|
 |
|
03-05-2005, 15:08
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,590
|
Trenger søvnhjelp, legg hodene i bløt!
|
|
Krølle ble jo lang bedre da han ble et år. Men vi har fra tid til annen perioder hvor han faller laaaangt tilbake og vi får problemer med søvnen hans igjen.
Sist var i januar-februar. da han var våken ørten ganger om natta i tillegg til at jeg hadde Tulla å ta meg av om natta også. Den gangen var løsningen enkel: Jeg hadde bytta til en lettere og mindre varm dyne da han hadde ørebetennelse nyttårsaften og han sov natta gjennom igjen da han fikk igjen sin gamle og tunge dyne.
Så hadde vi en bra drøy måned hvor alt var ved det gamle igjen. Men nå sliter vi skikkelig igjen.
Det begynte med at han krabbet ut av senga si 50 ganger om kvelden i løpet av 1,5 time før han sovnet. Så begynte han å våkne og gjøre den en gang om natta en og annen natt. Så begynte han med det hver natt, så ble det 2 ganger om natta og nå er det 1-3 runder om natta.
Vi prøvde å stå ved senga hans til han sovna
Vi prøvde å stå i døra til han sovna
Vi prøvde å stå i døra og be han legge seg ned straks hans reiste seg opp, noe han "adlød". Men få sekunder/1 minutt etterpå var vi igang igjen. Sånn holdt vi på i noen ganger hele 1,5 time. Men like etter at vi gikk vekk fra senga/døra, kunne han våkne igjen selv om han hadde sovet en stund.
Det er viktigå "ta han" før han får stått skikkelig opp, ellers blir han så oppkavet at det blir verre å sovne.
Vi har prøvd å kutte ut dagsoving, vi har prøvd å la han bade i dusjen først. Vi har prøvd med lukket og åpen dør, nattlys og ikke nattlys. Lystett rullegardin.
Vi har prøvd å gi han madrass på gulvet, og vi har nå kjøpt nye "voksenseng" som han kommer lett ut og inn av.
På fredag så det ut til å løse seg på enkelt vis. Jeg la han og lukket igjen døra. Da skreik han "opp" fordi han ville ha døra oppe. Jeg svarte med at han måtte legge seg ned for å sove om døra skulle stå oppe, ellers var det ikke noen vits i å ha den oppe. Da valgte han å sove og det gikk strålende helt til i går kveld. Vel, han våkna 1-3 ganger om natta, men da var jeg i alle fall bare oppe for å be han legge seg igjen. Han så at jeg skjønte alvor med å lukke igjen døra (han kan fint lukke den opp igjen selv). For da han hadde stått opp, sa jeg at han måtte sove. Da stod han opp igjen og jeg lukket døra. Da stod han opp og åpnet den igjen selv. Så var det opp igjen.
Men nå er det på`an igjen. Opp og opp og opp og opp og opp. Han skriker ikke, han er ikke engstelig, han vil bare ikke sove. Jeg skjønner bare ikke hva mere vi kan gjøre nå, annet enn å ta han i senga mi eller Betram sin, noe som ikke er aktuelt for oss. Vi står helt fast. Hvorfor "lærer" han ikke? Han får jo ingen "belønning" for adferden sin og vi har prøvd det meste....
Hva søren gjør jeg nå???
03-05-2005, 23:02
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,422
|
Sv: Trenger søvnhjelp, legg hodene i bløt!
|
|
Jeg har dessverre liten erfaring med dette. Men det må da finnes noen kloke mammaer her inne som kanskje har noen gode råd?
Jeg kikket litt på nett, og fant noen linker til deg som det kanskje kan være innterresant å kikke på....;
http://www.helsenytt.no/artikler/soe...lemer_barn.htm
http://www.doktoronline.no/section/n...umentId=300152
Jeg håper virkelig dere finner ut av dette. Det må jo være utrolig slitsomt å ha to stykker som våkner om natten....
kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")
|
|
|
04-05-2005, 00:39
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,324
|
|
|
Nå er det ikke så lenge siden han ble storebror da? Kan det ha noe sammenheng med det? Kanskje gi ha masse oppmerksomhet før han skal legge seg...uten minstemor om det er mulig...sovner han inne hos dere da?
Og hvor sover minstemor hen? Om hun sover hos dere så kan det hende han er sjalu og ikke vil sove på eget rom?Egen seng om hun sover i deres seng?
Kan han ha ørebetennesle igjen da?
Selvom dere har hatt perioder som har vært slik før tulla kom så kan det være at det er det som utløser det nå...
|
04-05-2005, 13:01
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Sjalusi kan vi nok utelukke. Han finnes omtrent ikke sjalu, og dette startet da Tulla var ca 3 mnd gammel og han får mer enn nok kos alene, da Bertram er mye hjemme når han jobber og har han med seg hele tiden. Han og jeg har også mye tid sammen når Tulla sover gjennom dagen og kvelden. Hun sitter/ligger også mye i stolen si når hun er våken, så han er den som får mest oppmerksomhet, og langt mer enn da jeg var gravid og lå på sofaen de iste 4 månedene.
I tillegg har Krølle alenetid med oss begge når Tulla er lagt for kvelden.
Har snakket med Karin Naphaug på www.barne-familiesenteret.no og skal ha en telefonkonsultasjon med henne i ettermiddag. For vi står virkelig fast nå
I går kveld holdt han på fra 20.30 til 22.30!!! Men så var han til gjengjeld bare oppe en gang i natt
Takk for linkene, Høst, skal titte litt på dem.
04-05-2005, 13:16
|
|
Æresmedlem
|
|
|
... Han har ikke ørebetennelse igjen, det var noe av det første jeg sjekket ut. Han har egen seng på eget rom. Betram ligger alene på vårt soverom og Tulla og jeg ligger på gjesterommet. Tulla ligger i egen seng der.
04-05-2005, 13:25
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Tja, på de linkene stod det egentlig ikke så mye jeg ikke allerede visste fra før av. Vi har jo noen eksperter blitt, etter 2 år. Venter spent på samtalen med Naphaug iettermiddag. Vi trenger nok noen utenforstående som kan se litt på situasjonen vår nå.
Men jeg er fortsatt ikke interessert i å medisinere ham. Har fått tilbud om det flere ganger, men jeg vil heller løse det på andre måter.
04-05-2005, 13:35
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 2,745
|
|
|
Hva med dråper fra helsekosten?
Vi har brukt Avena Sativa på Lillebror nå, og har gått fra null til opptil tre hele netter på rad. Det er utrolig deilig. Dråpene blandes i vannet til kvelds.
Jeg har prøvd dråpene selv også, og sov tungt og godt.
|
|
05-05-2005, 00:27
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,590
|
|
|
Dette har vi vært gjennom...
I en periode for å "vende" dårlig vane med å våkne ørti ganger på natta,brukte vi lavendeldråper på puta. Fungerte faktisk ganske bra.
Vi har også prøvd Avena Sativa, hjalp også litt.
Nå er vi omsider inne i en god periode. Lillegutt er nå blitt så stor at han skjønner alt. Vi har brukt "gulrøtter" for å minne ham på at han er stor og skal sove i egen seng. Første gang skulle han få ny matboks. Deretter har vi sagt at hvis han sover godt i senga hele natta, skal vi reise å se på sauene til onkel, se på hestene på travbana, besøke tante etellerannet, kjøpe tyggegummi, at mommo skal hente ham i bhg osv. Ting som ikke koster noe, men som er konkrete ting. VI bestemmer hva som skal skj, så da er det opp til han å sove i egen seng. Men hver kveld nå i starten, måtte vi ha en laaang samtale, han skjønte ikke helt hvorfor han måtte sove hele natten for f.eks. å få lov til besøke sauene til onkel.
Nå er Lillegutt nesten et år eldre, men ville bare forklare at det er håp
Sjekk matvaner, kanskje han reagerer med kløe i kroppen på noe? Lillegutt får ikke melk på ettermiddag og kveld, da våkner han. Han får ikke mer drikke enn han spør om etter barnetv, da jeg har hatt mistanke om at han våkner når han tisser i søvne.
Det er så uhorvelig mye som spiller inn. Nattlys (slik i kontakt) har vi også hatt litt hell med, samme med varmeflaske (slik inni bamse).
Men viktigst av alt er å beholde tålmodigheten.
Bare for å ha sagt det også-hvis han har sovet dårlig over veldig lang tid, slik som Lillegutt har, ville jeg faktisk prøvd å legge ham senere på kvelden 2-4 kvelder på rad. Vekk ham samme tid som vanlig, og evnt dagsoving skal også være lik. Dette har hjulpet oss, foretter å ha sovet lite et par netter, har vi holdt ham våken en times tid ekstra på kvelden, han sover da tyngre, vekkes til samme tid om morgenen, holdes våken litt senere enn vanlig på kvelden igjen, og sover bedre de nettene han legges sent. Når vi så legger han vanlig tid igjen, har han sovet hele natta faktisk. I flere netter.
Dette ble et forferdelig rotete innlegg. Men jeg vet hva du sliter med.
05-05-2005, 11:43
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Snakket med søvnekspert Naphaug i går kveld. Det var så som så.
Godt å få noen tips utenfra når en har kjørt seg fast.
1. Vi måtte lukke han inne på rommet. Men jeg vil ikke stenge døra hans, for han blir utrygg av å ha den stengt, selv om han kan lukke den opp selv, skulle vi holde den lukket... Dette mener jeg ikke vil bidra til noe positivt for han som allerede ikke liker senga si om natta.
2. Vi måtte legge han tidligere. Han legges vanligvis kl 20 og sovner alt fra 20.30 til 22.30. Alt ettersom hvor mye han styrer. Hun ville at vi skulle legge ham seinest kl 19. Men da er han jo ikke trøtt nok enda... Hun mener han er overtrøtt kl 20, men når han sover så lenge om morgenen, blir han ikke det. Og ja, jeg kjenner godt igjen når han blir overtrøtt, og det er han ikke.
Han sover ikke på dagen når han er hjemme, men gjør det hos dagmammaen, ellers sovner han stående der. Så han må bare sove sine ene lille time der. Hjemme er det ikke snakk om.
Hun mener at barn må legges innen kl 19 når de er så små. Men vi må ikke opp tidlig om morgenen, og jeg sa at det spiller jo inn når de våkner om morgenen også. Skal jeg legge ham for å sove kl 19 for å våkne opp kl 06 neste morgen når jeg ikke skal på jobb og har vært oppe med Tulla hele natta....?
Legges han kl 20 og sovner innen rimelig tid, sover han til 8-9 neste morgen. Altså sover han ca 12 timer om natta, 11-13 i variasjon.
3. Og så skulle jeg prøve å ha en madrass på gulvet inne hos meg og Tulla. Men da vil jo hun bli vekt av ham, jeg og så er vi våkne alle tre. Og så går vi 2 år tilbake i tid med felles soverom igjen. Da skal du se vi får sove, ja...
Nei, det var ikke en veldig positivt opplevelse å snakke med henne
Så jeg ble egentlig ikke så veldig mye klokere....
I går kveld hadde han ikke sovet på dagen. Han roet seg ned fra 19.30, la seg kl 20 og sovnet faktisk innen 20 minutter mens vi stod utenfor. I natt var han våken en gang ca kl 01 og la seg igjen med en gang. Så det er da lyspunkt innimellom.
Takk for tipsene deres, jenter! Skal definitivt prøves ut!
05-05-2005, 11:59
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 2,745
|
|
|
Hvis han er hjemme om dagen, er det ikke sikkert han trenger å sove på dagtid lenger. Poden sluttet med det litt før fyllte to år. Da sov han bare i barnehagen, for jeg klarte ikke å aktivisere han like godt de dagene han var hjemme.
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:53.
|