Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Sykdom, plager og skader
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-11-2008, 15:21   #1
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 1,061
MP Rating: 100% (2)
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Astma igjen. Og nå trenger jeg virkelig hjelp!

Kjære dere som har astma eller barn som har astma.

Jeg har snakka med en dame som har astma og kols i dag. Ho sier at hvis jenta mi har astma, så må vi slutte å fyre med ved i ovnen, for det blir ho syk av.Vi har grunna veggene i et rom nede med oljemaling, og det må vi skrape av, ellers så gasser det i minst to år og det blir også ingrid syk av.
Vi kan aldri mere fyre med stearinlys. For det blir ho syk av også. Jeg må ha luftavfukter når det regner, jeg må ha luftrenser, ingen av oss kan bruke parfyme, og gjestene våre må få beskjed om at de ikke får bruke parfyme, vi kan ikke besøke noen som har på seg parfyme, vi må bytte ut grillen med en elektrisk grill, jeg tror jeg blir SVETT! er det virkelig så ille?

Jeg er forvirra og mister helt motet her... vet ikke hvor jeg skal begynne..
Make sure your HANDS are clean
Smulamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-11-2008, 16:31   #2
Supermedlem

LilleMy=) sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 641
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 0% (0)
LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.LilleMy=) har en strålende fremtid.
Sv: Astma igjen. Og nå trenger jeg virkelig hjelp!

Alt med måte sier nå jeg...
Sønnen min har astma,men jeg gjør ikke og har ikke tenkt å gjøre alt dette.
Det kommer jo ann på hvor plaget hun er.Men syntes dette høres ganske drastisk ut.Jeg fyrer i ovnen,tenner stearinlys og lever som normalt.Hadde han hatt store plager hadde jeg snakket med l egen om hva han/hun mener burde gjøres for å forbedre det for minsten.Jeg hadde selv astma som liten og ingen gjorde noe av dettefor meg(vokste det av meg).
Når han blir dårlig er det somregel i forbindelse med annen sykdom og siden vi fikk konstantert astma i mai i år har vi vært på sykehuset 2ganger og han har vært syk flere ganger.Men legene har aldri sagt noe om dette til meg.Vi merker riktig nok ingenting til astmaen når han er frisk....Men i forbindelse med bhg start så er det jo vanlig å væremye syk og da viser astmaen seg...Men ikke fyre med vedovn...tenk så dyrt det blir da!
Gammel 07-11-2008, 16:52   #3
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 20,347
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har astma som gradvis har blitt bedre etterhvert som jeg er blitt eldre. De siste 5-7 årene har jeg merket lite til det. Men jeg har ømfindtlige luftveier, og det skal lite til å forverre situasjonen om jeg allerede er litt dårlig. Jeg kan ikke være i rom hvor det fyres i peisen hvis jeg allerede hoster litt eller er litt tett. For da blir jeg veldig mye verre.
En helg på hytte om vinteren hvor det fyres mye og luftes lite er heller ikke det beste. Jeg blir ikke lenger dårlig, men jeg blir tungpustet.
Samme med røyk i fra bål eller grill. Men jeg har aldri reagert på avgasser fra maling, sett bort i fra når malingen er helt fersk, og jeg har aldri reagert på stearinlys.
Da jeg var liten (barneskolealder) ble jeg veldig dårlig i perioder med mye tåke og fuktig luft på senhøsten/vinteren her.

Jeg tror man må føle seg litt frem. Det finnes så mange forskjellige grader av astma, og man lærer sin (barnets) astma å kjenne etterhvert. Jeg synes kanskje damen du snakket med uttaler seg litt vel bombastisk, for jeg kjenner andre med astma som reagerer på helt andre ting enn meg osv. Poden har ikke astma, men jeg kjenner igjen litt lettirriterte luftveier hos ham.

Vi har forøvrig ikke vedovn/peis, og jeg savner det heller ikke... Men så trives ikke vi med høye innetemperaturer heller, da.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-11-2008, 18:41   #4
Seniormedlem

annka sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: nordnorge
Meldinger: 1,642
annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg og 3 av barna her i huset har astma...Jeg har vel mest plager , og bruker dertil mer medisin...fuktig vær er pyton for astmaen, jeg har ingen avfukter bruker bare mer medisin i de periodene.. kaller fuktig vær for astmavær influensa er også pyton, får ungene influensa ender det opp med lungebetennelse for meg..hver gang.... parfyme som akkurat er tatt på irriterer noe, men bruker parfyme selv. sprayer på og går meg en tur i huset da går det bra...Maler gjør jeg mye, olje maling kjennes i brystet når jeg maler men det går over (det merket jeg på ungene også), nå er huset nymalt inni med vannbasert miljøvennlig maling, det merket vi ikke i brystet....tørke mye klær inne er ikke lurt, da får jeg litt problemer.... Dyr er lurt og holde seg unna...lite tepper slik at man mopper gulvene lett, helst hver dag siden støv er pyton...når jeg gjør rent i boer og slikt som ikke gjøres så ofte sitter jeg og hoster, nyser og er tett i nesa
Fyre i ovnen gjør vi, men har ny fyringsovn, de er rent brennende det går bra...Tidligere med gammel ovnen fyrte mannen og jeg satt med veranda døra åpen for og få puste....full varme i varmeapparatet i bilen er ikke lurt, støv og varm luft, isj...vi har ikke dun dyner, har allt syntetisk....
Vanlig grill har vi, men vi griller da ute...Luft renser har vi og, det år man låne via hjelpemiddelsentralen hvis behovet er der, jeg bruker den sjeldent..mest på sommeren pga min eldste sønn som har pollen allergi, men fikk den selv pga astma.. Stearin lys tenner jeg mye av....Ville ikke skrapet bort malinga nei... Det er ikke så ille som enkelte vil ha deg til og tro, men det ser du vel på ungen...Man lærer seg og kontrollere astmaen etterhvert, selv små barn sier ifra om de blir tette, ikke bli hysterisk...Kald luft er heller ikke godt, jonas masker får en også til låns for og ikke puste inn kald luft...ved forkjølelse og noe man ser man reagerer på øker man medisin mengden, jeg tar og allergi medisin for og lette mine plager, samme med jenta mi, går helt fint....Pari apparat til astma medisinen får vi også på lån...Så det trengs ikke store investeringer, men etterhvert er det fint med skap til tak osv kun pga støv samling...
Kom ikke på mer i farta, hvis du lurer på mer bare spør....snuppa mi har i tillegg fått pollen allergi, eksem..ene sønnen min har cøliaki, melk tålte ikk noen tidligere...man venner seg til allt
Gammel 07-11-2008, 19:35   #5
Supermedlem

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 558
Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.

Alt dette er veldig individuelt fra person til person. VEd å med en gang krisemaksimere og dermed annta at barnet ikke tåler noe av dette så gjør en livet mer slitsomt enn hva det behøver å være. Sans så går mange av disse tingene helt fint. Medisinene for barn med astra er i dag veldig gode, det gjeder og bli riktig dosert da, med har du en lege som følger opp så ordner det seg.

Mange barn med astma har i tilegg allergi mot pelsdyr så dette villle jeg nok testet henne for før jeg eventuelt annskaffet meg. (Men nå vet jeg jo at du ikke er videre glad i pelsdyr da smula . Men dyr i dyreparken f.eks er jo ikke noe hun er daglig utsatt for, så dette kommer nok til å gå helt fint i så fall.

Ellers er det mange barn som ukritisk får astma diagnose av fastlegen, mange av disse ungene har ikke astma i det hele tatt, men har tendenser til astma symptomer som de kommer til å vokse av seg i løpet av et par år.
Gammel 07-11-2008, 20:48   #6
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 1,061
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Tusen takk for mange gode svar!! legen til ingrid virker ikke som om hun har noen hast med å stille noen diagnose akkurat. Hun har økt dosen på medisinene, og vi følger opplegget. Men det er stadig nye ting som kan indikere på at det kan være astma hun har.
Spesielt når det var ganske kaldt her om morraen da vi skulle i barnehagen. Det var vel rundt null eller minus en. Hun hosta seg hele veien til barnehagen. Det var grusomt å høre på. Tenkte ikke over det før jeg leste om det på nettet at de kan plages mere ute i kulda.
Hun har effekt av medisinen. Hoster noe mindre om natta nå. Og har ikke så sterke hosteanfall. Men de kommer. Og de er ganske tøffe. I tillegg så er hun surklete hele tiden og har vært det nå siden medio august. Hun er alltid tett i nesa nesten, og mye i pusten. Puster og peser noe veldig om natta noen ganger også. Så vi går litt på tå hev og er veldig redde for å la ho sove alene. En av oss sover hos ho hele tiden.
Men vi klarer oss greit vi da, selv om det er litt slitsomt. Så lenge vi selv er friske og opplagte så går det bra! men da jeg var syk selv og hadde lungebetennelse da trodde jeg at det skulle gå helt rundt for meg.

Og så er Ingrid noen ganger om dagen veldig utilpass og jeg kan ikke helt få tak i hva som plager ho, men ho er bare litt utilpass og gråter. Ikke sånn selskapssyk utilpass, eller trett, men på en måte bare som om hun plages.
Syns så synd på ho som surkler og peser sånn Men heldigvis så hjelper det å gi ho en dose "blå".

Jeg vil ha en luftrenser og en sånn maske, men hvordan går jeg fram for å få det? er det legen som ordner det? jeg vil også ha en luftavfukter til denne årstiden. Får man tak i sånn hen?
Make sure your HANDS are clean
Smulamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-11-2008, 07:46   #7
Seniormedlem

Blesha sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,831
Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.

Er enig i dette med å være forsiktig med vedfyring. Den røyken irriterer i alle fall mine luftveier noe veldig. Har astma selv, og det har gutten vår også.

Ellers er det ingen grunn til å ha absolutt alle tingene du forteller om under her. Ville begynt med å redusere bruken av vedfyring (og lufte ut dersom dere i det hele tatt bruker vedfyringen).

Parfyme kan være en sterkt irriterende faktor, så å begrense seg litt på det er ikke dumt.

Ville nok ikke tent 20 stearinlys på en gang, både fordi luften da blir fylt av gasser fra den fordampete stearinen og fordi brenning av stearinlys tar oksygen fra luften vi skal puste i. Vi tenner et par telys eller et kubbelys av og til, og hverken gutten vår eller jeg har reagert negativt på det.

Vi har elektrisk grill fordi røyken fra kullet blir for plagsom for gutten vår og meg, men griller dere ute og holder lillejenta på god avstand fra røyken ser jeg ingen grunn til å bytte ut grillen deres.

Angående luftavfukter og luftrenser er det noe jeg ville ventet med. Det kan heller skaffes dersom det viser seg at det blir nødvendig. Vi har ikke noe sånt hos oss.

Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
Blesha er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-11-2008, 07:48   #8
Seniormedlem

Blesha sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,831
Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.

Jonas-maske må man søke om. Dette har jeg forstått at lege må skrive en bekreftelse på at er nødvendig, og så søkes det til NAV om dette.

Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
Blesha er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-11-2008, 13:01   #9
Veteranmedlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 4,255
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

For noen er det virkelig så ille, Jeg hadde det så galt da jeg var liten. Ta ting med små skritt, alt blir en vane etterhvert. Husk at det er bedre å forebygge enn det er å reparere.

Sitat:
Opprinnelig postet av Smulamor Vis post
Jeg vil ha en luftrenser og en sånn maske, men hvordan går jeg fram for å få det? er det legen som ordner det? jeg vil også ha en luftavfukter til denne årstiden. Får man tak i sånn hen?
Ta kontakt med norges astma og allergi forbund, de er hjelpsomme!
Gammel 08-11-2008, 13:21   #10
Supermedlem

Evensmamma sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: HOLMESTRAND
Meldinger: 685
Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.Evensmamma har mye å være stolt av.

jeg fikk et søknadskjema ang jonasmaske..hentet den ut på nærmeste hj.middel sentral jeg fikk den på dagen

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:30.