Sv: hva er "rett" temp på babyrommet på nettene?
|
|
Dette spørsmålet lurte jeg også veldig på når jeg kom hjem fra føden med ei lita jente for snart 10 mnd. siden. Dog så gikk vi en sommer i møte og det er grenser for hvor kaldt en klarer å ha det på et rom i 2.etg.
JEg har erfart at det er svært stor forskjell på barn, MEN nyfødte barn klarer altså ikke å regulere varmen selv. (Beggyner ikke å skjelve for å skape varme når det fryser, og svetter ikke for å senke temperaturen)
Derfor er det viktig at vi som foreldre regulerer temp. for dem. MEn det er sant at det er "bedre" at det er for kaldt enn for varmt, av denne grunn: Om det er kaldt, for kaldt så våkner barnet og vil si klart i fra at det fryser. Er det for varmt, så vil barnet som regel også våkne, men det kan også gå inn i en svært tung søvn, som kan være vanskelig å våkne fra - det er DA det begynner å bli "farlig" og barnet kan få "heteslag"
Man må prøve seg frem, men begyn heller med ett kaldt rom og øk temp. etterhvert. Med Snuppa så oppdaget vi at ho "hater" varmen, så ho sparker av seg alt som kommer over ho, selv i KALDT rom - så jeg har sydd poser til ho, slik at ho alltid har noe over/rundt seg. Når ho var lita om sommeren, så brukte vi kun et tynt ullpledd/babyteppe og pysj - men ho lå på ull (enten lammeskinn eller ullpledd) det gjør ho enda...
Vi har ca. 17 C* på rommet hennes, det reguleres med en litt dyr/god beha panleovn...
De første 3-4 mnd. sov ho på vårt rom, og da prøvde vi også å ha det rundt 17-18 grader.
MVH Reggius