|
![Svar](http://forum.nybaktmamma.com/images/buttons/reply.gif) |
|
15-02-2008, 08:36
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Sandnes
Meldinger: 1,197
|
Er tredje fødsel en luring??
|
|
Har jo hørt dette ofte, at tredjemann er en liten luring.
Så stemmer dette?
Hvordan erfarte du tredje fødsel i fht til de to andre?
|
|
|
15-02-2008, 08:56
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Øvre Romerike
Meldinger: 1,537
|
Sv: Er tredje fødsel en luring??
|
|
Gikk enda fortere en de to første, kort tid fra første ri til ungen var ute( 1 time og 50 min).
|
|
|
15-02-2008, 08:59
|
|
Hjelpeadmin
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 13,445
|
|
|
Nei, for meg var ikke tredje fødsel en luring. Den var omtrent som de to andre. Litt overraskende startet den med vannavgang. Tidligere har vannet gått ved full åpning eller blitt tatt ved 6 - 7 cm åpning.
Fødsel nr 1: Maserier og tegningsblødning i et par dager. Så åpnet det seg fra 1 - 10 cm på ca 45 minutter, og utdrivningen var i 45 minutter.
Jenta kom 2 dager før termin. 3160 gr, 49 cm, 35 cm h.o.
Fødsel nr 2: Slimproppen gikk og kynnerne kom. Riene startet på kvelden. Dro på føden på natta og etter et par timer var gutten ute.
Gutten kom 1 (eller 2 uker iflg jordmor og meg) etter termin. 3800 gr, 52 cm, 37 cm h.o.
Fødsel nr 3: Vaannet gikk på formiddagen. Riene kom ca 12 timer senere. Etter en time med rier dro jeg på føden, og riene forsvant.
De kom tilbake rundt midnatt. Kl 00.15 hadde jeg 4 stramme cm åpning. Pressriene startet kl 1, og 1.04 var jenta ute.
Hun kom 2 dager før termin. 3070 gr, 47 cm, 35 cm h.o.
Svarte på litt mer enn hva du spurte om ser jeg.
|
|
|
15-02-2008, 09:10
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Sandnes
Meldinger: 1,197
|
|
|
Stine-mor: gjør ingenting det! Er bare spennennde å lese
|
|
|
15-02-2008, 14:02
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2005
Meldinger: 430
|
|
|
De to første fødslene var på hhv 6 og 3 timer. Ingen komplikasjoner før, under eller etter.
Tredje fødsel varte i vel 4 timer, ikke noe uventet det. Eneste som var annerledes denne gangen var at det viste seg at babyen hadde tvinnet seg inn i navnlesnoren, bla rundt halsen, så det ble vurdert KS. Han kom på en press midt vaktskifte, på journalskriverommet. ![rørt](http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/rort.gif) Han hadde ikke matlyst eller sugebehov, de første døgnene, så hadde han vært min første fødte hadde han nok sultet ihjel.
Uten om det opplevde jeg ikke tredje fødsel som "noe uten om de vanlige".
15-02-2008, 14:10
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2002
Sted: Up north
Meldinger: 1,702
|
|
|
Har også hørt det at tredjemann er en luring, men ikke i mitt tilfelle i hvert fall. Fra første ri til han var ute gikk det ca en time (det var 19 intense minutter på føden), og jeg var aldri i tvil om at dette var the real thing, så ingen lureturer på føden, nei.
|
15-02-2008, 14:30
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 5,441
|
|
|
Ja, i vårt tilfelle ble 3 en skikkelig luring.. De 2 eldste meldte sin ankomst før termin, ikke lenge, men før. - men nr 3 ventet til termindagen
De 2 første fødslene startet med vannavgang, - men 3 fødsel måtte de ta vannet, noen få min før hun ble født. Vannet gikk aldri, vannblæren stod på spreng, men måtte få hjelp for å komme ut.
De 2 første fødslene var veldig kjappe, og effektive. Riene var tette og vonde, men i.o.m at fødslene gikk så fort så gjorde det ingenting , - men 3 fødsel varte en del lengre ( varte i 4 timer, som for oss var leeenge , riene var rare, noen rier vonde, noen ikke. Noen rier var lange, noen korte... altså bare tull..
Da jeg fødte de 2 første gangene gikk pressingen fint ( nr 1 kom på 1 press, nr 2 kom på 3 pressrier ) ..., - men nr 3 .... der stoppte pressriene opp, akkurat når hodet var ute...., og det gikk laaaang tid før neste rie kom. Derfor ble det en del styr på slutten. Og jenta pustet ikke, og de sprang avgårde med henne for hun trengte lege og oksygen-hjelp Men det gikk bra .... (de 2 første ble lagt opp på magen min rett etter fødsel, og fikk full score .... De var i veldig god form )
Nr 3 ble derfor helt annerledes enn jeg hadde forestillt meg. Etterpå satt jeg igjen med en følelse av at "alt" gikk galt. Forventningene mine var jo at denne fødselen skulle bli identisk med de 2 første fødslene.
Nå i ettertid så ser jeg jo at det gikk veldig fint, og at alt i alt så var det en "normal" fødsel. Det er heller de 2 første fødslene som var unormalt kjappe.
15-02-2008, 22:18
|
|
Medlem
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trøndelag
Meldinger: 262
|
|
|
Hos meg ble både svangerskapet og fødselen helt annerledes med nr. 3. Må sies at nr. tre hadde en annen far, men likevel... Med de to første var det normalt greie svangerskap (litt bekkenløsning og høyt bt bare) og greie, normale, fødsler, uten særlig smertelindring. Tredje gang var jeg sykemeldt fra uke 6 og til permisjonen. Fødselen var tøff fra starten, fikk ikke noe som helst kontroll på smertene med pusting eller annet som har fungert før. Forlangte epidural, og det hele endte med keisersnitt. Det var en jordmor som advarte meg ganske tidlig i svangerskapet, om at det ofte ble værre med nr. 3....
Men, gjett om jenta er verd det?!!!!
|
15-02-2008, 22:45
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Norges eldste by
Meldinger: 3,060
|
|
|
Om han var noen luring vet jeg ikke helt men...En treiging var han ivertfall!!
Begge de to første fødslene startet av seg selv, henholdsvis 3 og 6 dager over tiden.
3mann hadde det tydligvis veldig bra der inne, så han måtte ha et spark i ræva før han ville komme. Vannet ble tatt etter overtidskontroll 12 dager over termin, og to timer etter var ha ute.
|
|
![Svar](http://forum.nybaktmamma.com/images/buttons/reply.gif) |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:24.
|