Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn


Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-11-2009, 18:17   #1
Medlem
 
*aurora* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 55
MP Rating: 0% (0)
*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.
Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Lillesnuppa som straks er 6 måneder gråter seg i søvn i armene våre hver kveld. Tidligere sovnet hun alltid på puppen, men vi måtte jo venne henne av med det. Nå legger jeg henne i senga om kvelden, er det tydelig at hun er trøtt og ønsker og sove, hun begynner å gni seg i øynene når vi bærer henne ut på soverommet, og jeg ser hun synes det er godt å få lagt seg. Hun legger seg ned med øynene lukket, kaster hodet fra side til side, men klarer ikke å finne søvnen. Til slutt begynner hun å gråte, og da tar vi henne opp og bysser henne i søvn.
Vi har gode rutiner før kvelden, men pupping, stelling, ha på natt pose osv før vi legger henne, så hun vet at det er kveld, og at det er sove tid. Vi legger henne til fast tid hver kveld. Vi har det mørkt på soverommet, og tar henne aldri ut fra soverommet etter at vi har lagt henne, da bysser vi henne der inne til hun sovner.
Om dagen må vi trille henne i vogna for at hun skal sove. Det virker altså som om problemet er at hun har problemer med å sovne, hun finner som sagt ikke søvnen.

Dere som har bysset ungene deres i søvn, hvordan klarte dere å få barna til å sovne av seg selv til slutt??
Og ellers noen gode tips for å hjelpe henne til å finne søvnen, uten å la henne ligge å gråte, for det er ikke aktuelt, da gråter mammma hjertet mitt
*aurora* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 18:22   #2
Seniormedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 2,189
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Vi hadde det samme problemet. Første kvelden med disse ordnet det seg
__________________

MA uke 10+6 1. okt 09
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 18:23   #3
Juniormedlem
 
*babysyk sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Sted: Nord- Norge
Meldinger: 39
MP Rating: 0% (0)
*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.*babysyk er som en lysfontene.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Vi hadde dette problemet en stund med storesøster, måtte begynne å legge henne på siden, med god støtte bak ryggen for at hun skulle få til å sove godt. Virket som hun fant roen lettere da, snudde henne på rygg etter hun hadde sovnet godt. Dunpute for baby og lammeskinn virket også som det hjalp henne å ligge godt. Etter hvert sovnet hun uten problemer og er nå som 2,5-åring en drøm å legge. Man må bare prøve å finne ut hva som passer for sitt barn, de er jo så forskjellige, hvertfall er mine to så forskjellige som det går an...
__________________
Lillesnuppa kom i mars 2007 Lillebror august 2009
*babysyk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 18:36   #4
Supermedlem
 
Malagi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Vi bar eller ammet henne i søvn helt til hun var godt over året
Mest fordi vi aldri fikk sovet nok til å orke å ta kampen , men til slutt så måtte vi bare, hun våknet masse om natta og holdt det gående i timesvis, skulle bare sove i armene våre.

Vi brukte opp-nedmetoden, funket som en drøm, selv om HS, søvnterapaut, familieveileder osv alle sa at hun var for gammel og at eneste som ville virke var Ferber Allerede etter tre kvelder var vi kommet langt og etter en uke kunne vi bare legge henne våken i senga å gå ut Hadde vi visst det var SÅ enkelt, skulle vi begynt mye før Slet litt mer med å få henne til å sove på dagtid, men der har jeg gått tilbake til å amme henne i søvn, men gjør det på stua og bærer henne inn. Så lenge det går så greit å legge henne om kveldene, så syns jeg ikke det gjør noe.

Anbefaler å lese litt på på sovlillebaby.com, der står både denne metoden og flere andre, samt masse annet interessant om babyer og søvn.
__________________
Malagi
Ivf-pia kom på termin 06.07.08
Malagi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 18:43   #5
Medlem
 
*aurora* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 55
MP Rating: 0% (0)
*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Sitat:
Opprinnelig postet av Lykkelig77 Vis post
Vi hadde det samme problemet. Første kvelden med disse ordnet det seg
Ja vugget dere senga med disse da? Og så sovnet hun til slutt av seg selv uten vugging?
*aurora* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 18:47   #6
Medlem
 
*aurora* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 55
MP Rating: 0% (0)
*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Sitat:
Opprinnelig postet av *babysyk Vis post
Vi hadde dette problemet en stund med storesøster, måtte begynne å legge henne på siden, med god støtte bak ryggen for at hun skulle få til å sove godt. Virket som hun fant roen lettere da, snudde henne på rygg etter hun hadde sovnet godt. Dunpute for baby og lammeskinn virket også som det hjalp henne å ligge godt. Etter hvert sovnet hun uten problemer og er nå som 2,5-åring en drøm å legge. Man må bare prøve å finne ut hva som passer for sitt barn, de er jo så forskjellige, hvertfall er mine to så forskjellige som det går an...
Lammeskinn sover hun på, men pute har hun ikke. Ikke har jeg prøvd å legge henne på siden heller, så det skal jeg prøve.
Ja, de er jo så forskjellige disse små, men nå trengte jeg noen gode råd, for nå har jeg prøvd det meste jeg har hørt om. Takk for gode råd
*aurora* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 18:47   #7
Seniormedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 2,189
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Sitat:
Opprinnelig postet av *aurora* Vis post
Ja vugget dere senga med disse da? Og så sovnet hun til slutt av seg selv uten vugging?
Ja, vi vugget med de og etterhvert trengtes det mindre og mindre vugging og til slutt la vi henne bare ned og hun sovnet selv, uten vugging. Da tok vi de vekk og det har gått bra siden
__________________

MA uke 10+6 1. okt 09
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 19:05   #8
Medlem
 
*aurora* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 55
MP Rating: 0% (0)
*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Sitat:
Opprinnelig postet av Malagi Vis post
Vi bar eller ammet henne i søvn helt til hun var godt over året
Mest fordi vi aldri fikk sovet nok til å orke å ta kampen , men til slutt så måtte vi bare, hun våknet masse om natta og holdt det gående i timesvis, skulle bare sove i armene våre.

Vi brukte opp-nedmetoden, funket som en drøm, selv om HS, søvnterapaut, familieveileder osv alle sa at hun var for gammel og at eneste som ville virke var Ferber Allerede etter tre kvelder var vi kommet langt og etter en uke kunne vi bare legge henne våken i senga å gå ut Hadde vi visst det var SÅ enkelt, skulle vi begynt mye før Slet litt mer med å få henne til å sove på dagtid, men der har jeg gått tilbake til å amme henne i søvn, men gjør det på stua og bærer henne inn. Så lenge det går så greit å legge henne om kveldene, så syns jeg ikke det gjør noe.

Anbefaler å lese litt på på sovlillebaby.com, der står både denne metoden og flere andre, samt masse annet interessant om babyer og søvn.
Opp-ned metoden har jeg aldri hørt om, men leste litt om den på linken din. Her har vi hatt problemer med å sove på dagtid fra hun var liten. Jeg har lest "The no-cy sleep solution" som kansje ligner litt på opp - ned metoden (nå leste jeg veldig raskt altså, så fikk bare med meg litt) og har hatt god virkning av denne metoden på dagtid. Fra å sove bare 20-30 minutter på dagtid, er vi nå oppe i godt over en time, av og til enda lengre. Med denne metoden har jeg også klart å venne henne av med å sovne på puppen, og vi har klart å få henne til å sove lengre perioder på natta.
Har prøvd denne metoden på byssingen også, men har ikke hatt noen resultat enda, hun har bare blitt værre synes jeg. Skal lese litt mer på den siden du linket til, og se om det er noe annet jeg kan prøve også. Vi er veldig klare for å kjempe litt, for jeg vet at hun har så godt av å klare å sovne selv, må jo være så godt å slippe å gråte seg i søvn hver kveld.

Tusen takk for god hjelp
*aurora* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 19:07   #9
Medlem
 
*aurora* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 55
MP Rating: 0% (0)
*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.*aurora* er fantastisk mot andre.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Sitat:
Opprinnelig postet av Lykkelig77 Vis post
Ja, vi vugget med de og etterhvert trengtes det mindre og mindre vugging og til slutt la vi henne bare ned og hun sovnet selv, uten vugging. Da tok vi de vekk og det har gått bra siden
Hørtes ganske genialt ut, håper dette kan fungere på lille snuppa vår også. Jeg skal stå utefor Brio butikken når de åpner i morra
*aurora* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 19:16   #10
Veteranmedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 3,214
MP Rating: 0% (0)
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hun gråter seg i søvn hver kveld - hvordan få henne til å sovne av seg selv ???

Snuppa måtte vippes i søvn i vippestol(orket til slutt ikke å bysse) i flere mnd, men plutselig bestemte hun seg for at det å sovne på egenhånd var greit. Hun var vel rundt 7 mnd da. Vi brukte ingen spesielle teknikker
__________________

...krysser fingrene for lillebrøster i juli
tuuli er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:07.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com