så mye som mulig når hun er våken i en liten periode slik at hun får nærhetsbehovet "mettet" så mye som mulig når hun er våken.
Nei, vi har ikke vært til legen med henne. Eller hun ble jo sjekket av lege for en uke siden idag når vi var på 6 ukerskontrollen. Hun sover så godt på natten og hun har ikke feber så jeg trur ikke der feiler henne noe. Vi har et sjal som vi bærer henne i og det funker noen ganger, andre ganger går sirenen

Jeg skal kose mere med henne nå enn noen gang for jeg har helt vondt i hjertet etter at hun gråt Hun sover enda godt i vogna si nå
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:10.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com