* Her blandes det meste. I begynnelsen var det hipp som happ (hips om haps?
) hvilket bryst jeg la dem til så da tenkte jeg at de like gjerne kunne dele smokk også. Nå har de riktignok i hovedsak fått hvert sitt bryst, men de deler gjerne. Sier som Obladi at de tross alt er oppi hverandre hele tiden så vi hadde i alle fall ikke greid å skille alt (leker og alt skal jo i munnen nå).
* Jeg har kun lest temaheftene fra TFF, og de anbefaler jeg. Ellers lånte jeg et par tvillingbøker på biblioteket, men syns ikke de var noe bra (ikke husker jeg hva de het heller) så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg her.
* Mine var samkjørte fra begynnelsen av så det vi gjorde de første ukene var å fylle dem opp når de var sultne, og så sov de mesteparten av tiden ellers. Stod opp til samme tid hver dag, og la de etter ammerushet om kvelden til ca samme tid, men det tok noen uker før de hadde etablert seg rutiner som kunne minne om et visst mønster. Vi vektla at barna selv skulle få bestemme rytmen, og var klare for å følge de opp til ulike tider noe av døgnet om de krevde dette. Nå var de som sagt rimelig samkjørte, og den eneste tiden på døgnet hvor jeg daglig har ammet dem til forskjellige tider alt etter når de var sultne var de første timene om morgenene. Da skulle de gjerne ha mat annenhver time hver (dvs mating hver time for mitt vedkommende), men det varte kun frem til nå nylig så det gikk veldig bra. Ellers har de våknet når den andre har våknet for mat om natten.
På kvelden har de vært våkne om en annen, men det har bare vært greit siden vi da kunne vie mye oppmerksomhet til den som var våken. Nå har vi imidlertid begynt å legge dem i senga siden begge har begynt å sove fra kl 19-20 og ut så nå er de våkne samtidig så og si hele døgnet.
Vil absolutt anbefale rutiner, for jeg har tro på at det kjennes trygt for både voksne og barn
I tillegg kan det gi deg større frihet med tanke på at man hele tiden har to personer som skal få dekket behovene sine. For vår del har det imidlertid vært avgjørende at det var barna som satte rutinene i den grad at vi ikke har vekket den andre på generell basis om den har sovet. De gangene jeg har opplevd at den ene har sovet når det er mattid har jeg latt den sove til den har våknet og så har jeg heller tatt den støyten med mindre søvn den natta. Men dette må dere jo kjenne etter hva som er best for dere.
Spisevaner de første ukene: Ca 2-3 timers mellomrom på natten, hver time fra kl 5/6-10/11, 3-5 timer til neste måltid, deretter 2-3 timer til neste måltid, så 2 timer og så mange-måltider-i-ett-hele-kvelden-frem-til-midnatt-og-vel-så-det
Nå var jo mine premature så de trengte hyppige måltider - vet derfor ikke hvor aktuelt dette er for deg. Men er man innstilt på at den første tiden går med til mating, bleieskift og kos så tror jeg man kommer langt
* -Vi har hatt gulla i senga mellom oss, men byttet på hvilken side de har sovet på da de som regel sover med hodet snudd mot putene våre.
-Ved minste tegn på utilpasshet som dere ikke klarer å finne årsak til ville jeg ha kontaktet en manuellterapeut for vurdering av nakkeskeivhet. Det er utrolig mange barn som har dette, og tvillinger er, så vidt meg bekjent, spesielt utsatt.
-Merk bildene nå med hvem som er hvem. Selv om du husker det godt nå kan det tenkes at dere blir å stusse på noen bilder når barna blir eldre. Vet i alle fall at mine foreldre ikke klarer å se forskjell på meg og søsteren min på en del av bildene fra vi var små (vi greier heller ikke se forskjell), og det er jo litt synd.
-Takk ja til all den hjelpen du kan få. Stoltheten har du ingenting igjen for om du blir utslitt, og som regel syns folk det er stor stas å få hjelpe til.
Og sist, men ikke minst: Kos dere masse med gutta!! Ikke la burde-burde komme foran kosen, for det er nå dere legger et livsviktig grunnlag