Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-11-2008, 21:13   #1
Medlem

Medlem siden: May 2008
Sted: Trondheim
Meldinger: 57
MP Rating: 0% (0)
Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.Moia er et navn alle kjenner.
Ekstra UL i uke 12 før en er 35 år gammel?

Jeg kommer sannsynligvis til å være 33 eller 34 år neste gang jeg går gravid. Dermed er jeg under grensa for ekstra oppfølging pga alder - men det er jo ikke sånn at prosentene endres over natta når en blir 35.

Kunne tenke meg å iallefall ta UL i uke 12 for å sjekke ryggrad, nakkefold m.m. - er dette noe en kan be om hos fastlege? Må en ta UL'en hos privat klinikk i et sånt tilfelle? (Har hørt en del om at private klinikker til dels ikke er noe flinke med UL/tolkning av resultater?) Har ikke annen grunn til å ønske ekstra UL enn egen alder.
Gammel 29-11-2008, 21:25   #2
lex
Veteranmedlem

lex sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 3,866
lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ekstra UL i uke 12 før en er 35 år gammel?

Jeg tror du kan be om henvisning fra fastlegen din. Men vær klar over at slik nakkefoldskanning kan være veldig usikkert.

Mars 2004, August 2006
--------------------------------------------------------------

En stjerne skinner i natt
lex er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-11-2008, 21:25   #3
Seniormedlem

benja2 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,556
MP Rating: 100% (2)
benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.benja2 har et ubeskrivelig bra rykte.

Ekstra oppfølging får en om man fyller 38 i løpet av svangerskapet, eller er passert 38.
Før man er 40 er det promiller som fødes med syndromer,men etter 40 stiger det til prosenter. Så det markante skillet går ved 40.
Gammel 18-12-2008, 16:26   #4
Supermedlem

Væren75 sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 616
Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.

Du kan jo feks spørre hva slags bakgrunn legen som tar UL har da ...
Legen som tok min UL , på privat legesenter , hadde jobbet i 10 år på riksen , så hun hadde nok peiling på hva hun holdt på med .
Men ikke alle som tilbyr UL er leger .
Der vi tok 3D UL var det feks en radiograf eller noe sånt som tok UL .
Gammel 18-12-2008, 22:08   #5
Supermedlem

Juni-72 sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Sørlandet
Meldinger: 676
Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.Juni-72 har en strålende fremtid.

Jeg var 34 da jeg var gravid med mitt tredje barn, og jeg bestilte time uten henvisning hos privatpraktiserende gynekolog.
Betalte 100 kr, og jeg synes det var veldig greit å ha gjort det.

- 07
- 04
-02
Juni-72 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:11.