Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Sykdom, plager og skader

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-02-2007, 14:17   #1
Seniormedlem

M&C sin mamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vest er Best:-)
Meldinger: 2,201
MP Rating: 100% (2)
M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Betente mandler og pencilin.

Snuppa her blir syk HELE tiden. Det har gått i ett siden julaften. 5 pencilinkuren hennes på et lite halv år. I dag var vi på legevakt og fikk konstatert betente mandler. Denne legen mente at kansje det var det som har vært problemet hele tiden. De andre gangene har legene ikke funnet noe "speiselt", bare høy crp som har indikert at det har vært bakterie infeksjon og derfor har vi fått pencilin og diagnose; luftveisinfeksjon. Siste pencilinkuren ble avsluttet forrige fredag, en uke etter må hun altså ha ny. Jeg begynner å bli litt småbekymret for denne pencilinen, at hun skal bli resistens mot den. Og det faktum at pencilinen bryter ned alle bakterier, også de gode, slik at hun ikke får bygget seg opp noe immunforsvar og dermed har vi runddansen igang

Hvis det nå viser seg at snuppa har problemer med halsen og mandlene, vil jo dette bare forsette (jeg hadde dette som barn, men ikke fjernet mine mandler) og hva bør vi gjøre da? Hun er for liten til å fjerne mandlene, er hun ikke? Vi har fått tatt henne med til spesialist i mars, da har storebror time med ørene sine og vi skal da sjekke henne. Men hvis dette forsetter med halsinfeksjoner, kan vi f.eks velge å ikke gi henne pencilin? Blir hun frisk av seg selv etter en stund? Når hun er syk, spiser hun ikke (hun har aldri spist noe særlig fast føde egentlig, kansje en sammenheng?), feberen kommer raskt og holder seg på 40-41, hun har ikke god effekt av paracet. Med andre ord er hun veldig syk med disse infeksjonene. Og infeksjonen kommer med en gang det er tegn på snue

Tips og råd mottas med takk
Gammel 18-02-2007, 05:08   #2
Seniormedlem

M&C sin mamma sin avatar

M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.M&C sin mamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Betente mandler og pencilin.

Anybody??
Gammel 19-02-2007, 09:59   #3
VIP-Medlem

Idril sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Ullensaker
Meldinger: 7,208
MP Rating: 0% (0)
Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har hatt samme problemet med mellomste, og lillebroren har også dette problemet. Vi ligger inni i systemet for å fjerne mandlene. Etter at storebroren fjernet mandlene har han ikke vært syk etterpå, og det var i fjor sommer.

Bestill time hos lokale øre-nese-hals (evt sykehuset hvis dere ikke har det lokalt). Hun er nok sannsynligvis for liten til å fjerne mandlene ennå, men noen steder gjøres det tidligere enn andre. Men da ligger hun i systemet. Har hun brukt samme pencillin hver gang hun er syk, i så fall ville jeg bedt om å prøve en annen. Når hun blir syk så raskt igjen, så virker det ikke som om kroppen blir helt kvitt infeksjonen. Hvis hun har høy CRP blir hun ikke bedre uten antibiotika. Og det er vanlig at de ikke spiser noe særlig når de har halsbetennelse/betente mandler.

02 - 04 - 05 & 76 72 & 96 - 98 - 04
Idril er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-02-2007, 10:04   #4
Supermedlem

Palmen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Dubai
Meldinger: 606
Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.Palmen har en strålende fremtid.

Klassisk tilfelle av feillesing: brente mandler og pencilin. Ikke rart jeg måtte titte...

Kommer forresten fra en familie med mye halsproblemer. Mamma, bror og jeg tok mandlene i voksen alder, mens minstebror tok de som barn. Ingen av oss har hatt problemer siden. Jeg ville tatt en tur til en ØNH spesialist, ja. Lykke til og god bedring for snuppa.

Palmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-02-2007, 16:54   #5
VIP-Medlem

~Lykke~ sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 6,569
~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå vet jeg ikke hva slags penicillin hun har brukt, men her har øre-nese-hals legen variert litt. Litt ettersom hvor betennelsen sitter, ører/hals etc. Virker ikke som alle de forskjellige typene har virket like bra på gutta mine. Har god erfaring med Ery-Max, pluss at smaken er god, så det er lett å få i dem.

Mener at jeg leste et sted at de helst ikke opererer mandlene til barn under 2 år, men har lest her inne om barn helt ned til 1,5 års alder. Det finnes nok unntak fra "reglene" i tilfeller hvor barnet er veldig plaget.

Storebror har alltid vært småspist og mye syk. På fredag fjernet han den "falske mandel" og han har spist og spist som aldri før i helga!

Vi glemmer deg aldri Minstemann!
~Lykke~ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-02-2007, 17:46   #6
Seniormedlem

M&C sin mamma sin avatar

Takk alle sammen! Vi skal jo til spesialist i mars ja, håper at han kan si noe mer da... Foreløpig har hun god effekt av ery-max ja

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:20.