Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Sykdom, plager og skader

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-01-2009, 23:13   #1
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 9,071
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.
Feber, hvordan er det igjen?

På torsdag var det juletrefest i barnehagen. Vi dro rett fra avdelingen og inn i festlokalet. Det gikk ned både en og to og tre kaker, masse kjeks og saft. Pluss godteri...

Jenta mi er ikke vant med så mye søtt, så da vi kom hjem og hun egentlig skulle ha middag, ville hun ikke ha middag.

Jeg spurte om hun ville ha skive isteden, og det var greit. Hun spiste et par biter av skiva, så løftet hun opp genseren, pekte på magen og sa vondt i magen. (dette har hun aldri gjort før).

Jeg antok at hun bare var full i magen av kaker, og tenkte ikke så mye på det.

Neste morgen var hun kokhet, og tempen viste 39,5. Ringte barnehagen og sa fra, og avd.leder var overrasket for hun hadde jo vært sånn i farta dagen før. Jeg svarte at den nest siste jekselen hadde brutt frem, og at det muligens kom av det.

Feberen gikk ned med Paracet, men kommer tilbake igjen.

Idag har hun hatt det likedan, og da hun la seg nå ista, var tempen oppe i 40,1.

Hvis hun har feber imorra også, er det sånn at man skal kontakte lege ved feber i 3 dager? Eller er det MER ENN 3 dager? Altså at vi kun kontakter lege hvis det er feber på mandag også?

Kan tannfrembrudd forårsake feber i så lang tid?
Hvorfor kommer feberen tilbake etter å ha gått ned med Paracet?
Noen som har noen formening om hva det kan være?
Tror ikke det er øreverk, for det har hun hatt før og hun har ikke vondt når hun ligger. Hun er litt småsnufsete, men ikke nok til å kalle henne syk liksom. Kan det at hun pekte på magen på torsdag være et tegn? Jeg har spurt henne flere ganger om hun har vondt noe sted, men hun sier nei da...

Gammel 10-01-2009, 23:19   #2
VIP-Medlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,198
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feber, hvordan er det igjen?

Jeg ser an formen om jeg ringer legen dag 3 eller 4 (ja noen ganger dag 5 også). Er de dårlige eller har høy feber (over 40) ringer jeg dag 3, er de ålreite venter jeg en dag eller to.

Paracet virker jo bare noen timer (alt fra 4-8 sånn ca.) så derfor kommer feberen tilbake. Feberen har en funksjon: drepe sykdommen som herjer i kroppen.

Her har gutten hatt feber et par dager denne uka. Ingen andre symptomer (ja, sørpe forkjøla som alle oss andre da). Og jenta har et par dager sagt at hun har vondt i magen fra tid til annen, men ingen andre symptomer (foruten det vanlige: sørpe forkjøla, nesten øyekatarr og astmaen). Så jeg tipper at det er oppmerksomhetssymptom hos henne (fordi vi foreldre også er sørpe forkjøla og ikke superdupre foreldre om dagen).
Gammel 10-01-2009, 23:19   #3
VIP-Medlem

millact sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 8,635
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.

Først, god bedring til datteren din, Silkepels!

Min datter fikk ofte feber ifm tenner, men da var feberen lav, rundt 38 bare. Så jeg tror neppe det er tenner hos din datter som er årsaken.

Vi har normalt ikke kontaktet lege ifm feber, har sett an almentilstanden heller. Men så har hun heller aldri (så vidt jeg husker) hatt over 40.0 i feber. Vi pleier heller ikke å gi paracet med mindre hun er svært plaget/dårlig almentilstand/drikker lite. Feber hjelper kroppen til å bli kvitt infeksjonen. Hvis man gir paracet for å få feberen ned kan man faktisk forlenge sykdommen.

Det første bhg året var min datter syk i omtrent en uke av gangen hver måned. Da gikk det i feber stort sett med kraftig forkjølelse.

Kan det være influensa tror du?
Gammel 10-01-2009, 23:21   #4
Seniormedlem

Nikonius sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,986
Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.Nikonius har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde sett det litt an i morgen, har hun veldig høy temp ville jeg ringt legen.
Har ikke erfaring med tanfrembrudd og feber, mine unger fikk verken feber eller løs avføring ved tannfrembrudd...
Gammel 10-01-2009, 23:32   #5
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Nei, jeg kan rett og slett ikke huske at hun har hatt feber ved tannfrembrudd før. Vært litt mistilpass ja, men ikke feber (tror jeg).
Det første året i barnehagen var hun også syk annenhver uke omtrent, men hun har knapt vært syk siden hun startet opp siden høsten.
Jeg pleier heller ikke gi paracet i hytt og pine, men hun er kokvarm, blank i øynene, veldig sutrete og slapp. Spiser nesten ingenting, vil heller ikke drikke noe særlig (og det er kjipt. Prøver til og med med saft, men heller ikke det vil hun ha. Til og med iskrem har hun avslått, og det har hun ALDRI gjort før...)

Ingen av oss andre er syke, så jeg tror ikke det er oppmerksomhetsbehov heller. Ikke får lillesøster mer oppmerksomhet enn henne heller, det er vi nøye på.

Så jeg vet rett og slett ikke...

Men jeg ser det i allefall ut dagen imorra, og er det feber på mandag går det jo an å ringe legen og høre om de har noen tips.
Gammel 10-01-2009, 23:39   #6
Seniormedlem

Tash sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 2,585
MP Rating: 0% (0)
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av millact Vis post
Feber hjelper kroppen til å bli kvitt infeksjonen. Hvis man gir paracet for å få feberen ned kan man faktisk forlenge sykdommen.
Jeg kan jo delvis være enig med deg, men ingen har godt at å gå med høy feber over tid. Det kan godt være det tar knekken på infeksjonen, men det er ikke bra for hjernen. Så jeg velger heller å ha et sykt barn i en dag og to ekstra, enn et barn med høy feber.

At feber dreper infeksjonen var bra for våre forfedre, men nå har vi preparater som hjelper oss å holde feberen nede + at det anbefales å ha det kjølig i rommet og lite klær på barnet.

Jeg tror også at det med at barn får feber med tannfrembrudd er mer enn myte enn fakta. Mange mener at barna kan få tenner i forbindelse med feber, pga at tannkjøttet er mykere da - men det finnes ikke holdepunkter som sier at det å få tenner fører til sykdom/feber.

93, 96, 99 og 08

Sist endret av Tash; 10-01-2009 kl 23:44.
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-01-2009, 22:05   #7
VIP-Medlem

millact sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 8,635
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tash Vis post
Jeg kan jo delvis være enig med deg, men ingen har godt at å gå med høy feber over tid. Det kan godt være det tar knekken på infeksjonen, men det er ikke bra for hjernen. Så jeg velger heller å ha et sykt barn i en dag og to ekstra, enn et barn med høy feber.
Enig med deg i det, Tash. Mente ikke at man ikke skal gi paracet ved feber. Mente at man kanskje bør se det an og ikke gi paracet straks feberen er over 39 grader. Men om man har høy feber i mange dager, så synes jeg det er helt annerledes.

Fant forresten infoen på en legeside, kan ha vært Lommelegen.

Silkepels: Er hun bedre i dag?

Begge nabobarna har feber nå, noe som går tydeligvis. Barn får lett feber, og det trenger ikke være noe mer enn det.
Gammel 11-01-2009, 22:16   #8
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,424
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tash Vis post
Ikke bra for hjernen? Hvor står det at et normalt sykdomsforløp med feber ikke er bra for hjernen og i så fall på hvilken måte?

Sitat:
At feber dreper infeksjonen var bra for våre forfedre, men nå har vi preparater som hjelper oss å holde feberen nede + at det anbefales å ha det kjølig i rommet og lite klær på barnet.
Ja, vi har medisiner som feks Paracetamol - som forøvrig har eksistert i svært mange år. En bivirkning av dette er blant annet at det går ut over både magen som skal "fortære" medisinen og leveren som skal rense opp etter medisinen. Det er altså ikke kun pga en eller to ekstra sykdomsdager som teller her, men at medisinen tross alt er en medisin som - selv om den er nokså snill sammenlignet med mange andre medisiner - skal brukes med hodet.

Sitat:
Jeg tror også at det med at barn får feber med tannfrembrudd er mer enn myte enn fakta. Mange mener at barna kan få tenner i forbindelse med feber, pga at tannkjøttet er mykere da - men det finnes ikke holdepunkter som sier at det å få tenner fører til sykdom/feber.
Jeg tror også det er en myte og mindre uvanlig enn vanlig. Opplever at mange synser rundt det at "det er sikkert tenner på gang" enn hva som er realiteten.

Her brukes Paracet ved behov. Vi gir ikke dette kun fordi barnet har feber, vi gir det om barnet har høy feber til akkurat dette barnet å være (vi har feks et barn som normalt gjerne har 40 og vi gir da ikke kun pga det), om barnet er veldig besværet av feberen. Vi gir ikke bare fordi barnet har feber, det ser jeg ingen hensikt med.

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels
Hvorfor kommer feberen tilbake etter å ha gått ned med Paracet?

Paracet har virketid kun et visst antall timer. Når effekten av Paracet er på vei ut av kroppen, vil derfor også feberen kunne stige igjen siden det er Paraceten i seg selv som gjør at feberen synker. Den fjerner altså ikke årsaken til at barnet har feber og så lenge årsaken fortsatt finnes, vil feberen også kunne finnes.

God bedrings til jenta di!
Gammel 11-01-2009, 22:59   #9
Seniormedlem

maya 80 sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: sørlandet
Meldinger: 2,141
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 0% (0)
maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.maya 80 har et ubeskrivelig bra rykte.

tulla mi på 2,5 var konstant sjuk fra hun var 4 mnd til hun var nesten 2. og hver gang hun var sjuk poppa det opp ei ny tann eller to. med en gang hun var ferdig med tennene så har hun omtrent slutta med å være sjuk *bank i bordet*

jeg var og sånn når jeg var liten.

maya 80 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-01-2009, 23:30   #10
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Feber idag også, men ikke så høy. 38,9 på det meste.

Det skal nevnes at hun har normaltemp som moren sin, på 36,5.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:19.