Vi var i Syden nå i sommer (den eneste sola vi har sett...). Vi har to aktive barn, uten spesielle interesser. Jeg gruet meg veldig til flyturen! Men det gikk som en drøm. Hadde bestilt de plassene helt fremst med ekstra benplass (inntil vindu, ikke midten). Satte en trillekoffert mot midtgangen og ga ungene nye leker. De hadde liksom en egen liten lekegrind på innsiden av kofferten. Fungerte glimrende!
Soving gikk også helt sinnsykt bra! De ellers så sære barna la seg på gulvet (med kjent pute og teppe som var brukt et par dager i senga hjemme) og sovnet. Hjemover sov de nesten hele flyturen.
De protesterte ikke en gang ved landing og take-off. Største måtte sitte i eget sete og så ikke noe ut, det var leit for ham. Men vi hadde ikke lov til å ha ham på fanget (spurte om ekstra barnesele). Dog var det mange andre småbarn som protesterte ved landing og take-off. Til å leve med, det er ikke så mange minuttene...
Flytiden er forskjellig pga. tidsforskjellen. Det tar nok 4 timer å fly.
Kanskje dere kan kjøre til flyplassen dagen før og overnatte på hotell der? Få en litt mer behagelig start på turen...
Mine tips er å ta med litt egen mat, middagsglass og/eller matpakke. Gjerne sånne fruktglass også. Kjøp et par nye leker som kan fenge over tid (vi kjøpte en magnetisk bondegårdsbok med diverse dyr og ting, pluss laptopen med en del fengende filmer til største). Og å ta med pute/teppe som er kjent.
Og bruk navnebånd på barna. Skulle de bli borte, så kan de lett få kontakt med deg. En utrolig trygghet for foreldrene!