Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-07-2008, 14:36   #1
Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Meldinger: 135
MP Rating: 0% (0)
Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.Hønemor til 2! har mye å være stolt av.
hvordan få henne til å sovne selv?

Snuppa er nå 2,5 mnd og har aldri sovnet på egen hånd...

Vi bysser henne ikke, men hun sovner kun når hun ligger i armene eller i sjal, altså med kroppskontakt. Når hun har sovnet skikkelig legger vi henne i sengen. Er det vanlig? Når jeg prøver å legge henne i våken tilstand hyler hun som en stukken gris. Det største problemet er at hun begynner å "kave" noe voldsomt og klarer ikke å holde smokken inne... Hun kan være så trøtt som bare det, men når jeg legger henne i senga begynner hun å kave og ender opp helt hysterisk.

Vær så snill å komme med gode råd...
__________________
Er Hønemora på SM.

Hønemor til 2! er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-07-2008, 17:13   #2
Juniormedlem
 
UmaPuma sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 31
MP Rating: 0% (0)
UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.UmaPuma er fantastisk mot andre.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Kan ikke gi deg annet råd enn å ta tiden til hjelp.

Snuska mi sovnet ikke av seg selv før hun var rundt 6-7 mnd. Hun tar ikke smokk, så jeg måtte ligge å amme henne til hun sovnet eller vugge henne. Det var utrulig slitsomt, for det kunne ta opp til 3 timer før hun endelig sovnet.

Leggingen gikk litt bedre når jeg fikk henne til å ta litt MME rett før jeg la henne, men etter bare noen kvelder med dette, ville hun ikke ta flaska lengre.

Da hun var 6 mnd. tok vi "skrikar-kuren" Da skrek hun ikke så voldsomt lengre(var mere suttring), da var det lettere å la henne skrike til hun sovnet, å vi gikk inn til henne etter 5-10 min. for å legge dynen over henne. Tok 3 kvelder, så klarte hun å finne roen selv.

Jeg angrer litt på at jeg brukte så mye energi på å få henne til å sovne selv, for jeg ser jo nå som den tiden er over, at di mnd. jeg prøvde ikke var noe til nytte.

Du får gjøre det du synst er rett!
__________________
Septembergullet 07
Maispiren 09
UmaPuma er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-07-2008, 22:06   #3
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Dette lurer jeg også på! På dagene har vi klart å få henne til å finne roen selv noen ganger i det siste (hun sover i vogn på dagtid) men på kveldene er det puppen som gjelder. Hun sovner i vår seng og jeg løfter henne over i hennes seng før vi legger oss. Noen ganger går det men hvis hun våkner så må hun bysses til søvn i vogna og da blir hun der hele natten. Jeg har virkelig prøvd å la henne sovne selv. Kveldsrutiner er etablert, jeg ammer i soverommet i mørke, jeg synger, hun legges i senga, jeg sier natta og hun setter in med hylskriket som varer helt til jeg tar henne opp og legger henne til puppen igjen Hun blir virkelig helt hysterisk så jeg klarer ikke å la henne ligge å skrike så lenge, kanskje ett par minutter. Vi har prøvd at pappa tar legging uten hell.. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan vi skal få til at hun sovner selv men det kommer vel kanskje?

Noen flere som har råd å komme med?
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 12:25   #4
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Dytter litt på denne jeg

Noen andre som har hatt barn som ikke har funnet roen selv som har noen tips å komme med? I natt prøvde vi igjen men det endre med HYLING fra en annen verden Jeg vil ikke la henne skrike for lenge så det ender alltid med at jeg gir opp og ammer henne i søvn.. Akkurat nå klarer jeg ikke å se for meg at det noensinne skal gå og at jeg ender opp med en jente på 14 år som må ammes i søvne
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 12:29   #5
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Sitat:
Opprinnelig postet av UmaPuma Vis post
Jeg angrer litt på at jeg brukte så mye energi på å få henne til å sovne selv, for jeg ser jo nå som den tiden er over, at di mnd. jeg prøvde ikke var noe til nytte.
Det er akkurat dette jeg er redd for.. Jeg føler ikke at det er til noen nytte all den energien vi legger ned i å prøve å få henne til å sovne selv. Hun hyler jo like mye hver eneste gang Og det er slett ikke snakk om sutring alltså. Her er det full sirene
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 12:33   #6
Veteranmedlem
 
Phoeebee sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Hillbillyhelvete
Meldinger: 3,499
MP Rating: 0% (0)
Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Det som gjorde susen her i huset (da Leo var tre måneder), var å legge ham våken, men trøtt og mett, og "riste" i sengen, prate, stryke, kose til han roet seg. Det tok sin tid første kvelden, men jeg lot ham aldri hyle. Begynte han å skrike eller gråte oppriktig tok jeg ham opp, roet ham enten ved byssing eller litt pupp, og la ham ned igjen. Tok ham ikke, under noen omstendigheter, ut av soverommet etter at han var lagt på kvelden.

Før dette ammet jeg ham i søvn i dobbelsengen et par uker, slik at kroppen hans ble vant med at det var natt på det tidspunktet.
__________________
Phoeebee er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 12:44   #7
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Sitat:
Opprinnelig postet av Phoeebee Vis post
Det som gjorde susen her i huset (da Leo var tre måneder), var å legge ham våken, men trøtt og mett, og "riste" i sengen, prate, stryke, kose til han roet seg. Det tok sin tid første kvelden, men jeg lot ham aldri hyle. Begynte han å skrike eller gråte oppriktig tok jeg ham opp, roet ham enten ved byssing eller litt pupp, og la ham ned igjen. Tok ham ikke, under noen omstendigheter, ut av soverommet etter at han var lagt på kvelden.

Før dette ammet jeg ham i søvn i dobbelsengen et par uker, slik at kroppen hans ble vant med at det var natt på det tidspunktet.

Nettopp.. Jeg har prøvd noe lignende noen kvelder. Det som skjer er at hun setter igang med HYLET allerede når jeg er i ferd med å legge henne ned i senga og det er nytteløst å la henne ligge for hun gråter virkelig noe helt forferdelig Så tar jeg henne opp og trøster litt med pupp og byssing og så prøver vi å legge igjen og før hun treffer madrassen er det fullt kjør igjen! Det rare er at noen ganger etter nattmat så kan vi legge henne i vognen og hun ligger å pludrer og kaver litt i 10-15 min før hun sovner helt selv uten noen gråt. Jeg er ganske sikker på at det går så greit fordi hun er stappmett og ikke overtrøtt. Kanksje leggingen går lettere når hun begynner med litt grøt om kvelden?
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 12:45   #8
Veteranmedlem
 
Phoeebee sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Hillbillyhelvete
Meldinger: 3,499
MP Rating: 0% (0)
Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Er hun trøtt nok? For trøtt? Overtrøtt? Kanskje hun er FOR mett?
__________________
Phoeebee er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 13:51   #9
Supermedlem
 
Lykkelig77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
MP Rating: 0% (0)
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Sitat:
Opprinnelig postet av Phoeebee Vis post
Er hun trøtt nok? For trøtt? Overtrøtt? Kanskje hun er FOR mett?
Ikke for mett iaf for jeg har lite melk om kvelden (henger i puppen stadig vekk fra kl 17 og utover..). Har gitt henne mm på flaske noen kvelder og da har hun sovet bedre faktisk.. Men ja, hun er nok overtrøtt men vi sliter med å få henne til å sove på dagtid etter kl 15 så hun er nok overtrøtt allerede kl 18 og det er vel litt tidlig å ta kvelden allerede da? Skal ikke være lett dette
__________________
Lykkelig77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 22:38   #10
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 22
MP Rating: 0% (0)
surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.
Sv: hvordan få henne til å sovne selv?

Hei!

Jeg innbiller meg at barna har vanskelig for å sovne fordi de føler seg ensomme eller utrygge uten mammaen sin i nærheten. Vi har derfor lagt en slitt t-skjorte som stinker av meg i senga. Babyen ligger og snuser på denne og sovner da mye lettere da det skaper en følelse av at mamma er i nærheten. T-skjorter byttes ut en gang i uken med en annen stinkende t-skjorte. Etterhvert blir babyen vant til senga og at det er trygt og godt der og man kan slutte med t-skjorten.

Ellers kan det være lurt å la det være mørkt og stille på rommet når babyen legges. Kjøp en lampe med dimmer slik at lyset kan settes på det mørkeste.

De første ukene har vi alltid bysset babyen i søvn ved å gå rundt med den inne på soverommet i halvmørket ( ingen sang, ingen oppmerksomhet eller annet som babyen kan synes er spennende) Grunntanken er at barnet skal skjønne at mørkt betyr at verden er kjedelig og at det er mye bedre å sove da.

Hvis barnet våkner når det legges ned og begynner å sutre, tas det opp og man går videre til det sovner igjen. Med en gang det sovner legges det ned. Etter hundreogørtende gang er min erfaring at det virker som om babyen skjønner det. Og etterhvert gidder det ikke å mase om å være oppe når det blir lagt ned slik at det aksepterer å ligge i senga med en gang det legges ned.

Tilpass leggetiden til babyen, men likevel slik at man forsøker å legge det til samme tid hver kveld, f.eks kl 23 dersom barnet viser tegn til trøtthet da. Etterhvert som babyen blir eldre kan man forsøke å legge det litt tidligere, eksempelvis -> 6 uker kl 23, 6-12 uker kl 22, 12-18 uker kl 21, osv osv slik at når babyen er 6 mnd kan det legges kl 19.

Dette har i allefall funket på begge mine. Får se hvordan det går videre med nr 2- han er bare 6 uker, men foreløpig ser det lovende ut)

Uansett lykke til, håper noen av rådene kan være til hjelp.
surreburre er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:35.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com