Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-09-2008, 18:36   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 15
MP Rating: 0% (0)
Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.
Soverutiner på dagtid

Noen som har tips ang soverutiner på dagtid? Lillejenta er tre måneder. Hun sover godt om natta (amming annenhver time, men det går). Det vi sliter litt med er soving på dagtid. Det er ok hvis jeg triller henne eller har henne i bæresjalet, men jeg blir litt sliten av at hennes søvn krever 100% innsats fra meg... Det hadde jo vært en drøm om jeg kunne få gjort litt andre ting mens hun sover, istedet må jeg dedikere meg helt til at hun får nok søvn. Hvis jeg ikke gjør det, blir hun veldig sur og grinete. Da sover hun bare en halvtime før hun våkner igjen og det er ikke nok... Hvilke erfaringer har andre angående dette?
Kattemamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-09-2008, 18:47   #2
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 74
Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.
Sv: Soverutiner på dagtid

Jeg har det på akkurat samme måte som deg, så jeg henger meg på tråden og håper det kommer noen gode tips. Det hadde vært utrolig deilig hvis lillemann kunne sove uten innsats fra meg, slik at jeg kunne få gjort andre ting (eller slengt meg nedpå litt ).
Linux er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2008, 16:18   #3
Medlem

Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.Linux har mye å være stolt av.

Anyone?
Linux er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2008, 18:17   #4
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 15
Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.Kattemamma er bare skikkelig grei.

Hm, har snakket med noen erfarne mødre om dette, de sier stort sett at det ER vanskelig men at det blir bedre når ungene blir større... Kanskje vi bare skal være glade for alle trilleturene, starte trillegruppe og komme i form...
Kattemamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-09-2008, 21:47   #5
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kattemamma Vis post
Hm, har snakket med noen erfarne mødre om dette, de sier stort sett at det ER vanskelig men at det blir bedre når ungene blir større... Kanskje vi bare skal være glade for alle trilleturene, starte trillegruppe og komme i form...
Godt å høre at det er vanskelig og at det ikke bare er jeg som er helt på jordet...

Vi kommer definitivt i god form
Gammel 27-09-2008, 11:21   #6
Seniormedlem

lied74 sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,897
lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.

Her går også mange av dagene med til å få minsten til å sove...

Det jeg merker er at hvis vi kommer litt rutine og har mer eller mindre faste klokkeslett å forholde oss til, er det lettere for han å sovne til "vanlig" tid, med mindre innsats fra meg.
(det gjelder da også å stå opp til samme tid hver morgen, inklusive helgene )
Gammel 28-09-2008, 14:10   #7
Medlem

Vi prøver å få til litt rutiner, vi også. Det er ikke alltid så lett, men vi forsøker så godt som mulig.

Jeg synes jeg leser om så mange som får til dette med søvn så lett, men slik er det definitivt ikke her i gården. Hverken på dagtid eller natterstid.
Gammel 01-10-2008, 22:38   #8
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Lysaker
Meldinger: 12
Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.Mums er et navn alle kjenner.

Gutten min er helt lik. I vogna bruker han 20-30 min på å sovne når jeg triller på grusvei, og sover ca 45-60 min MAX! Om jeg bærer han i sjalet sovner han på 10 min og jeg kan klare å "holde han sovende" i hele 2 timer!!! Han har alltid skjønt at natt er natt, og våkner 2-3 ganger om natten for pupp. Da bare legger jeg han ned igjen etterpå og han sover videre.

Han har aldri sovet godt på dagen og jeg har prøvd å finne litt ut av det. Det jeg har lest er at en sovesyklus er som en bølge, man sover dypere en periode for så å sove lettere. Voksne merker ikke når den lette perioden kommer, vi bare snur oss rundt eller noe og sover videre. Noen barn våkner i denne lette fasen (som min gutt). Om jeg har han i sjalet er jeg som regel i bevegelse og da sovner han fort igjen. Men ligger han for eksempel i senga våkner han etter 20 min omtrent. Hans syklus er på 20 min. I vogna klarer jeg da at han ikke våkner på den første og kanskje den andre, men den tredje våkner han alltid på.... (om du skjønner hva jeg mener)

Ett tips, som er ganske krevende, er å hjelpe barnet med å sovne fort igjen i denne oppvåkningsfasen. Jeg har noen dager sittet ved siden av vuggen om jeg har fått han til å sove der. Når jeg ser at han begynner å våkne så vugger jeg veldig rolig. Da sovner han igjen. Dersom man gjør dette hver gang han skal sove i 1-2 uker skal han visstnok klare å finne søvnen igjen selv under disse oppvåkningene, men jeg har ikke klart å være så dedikert (enda)...

Ett annet tips jeg har lest er også å ha faste rutiner på dagtid, ihvertfall sånn at han sover og kanskje spiser til faste tider på dagen. Når man innarbeider rutinen må man være konsekvent, men etterhvert så kan man avvike fra rutinen litt. Man kan lage egne ritualer for dag-sovingen (som kveldsrutinen). Jeg skal begynne med min dag-rutine i morgen:
07:00 stå opp
08:30 - 10:00 amme han i sengen og håpe at han sovner der. Jeg tar han i sjalet dersom han våkner før.
12:00 - 14:00 tur i vogn i 2 timer og håpe at han sover mesteparten av tiden (tar med sjal i tilfellet alt skjærer seg)
15-16-tiden tar han i sjalet hjemme og holder han sovende til 17:30 for da passer det best med kveldsrutinen.
20:00 sover for natten!!!
heheh vi får se om dette går!

Etter en stund med faste rutiner på dagen vil barnet bli trøtt når det nærmer seg ett bestemt tidspunkt og dermed bli lettere å legge neste gang. Jeg leser boken "no-cry-sleep-solution". Jeg vet ikke om det funker enda, men vi skal gjøre ett forsøk på dette ihvertfall.
Mums er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-10-2008, 22:45   #9
Seniormedlem

lied74 sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,897
lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Linux Vis post
Jeg synes jeg leser om så mange som får til dette med søvn så lett, men slik er det definitivt ikke her i gården. Hverken på dagtid eller natterstid.
Jeg vet ikke om det engang er en 50-50 fordeling på hvem som syns det er vanskelig og hvem som synes det er lett.
De aller fleste jeg kjenner har i løpet av småbarnstiden hatt en greie med søvn, noen i kortere perioder enn andre, og noen sliter lengre.
Vi får vel heller regne med at summen av utfordringer nok til slutt blir ganske lik for oss alle sammen

Jeg bruker også boken "no-cry sleep solution" og det finnes også en del gode råd på www.askdrsears.com

Sist endret av lied74; 01-10-2008 kl 22:49.
lied74 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-10-2008, 20:40   #10
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lied74 Vis post
Jeg vet ikke om det engang er en 50-50 fordeling på hvem som syns det er vanskelig og hvem som synes det er lett.
De aller fleste jeg kjenner har i løpet av småbarnstiden hatt en greie med søvn, noen i kortere perioder enn andre, og noen sliter lengre.
Vi får vel heller regne med at summen av utfordringer nok til slutt blir ganske lik for oss alle sammen

Jeg bruker også boken "no-cry sleep solution" og det finnes også en del gode råd på www.askdrsears.com

Jeg har bestilt den boken jeg også, så nå venter jeg spent på å få den i posten!
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:17.