Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-07-2008, 11:22   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 34
MP Rating: 0% (0)
Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.
Sliter med søvnen!

Hei

Gutten min er nå 7 uker, vet det er tidlig enda, men vi sliter virkelig med å få han til å sove skikkelig. På dagtid går det som regel greit, da sover han i vognen sin eller i vogga inne på stua. Da kan det variere om jeg ammer han i søvn eller at han blir lagt våken og sovner av seg selv. Om han sovner av seg selv blir det alltid litt gråting, men aldri hyling liksom og det varer max 2 min.
På kveldstid derrimot nekter han å sove. Ammer jeg han i søvn våkner han 2 min etter jeg har lagt han fra meg, og legger jeg han våken ender det med hyling. Han roer seg når jeg tar han opp, men begynner igjen med en gang jeg setter meg ned med han eller legger han fra meg, så det ender opp med at jeg går rundt og vogger han i armene mine hele kveldene. Dette varer gjerne fra 17-18 til 23-24 på kvelden. Da sovner han som regel og godtar at vi legger han i sin egen seng. Der sover han til 3-4 for så å våkne og ikke vil sove igjen så starter det slik som på kvelden igjen frem til ca 8. Da sovner han og sover max 2 timer.
Jeg får jo ikke noe søvn selv på denne måten, men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få dette til. Gutten trenger også mye mer søvn enn han får nå.
Jeg har i tillegg et større barn som også trenger meg, og en mann som jobber mye slik at jeg er mye alene med de så dette går ikke i lengden.
Alle råd mottas med stor takk!!

Sist endret av Hakka; 03-07-2008 kl 11:46.
Hakka er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2008, 22:52   #2
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 22
surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.
Sv: Sliter med søvnen!

Hei Hakka!

Først og fremst har jeg hørt at det er vanlig at mange barn er urolige om kvelden og vil bæres rundt da. De har jo mange inntrykk i løpet av dagen som skal bearbeides. Og de er sikkert slitne og da blir de grinete.

Ellers kan det være at du prøver å legge ham veldig tidlig for natten hvis du prøver dette allerede ved 17-18 tiden. Han er jo bare 7 uker og har neppe søvnrytme som skulle tilsi at han er trøtt så tidlig ennå. I tillegg vil han ha behov for mye hyppig amming på kvelden for å få i seg den fete kveldsmelken som gjør at han kan sove til 3-4 på natten.

Hva med å forsøke å stimulere ham frem til ca 22-23 ( kosing, bæring, prating, hyppig amming osv) og deretter forsøke å legge ham for natten da. Da kan det også bli lettere for ham å forstå at nattetid = sovetid- (hmm nå legger mamma meg ned og nå er jeg trøtt, så jeg får vel sove da), og forhåpentligvis vil han da også skjønne at han skal sove videre etter puppingen midt på natta ( fortsatt trøtt, ok jeg sover videre). Det kan jo være at han har problemer med å skjønne at han skal sove videre når hans erfaring er at han blir forsøkt bysset i søvn når han er lys våken.

Ble veldig kronglete forklart dette, men håper du skjønner hvor jeg vil hen...

Lykke til.

PS- urolig kveldsbarn gir seg etterhvert og plutselig en dag så har du en unge som legger seg til å sove kl 19. Ikke gi opp!! De første 6-8 ukene er utrolig slitsomme pga dette.

Sist endret av surreburre; 19-07-2008 kl 22:57.
surreburre er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-07-2008, 13:27   #3
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 74
Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.

Lillemann her er 6 uker og vi sliter også med at han ikke sover nok.

Er det vanlig at det gir seg litt ved 6-8 ukers alder, Surreburre?
Linux er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-07-2008, 22:56   #4
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 22
surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.surreburre er fantastisk mot andre.

Erfaringsmessig er de første 6- 8 ukene mest slitsomme ja, samt at jeg mener å ha lest en bekreftelse på det et sted, men hvor.....
surreburre er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 11:45   #5
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Lysaker
Meldinger: 12
Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.

Jeg vil bare si at gutten vår er helt lik. Ikke noe problem med soving på dagtid, men kvelden!!! (han er 7 uker). HS sa at "søvn avler søvn" og at vi skulle prøve å få han til å sove så mye som mulig. Til slutt synes jeg at det eneste vi gjorde var å amme, skifte og prøve å få han til å sove når han ikke ville. Etter 4-5 uker sluttet vi å prøve å få han til å sove når han var våken, og heller følge med på når han gav tegn til å være trøtt (trøtt i øynene, tar seg til ørene, sutrete).

Barn er like forskjellige som voksne og man må bare prøve seg frem. Råd som fungerer for noen fungerer ikke for alle. Nå er gutten vår våken fra 16-17 tiden til sånn 24 (sover litt innimellom), og det er veldig koselig for da er pappa også hjemme. Han pludrer og smiler og vi koser oss sammen.
Mums er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 15:26   #6
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 74
Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av surreburre Vis post
Erfaringsmessig er de første 6- 8 ukene mest slitsomme ja, samt at jeg mener å ha lest en bekreftelse på det et sted, men hvor.....
Da håper jeg på bedre tider fremover snart
Linux er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 21:49   #7
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 34
Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.Hakka er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av surreburre Vis post

Ellers kan det være at du prøver å legge ham veldig tidlig for natten hvis du prøver dette allerede ved 17-18 tiden. Han er jo bare 7 uker og har neppe søvnrytme som skulle tilsi at han er trøtt så tidlig ennå. I tillegg vil han ha behov for mye hyppig amming på kvelden for å få i seg den fete kveldsmelken som gjør at han kan sove til 3-4 på natten.
Takk for svar. Har vært på feri og ikke sett svar før nå. Må bare si at jeg ikke legger han så tidlig for natten, men han er våken max 2 timer i stekk før han blir trett, så om han våkner i 15 - 16 tiden trenger han enda en lur før det er natten.
Det går forøvrig mye bedre nå. På derie har han ligget i vognen hele tiden og det har vist gjort susen. Nå krysser jeg fingrene for at det fortsetter her hjemme
Hakka er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:51.