Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Tvillinger og trillinger

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-04-2009, 08:05   #1
Giz
Medlem

Giz sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 192
MP Rating: 100% (1)
Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.
kidoki Noen spørsmål.

Jeg er jo veldig nybakt tvillingmamma,og har noen spørsmål til dere

*Vi bruker hver sin flaske til guttene,så klart,men noen ganger deler de jo litt. Gjør det noe om man blander litt bassilusker?
*Gode tvillingbøker å anbefale?
*Hadde dere noen sove/spisevaner den første tiden?
*Noen gode tips ellers?

Løsningen var å bo i en surrogatmage
Giz er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 19:26   #2
Juniormedlem

Obladi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 43
MP Rating: 0% (0)
Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.
Sv: Noen spørsmål.

Gratulerer med barna!
Nå blir barna mine 5 år i morra, men noen tips har jeg da
Når det gjelder at ting går "på rundgang" mellom tvillingene, har vi aldri vært nøye på det. De to barna er så konstant tett nær hverandre at jeg tror ikke det spiller noen rolle til eller fra. Du vil uansett ikke klare å hindre at smokker o.l blandes når barna blir eldre.

Vi hadde stålrutiner i begynnelsen både på søvn og mat. De spiste og sov samtidig og det tror jeg vi hadde mye igjen for ( selv om jeg kanskje ble litt kontrollfrik til tider). Men soverutiner syns jeg er kjempeviktig! Gutta skulle ha mat hver 3 time og jeg var vel kanskje litt for nøye på dette. Men de er store og sterke i dag

Et tips er å kjøpe flaskesterilisator til micro hvis du ikke allerede har dette - det blir så mange flasker i løpet av en dag.

Gutta sov i samme seng tett inntil hverandre så lenge det lot seg gjøre, de er jo veldig vant til å være nære hele tiden. Etter dette fikk de hver sin seng og har ligget på eget rom fra dag 1 ( vegg-i-vegg med vårt).

Vi har boken " Dobbel Glede" , denne syns jeg er fin. Men har ikke erfaring fra andre tvillingbøker da....

Lykke til med alt
Obladi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 23:14   #3
Supermedlem

Teeny sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 970
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

* Her blandes det meste. I begynnelsen var det hipp som happ (hips om haps? ) hvilket bryst jeg la dem til så da tenkte jeg at de like gjerne kunne dele smokk også. Nå har de riktignok i hovedsak fått hvert sitt bryst, men de deler gjerne. Sier som Obladi at de tross alt er oppi hverandre hele tiden så vi hadde i alle fall ikke greid å skille alt (leker og alt skal jo i munnen nå).

* Jeg har kun lest temaheftene fra TFF, og de anbefaler jeg. Ellers lånte jeg et par tvillingbøker på biblioteket, men syns ikke de var noe bra (ikke husker jeg hva de het heller) så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg her.

* Mine var samkjørte fra begynnelsen av så det vi gjorde de første ukene var å fylle dem opp når de var sultne, og så sov de mesteparten av tiden ellers. Stod opp til samme tid hver dag, og la de etter ammerushet om kvelden til ca samme tid, men det tok noen uker før de hadde etablert seg rutiner som kunne minne om et visst mønster. Vi vektla at barna selv skulle få bestemme rytmen, og var klare for å følge de opp til ulike tider noe av døgnet om de krevde dette. Nå var de som sagt rimelig samkjørte, og den eneste tiden på døgnet hvor jeg daglig har ammet dem til forskjellige tider alt etter når de var sultne var de første timene om morgenene. Da skulle de gjerne ha mat annenhver time hver (dvs mating hver time for mitt vedkommende), men det varte kun frem til nå nylig så det gikk veldig bra. Ellers har de våknet når den andre har våknet for mat om natten.

På kvelden har de vært våkne om en annen, men det har bare vært greit siden vi da kunne vie mye oppmerksomhet til den som var våken. Nå har vi imidlertid begynt å legge dem i senga siden begge har begynt å sove fra kl 19-20 og ut så nå er de våkne samtidig så og si hele døgnet.

Vil absolutt anbefale rutiner, for jeg har tro på at det kjennes trygt for både voksne og barn I tillegg kan det gi deg større frihet med tanke på at man hele tiden har to personer som skal få dekket behovene sine. For vår del har det imidlertid vært avgjørende at det var barna som satte rutinene i den grad at vi ikke har vekket den andre på generell basis om den har sovet. De gangene jeg har opplevd at den ene har sovet når det er mattid har jeg latt den sove til den har våknet og så har jeg heller tatt den støyten med mindre søvn den natta. Men dette må dere jo kjenne etter hva som er best for dere.

Spisevaner de første ukene: Ca 2-3 timers mellomrom på natten, hver time fra kl 5/6-10/11, 3-5 timer til neste måltid, deretter 2-3 timer til neste måltid, så 2 timer og så mange-måltider-i-ett-hele-kvelden-frem-til-midnatt-og-vel-så-det Nå var jo mine premature så de trengte hyppige måltider - vet derfor ikke hvor aktuelt dette er for deg. Men er man innstilt på at den første tiden går med til mating, bleieskift og kos så tror jeg man kommer langt

* -Vi har hatt gulla i senga mellom oss, men byttet på hvilken side de har sovet på da de som regel sover med hodet snudd mot putene våre.
-Ved minste tegn på utilpasshet som dere ikke klarer å finne årsak til ville jeg ha kontaktet en manuellterapeut for vurdering av nakkeskeivhet. Det er utrolig mange barn som har dette, og tvillinger er, så vidt meg bekjent, spesielt utsatt.
-Merk bildene nå med hvem som er hvem. Selv om du husker det godt nå kan det tenkes at dere blir å stusse på noen bilder når barna blir eldre. Vet i alle fall at mine foreldre ikke klarer å se forskjell på meg og søsteren min på en del av bildene fra vi var små (vi greier heller ikke se forskjell), og det er jo litt synd.
-Takk ja til all den hjelpen du kan få. Stoltheten har du ingenting igjen for om du blir utslitt, og som regel syns folk det er stor stas å få hjelpe til.

Og sist, men ikke minst: Kos dere masse med gutta!! Ikke la burde-burde komme foran kosen, for det er nå dere legger et livsviktig grunnlag
Gammel 15-04-2009, 07:54   #4
VIP-Medlem

Sannemor sin avatar

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 8,039
MP Rating: 100% (4)
Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Her hender det at de deler flaske. Tenker som de andre her at de deler det meste så det går nok bra. Smokk deler de ikke for minstemann vil ha Avent og største vil ha MAM.

Når det gjelder rutiner så er jeg enig i at det er viktig, men vær ikke nødvendigvis knallhard. Jeg synes det av og til er greit å kunne gi hele oppmerksomhet til bare en. Men vi er strenge på kveldsstellet og leggingen til kvelden.

Når det gjelder bøker anbefaler jeg Boken om tvillinger

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Det er den beste boken jeg har lest til nå. Holder på med "Tvillinger og forholdet mellom dem", men den retter seg mest til gutt-gutt, jente-jente og eneggede tvillinger. Fasinerende å lese.
Gammel 15-04-2009, 08:38   #5
Medlem

Meldinger: 124
Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.Felixa er et navn alle kjenner.

Her også delte de på alt, var umulig å gå å passe på at de ikke spiste på samme leker osv. Smokker deler de også, de legger fra seg og plukker opp igjen. (selv om de skal ligge i smokkeboksen på dagtid).

Jeg er veldig enig i det de andre har skrevet, rutiner er alfa og omega. Sove og spise samtidig, det gjør det så mye lettere for dere.

Jeg har Dobbel Glede boka, synes ikke den er så veldig bra, ihverfall ikke for de minste. Har også lånt noen på biblioteket (hukser ikke navnene), men ingen har vært noe særlig gode.

Også enig i det Teeny sier om nakkeskjevhet/favorittside eller mye skriking/vanskelig å mate. KISS er ikke uvanlig for tvillinger og de som er tatt med keisersnitt er enda mere utsatt. Veldig ubehagelig for barnet, men veldig lett å behandle for en manuellterapeut.

Lykke til videre!
Gammel 16-04-2009, 06:27   #6
Giz
Medlem

Giz sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 192
Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.Giz har en strålende fremtid.

Takk for gode råd,jeg ser vi alt er inne på de samme tingene dere skriver om her,og våre gutter er også veldig samkjørte.

Men lurer litt mere på dette dere skriver om nakkeskjevhet. Hvordan merker man dette isåfall? Våre gutter er flinke til å snu på hodet,og det virker ikke som de har noen favorittside å ligge på.

Løsningen var å bo i en surrogatmage
Giz er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 23:38   #7
Seniormedlem

Sted: Vestfold
Meldinger: 1,650
Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.

En av mine gutter hadde KISS. Han hadde favorittside og ble skjev i hodet. Han skrek mye og virket generelt utilpass og vsite tendenser til kolikk. Likte bl a ikke å kjøre tur i vognen, sov urolig om natten etc. Etterhvert syntes jeg han virket stiv og passiv i kroppen og oppsøkte selv manuellterapaut (man må ikke ha henvisning). Egentlig var det mest instinkt og litt det at jeg så han begynte bli skjev og henge etter som gjorde at jeg selv tok initiativ. Han fikk to behandlinger av manuellterapaut, en av aku mot kolikksymptomene, flere behandlinger av osteopat som hadde spesialisert seg på kranielle problemer og ble fulgt opp av barnefysio. Det tok ikke mange gangene før vi merket stor bedring og han gikk fra å ligge passivt til å gå forbi sin mye sterkere bror og være førstemann med krabbing og å reise seg. Han ble også ganske umuddelbart mye roligere og mer tilfreds. Allerede etter første behandling sov han en lang blund i vogna! Han er ennå skjev i hodet, men ellers kan man ikke merke problemene han har hatt. Ved mistanke om KISS, så oppsøk hjelp heller før enn siden. Konsekvensen av å la det gå ubehandlet kan være stor for barnet.

Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-04-2009, 07:56   #8
VIP-Medlem

Sannemor sin avatar

Meldinger: 8,039
MP Rating: 100% (4)
Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Tv1 har KISS. Vi merket det ved at han hadde en favorittside, ville ligge på siden og sove, og lå som en banan på gulvet. Han lå sånn i bøy at han til slutt rullet rundt. I tillegg var han utilpass og hadde merkbart vondt. Smertene kom først da han var ca 2,5 mnd. Vi har vært på to behandlinger til manuellterapeut og skal på minst en til. Merket stor bedring etter bare en behandling!
Gammel 25-04-2009, 21:32   #9
Juniormedlem

Obladi sin avatar

Meldinger: 43
Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.Obladi er som en lysfontene.

Ene gutten vår lå alltid med hodet mot venstre slik at han begynte å bli litt skjev i bakhodet. Ikke så ille som andre beskriver over her, men nok til at de reagerte på helsestasjonen og satt oss i kontakt med fysioterapeut. Hadde ett besøk av denne og fikk noen tips ang stimulering til motsatt side etc og ting rettet seg egentlig ganske bra etterhvert. Ingen tegn til skjevhet i dag ihvertfall og nå har han jo blitt 5 år....
Obladi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-05-2009, 22:45   #10
Medlem

Snuppelure sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 486
Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.Snuppelure har en strålende fremtid.

Ang nakke skjevhet. Antar at dine som mine begynner åmiste litt babyhår i bakhodet nå. Dersom slitasjeområdet er rundt, jevnt og plasert midt på bak er det et godt tegn på at nakke og rygg er fin har jeg hørt (de sliter like mye fra hver side)
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:10.