Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-09-2008, 11:02   #1
Medlem

geysirland sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 488
Blogginnlegg: 12
MP Rating: 0% (0)
geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.
Question Hva er lurt å gjøre nå i begynnelsen??

Hei..har en 14 dager baby i hus.

Har ikke begynt å legge han i senga si på loftet enda..samme rom som meg ...Han har sovet i bag'en i stua.

Hva er lurt å gjøre??

Når han våkner og spiser så tar det lang tid før han sovner igjen..2 t.
Gubben bare gir han flaske så fort han våkner uten å ta han opp, uten å rape etc. Og da sovner han igjen.

men jeg er mer omstendig. Tar han opp, pupper eller gir flaske. Skifte bleie hvis han har bæsja. Alt foregår i mørket. Men etter det tar det fort 2 t før han sovner igjen.

Hva gjør dere andre for å innføre gode søvn rutiner på natta?? Sånn i start fasen.
Gammel 09-09-2008, 11:09   #2
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,872
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva er lurt å gjøre nå i begynnelsen??

Jeg synes vel det er litt tidlig å tenke på søvnrutiner på en så liten baby. Søvnbehovet og døgnrytmen er i stadig endring når de er så små, så jeg tror lett man lager seg frustrasjoner om man leter etter rutiner. Det som er "rutine" en uke, kan være helt endret til neste uke. Eller fra dag til dag. Følg barnet nå i starten, er mitt beste råd. De første månedene tror jeg veien må bli litt til mens man går den.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-09-2008, 21:23   #3
Medlem

HollyAmi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Nordpå!
Meldinger: 236
HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.

I starten gjorde/gjør jeg ikke så mye egentlig. Følger bare lilleguttens "mønster". De første 7-8 ukene var det nesten hver natt slik at han var våken et par timer hvis han våknet rundt 4-5 tiden. Han bæsjet i hver eneste bleie i disse ukene, så jeg var pent nødt til å vaske og stelle med lysene på om natten (3-4 ganger HVER natt).

Det eneste rådet er vel å ha så dempet belysning som mulig, og ikke snakke for mye med den lille.

Ved 8 ukers alderen ble det veldig tydelig at gutten min kom i natt-modus til riktig tid på døgnet. Han var ikke våken i lengere periode midt på natten, nattmaten ble inntatt hurtig, nærmest sovende, og bæsjing ble kun gjort på dagtid. Kanskje det blir sånn med din lille ny også...?

mars 06

juni 08

HollyAmi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-09-2008, 21:28   #4
Medlem

HollyAmi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Nordpå!
Meldinger: 236
HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.HollyAmi har mye å være stolt av.

Må legge til at gutten min også sovner i bagen i stua. Så tar jeg ham bare med meg ned på voksen-soverommet når jeg legger meg. Han har snart vokst fra bagen, så da blir jeg nødt til å finne på noe nytt. Tar det som det kommer. Jeg tror det enkleste er å ta det veldig avslappet, ikke tenke for mye på "dagen i morgen" når det gjelder søvn. Det snur så fort. Det erfarte jeg med 2-åringen vår (som overhodet ikke var noe sovebarn).

mars 06

juni 08

HollyAmi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-09-2008, 10:08   #5
Medlem

geysirland sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 488
Blogginnlegg: 12
geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.geysirland har en strålende fremtid.

Hei takk for svar.
Ja jeg forventer ikke noe rytme på søvnen på minsten enda.

Har hatt han 2 netter på soverommet nå og det har gått over all forventning. Har lagt oss rundt kl 21.30 eller 22... og da sover han til kl 2 eller 3...mat og så er han kanskje våken i 1,5t eller som i natt sovna etter 30 min og våkna igjen kl 5.30...og etter det så lå vi bare å døste til kl 7 eller 7.30 når storesøster våkner.

Så langt går det veldig greit syns jeg. Da har han sovet i egen seng også om natta.
Gammel 12-09-2008, 10:42   #6
Supermedlem

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 1,019
MP Rating: 100% (1)
Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi hadde ingen direkte rutiner så tidlig, men vi gjorde et par ting som jeg nå tror var lurt (jaggu bra det var noen slike også! ).

I begynnelsen hang Sunniva i puppen hele kvelden til jeg la meg ca 22:30. Da la vi henne i sengen hennes tett ved siden av meg (jeg trodde kanskje hun kom til å ville ligge ved siden av meg, vi hadde til og med kjøpt større dobbeltseng av den grunn, men hun sov best i sin egen seng).

Natt"rutinen" vår var da: Så lenge det er natta, så er vi på soverommet. Hun fikk trøst og kos, mat og nærhet, og ny bleie om hun trengte det. Men det foregikk på soverommet (bortsett fra bæsjebleier). I korte perioder satt jeg i sofaen på stua og gav henne mat, men det skjedde alltid i mørket.

Senere, når vi la Sunniva tidligere på kvelden, så fortsatte vi med å holde nattrutinene på soverommet. Vi gikk inn om hun gråt, og tok henne opp og trøstet, gav mat og generelt det hun trengte og ønsket. Men vi gikk ikke ut av soverommet, med mindre det var noe spesielt.

Dette føler vi har ført oss inn i gode nattrutiner nå når Sunniva bare blir større. Hun vet at når hun legger seg, så er det natt. Av og til er hun urolig, og da er vi hos henne, men det er sjelden et "problem". Jeg ser for meg at Sunniva kunne vært vanskeligere å roe i sengen på kveldstid om hun visste at hun kunne få stå opp igjen..uten at jeg vet det sikkert selvsagt..
Gammel 17-09-2008, 21:58   #7
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 15
Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.

Fikk lyst å svare her. Jeg var også bekymret for søvnen til jenta i begynnelsen, og strevde med å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det "riktig" - ikke minst fordi jeg kjenner et par unger hvor nattesøvn har vært et stort problem i lang tid! I begynnelsen sov hun veldig mye på dagtid, og hadde sine lengste våkeperioder på natta. Vi prøvde å snu døgnrytmen hennes - men det gikk ikke! Så vi ga opp og lot henne bestemme. Jeg prøvde også å ha henne til å sove i sin egen seng ved siden av min, men det gikk dårlig, så jeg tok henne opp i senga istedet. Men så har det gått veldig bra (hittil....)! Uten at vi gjorde noe spesielt fikk hun en god døgnrytme, og uten store drama har hun nå begynt å sove nesten hele natta i egen seng. Det er bare tidlig på morran - når hun egentlig har lyst til å starte dagen (et sted mellom fem og seks, litt tidlig for mor) at jeg tar henne opp til meg og gir henne fri tilgang på puppen. Da sovner hun igjen og vi må ikke stå opp før klokka blir ca sju. Så mitt beste råd er: ikke stress, men "lytt" til barnet. Etter hvert vil hun sikkert ønske å legge seg tidligere også. Vår jente fortalte oss dette ved å bli hysterisk overtrøtt sånn ca i ni-tida... Da vi gradvis la henne tidligere hver kveld, ordnet det seg veldig bra. Nå legger hun seg klokka 19 hver kveld, uten noen dikkedarier. Sånn er det vel ikke for alle, men det har iallfall ikke vært noe stress for oss selv om vi bare har latt henne få det som hun vil - eller kanskje nettopp derfor? Lykke til!
Kattemamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-09-2008, 14:21   #8
Supermedlem

Ellen80 sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Sandnes
Meldinger: 1,145
Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.

Når han enda er så liten så vil jeg kun si at om natten så er det natt. Ikke noe lys og gjøre ting kjedelig slik at han ikke stimuleres til å være våken.
Skifte bleie hvis han har bæsjet eller det er mye tiss. Ikke snakke, være helt rolig.

Etterhvert som han blir eldre rundt 3 mnd så kan en begynne med faste rutiner og fast leggetid. Ha slike ritualer.
Ellen80 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:07.