Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema

Vis resultat: Er du feminist?
Ja! 20 39.22%
Nei! 17 33.33%
Har ikke tatt stilling til det 14 27.45%
Velgere: 51. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-11-2003, 11:13   #1
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Er du feminist?

Inspirert av Ottar-diskusjonen:
Er du feminist?
Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva er ditt syn på likestilling, arbeidsfordeling og rettigheter?
Hva er riktig og galt med dagens samfunn i forhold til å være jenter og damer?
Hva med spiseforstyrrelser, skjønnhetstyrrani eller diagnose:dyktig? Hvor kommer ønsket/kravet om å være tynn, vakker og vellyket fra?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 11:17   #2
Tidligere bruker
Gjest

Sitat:
Jeg definerer feminist slik:

Å være feminist er å være opptatt av kvinners liv og rettigheter.

Å være feminist betyr at man er bevisst på at menn tjener mest penger, eier mest og bestemmer mest - og at man ønsker en forandring når det gjelder maktfordeling mellom kjønnene.

Å være kvinne gjør deg ikke mindre kvalifisert til å være leder, tjene penger eller eie en bedrift enn det gjør en mann mer kvalifisert til det samme.

Å være feminist handler om å ønske å beskytte kvinner mot vold, overgrep, forskjellsbehandling og fattigdom som kun kan begrunnes i kjønn. Det være kvinne skal ikke innebære at du skal være fattig, få lavere utdanning eller bli banket opp.

Kort oppsummert: Jeg er feminist for at det å være jente aldri skal være et problem.
Jeg er selvsagt feminist, og er fryktelig glad og stolt over å være jente!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 11:39   #3
Veteranmedlem

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,862
MP Rating: 0% (0)
jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.jane har en strålende fremtid.

Jeg er ikke feminist, men jeg er glad for at jeg er kjerring alikevel.
jane er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 11:47   #4
VIP-Medlem

Fadese sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Meldinger: 5,026
Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.Fadese har et ubeskrivelig bra rykte.
Re: Er du feminist?

Er du feminist? Ja
Hvorfor? Hvorfor ikke? I historisk perspektiv er det ikke lenge siden vi kvinner i vestlige land fikk bestemme over egne liv, og dessverre er det mange land i verden der kvinner fremdeles undertrykkes. Jeg synes det er viktig å være bevisst på at kjønn ikke skal være avgjørende for hvilke rettigheter/plikter man har.

Jeg er ikke av dem som mener at alt arbeid skal deles 50/50. For meg dreier ikke likestilling seg om at tradisjonelle manns- og kvinneoppgaver på død og liv skal utføres av begge, men heller at det er rom for at alle får mulighet til å gjøre det en vil. Slikt skal begrunnes i ønske og interesser, ikke i kjønn.
Nå for tida er jo spørsmålet om kjønnskvotering i vinden, og akkurat det spørsmålet er jeg litt usikker på hva jeg mener om. Det er jo veldig synd desom kjønnskvotering må være nødvendig for å få kvinner med i styrer, men hvis det er nødvendig så er det kanskje riktig?

Hva er riktig og galt med dagens samfunn i forhold til å være jenter og damer? Det kommer jo an på hva du legger i dagens samfunn, men jeg velger å begrense det til det vestlige samfunnet, som for øvrig er det eneste jeg kjenner til. Heldigvis har vi kommet relatvit langt i forhold til likestilling, særlig når det gjelder det juridiske. Imidlertid er jo likestilling et ganske nytt fenomen, og holdningsendringer tar tid. Det er mye å skrive om dette, men en overskift som prydet hele forsiden i VG for et par år siden reflekterer litt hva jeg mener: "NORSKE KVINNER VIL HA ALT; karriære, mann, barn"
Ja...er ikke dette også noe menn alltid har ønsket (og forventet)

Hva med spiseforstyrrelser, skjønnhetstyrrani eller diagnose:dyktig? Hvor kommer ønsket/kravet om å være tynn, vakker og vellyket fra? Nja... dette med krav om vellykkethet, skjønnet og kroppsiksering ble i alle fall for noen år siden markedsført gjennom typiske trendbladerlenger, serier, filmer (medier som ungdom benytter seg av) og jeg tror at særlig yngre jenter lett adopterer slike holdninger. Men hvor presset kommer fra? Tja, er det ikke noe som befinner seg over alt? Hos den enkelte sjøl, blant venner, familie, i reklamer, filmer+++ Og om dette nødvendigvis begrenser seg til press mot kvinner er jeg ikke sikker på.
Gammel 27-11-2003, 12:26   #5
Veteranmedlem

Desembermamma sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 3,841
Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.Desembermamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Er du feminist? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Vil ikke sette meg i den båsen egentlig... Jeg er er såklart enig i en del, og uenig i endel virkemidler som blir brukt...

Jeg er for likeverd , men ikke likestilling for enhver pris...

Hva er riktig og galt med dagens samfunn i forhold til å være jenter og damer?

Personlig synes jeg det kan være ubehagelig med all kjønnsfokuseringen i media. Ofte synes jeg at jeg får "trykkt på meg" mer kropp og seksualitet enn jeg har lyst til. Det kolliderer endel med menneskesynet mitt, og får meg til å tenke: Hvem lager dissse reklamene? Hvem er de egentlig rettet mot? Og på hvilket motiv vil de at vi skal kjøpe produktene? (fordi vi føler oss mindreverdige, og vil bestrebe å bli det vi ser i reklamen, -som faktisk ikke er så veldig oppnåelig siden de som er i reklamene selv ikke ser slik ut i virkeligheten heller..) Og hvilke holdninger sender media ut om kvinner? Kan bli litt sånn frustrert og forvirret. Er det slik vi kvinner skal gå rundt å være???

Hva med spiseforstyrrelser, skjønnhetstyrrani eller diagnose:dyktig? Hvor kommer ønsket/kravet om å være tynn, vakker og vellyket fra?

Jeg ser på media som den store stygge ulven, men også litt kvinner selv, vi elsker å være perfekte og å konkurere... Samtidig så ville det ikke vært et slikt stort problem hvis ikke noen i utgangspunktet hadde spillt på det...

Prøver å være stolt av å være kvinne... (ser mest på meg selv som menneske, sliter litt med kvinnebiten...)

Desembermamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 12:35   #6
Seniormedlem

sisle sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,806
sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.
Re: Er du feminist?

Føler at ordet "feminist" er litt negativt lader. Spesielt når det blir knyttet til grupper som Ottar - som er litt for bastante og militante etter min smak....

Likevel så er jeg nok feminist. For jeg er opptatt av og bevisst på, kjønnsroller og kvinners rettigheter. Selvfølgelig er det mye som er "feil" hvis man ser til andre land, men det er nok å jobbe videre med her i Norge også. (og jeg synes vi skal fokusere på det, heller enn å gremmes over andre og tro at vi har det så bra)

Kvinner og menn skal ha selvfølgelig ha like muligheter og like rettigheter. Når det gjelder utdanning og jobb, har vi kommet langt - takket være den gode gamle kvinnebevegelsen.

Der jeg tror mye av det som gjenstår går på å gjøre samfunnet mer "feminint". F.eks skal man ha mulighet til å prioritere familie og barn, uten at det går ut over muligheter i jobb. Arbeidslivet henger i stor grad igjen i den tiden da far jobbet og hadde en hjemmeværende kone. Når man i dag får graviditet, permisjon, må hente i barnehage, syke barn osv osv osv - så er man vanskelig, og egnetlig ikke det man ønsker i arbeidslivet. Et mer "feminint" arbeidsliv, ville ha større forståelse for at man er i ulike livsfaser - både for menn og kvinner. Og veien til å nå dette tror jeg faktisk er å få en større andel kvinner inn som ledere og beslutningstakere.

Når det gjelder "skjønnhetstyrraniet" så er det en merkelig sak som vi kvinner visst aldri blir kvitt. I andre land tvinger de kvinner inn i kapper og slør. Her i vesten kan kvinnene gå nesten uten klær, men i stede blir det en "tvang" på hvordan kroppen skal se ut. Jeg vet ikke hva som er best eller verst, eller hva som er å foretrekke. Selvfølgelig er det et mål at kvinner kan ha den kroppen de har, i de klærne de vil... Men det ser jeg nok på som en utopi i vår tid - dessverre. (ironien er vel at det skjønnhetsidealet vi har i dag, er mye en reaksjon på "brenn BH-en rødstrømpene" fra 70-tallet...)
sisle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 12:37   #7
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,738
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg kaller meg feminist, og skriver egentlig under din definisjon, Madam!

Jeg er opptatt av at feminisme IKKE handler om noen kamp MOT Mannen. Tvert i mot. Takket være kvinnekamp og likestilling så har også menn oppnådd en masse: De har lov til å være sammen med sine barn, og delta på lik linje med kvinner. Det har blitt mye større aksept for at også de skal hente i barnehage og være hjemme med syke barn (min sjef er for eksempel hjemme i dag, og det er helt naturlig for alle). De har fått større rettigheter i barnefordelingssaker. Og samtidig mener jeg at det fremdeles er stor aksept for at de kan være MENN. Det er lov å se på fotball mens en brøler, det er lov å kjøre go-cart og å drikke øl med gutta. Men det er i mindre grad en motsetning mellom dette og det å også få lov til å være en tilstedeværende mann og far! De har fått flere roller å være i.

På dette området er det langt igjen å gå, men gutta får god drahjelp av kvinnene her!

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 13:00   #8
Supermedlem

litajenta sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: SANDNES ved Stavange
Meldinger: 524
litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.
åssen går det an å si nei til at man er feminist??

jeg bare undrer...

Albert Einstein: "Peace can not be kept by force, it can only be achieved by understanding"
Velkommen til forumet: hjørnet

litajenta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2003, 19:03   #9
Tidligere bruker
Gjest

Jeg er det!
Gammel 27-11-2003, 19:39   #10
Supermedlem

litajenta sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: SANDNES ved Stavange
Meldinger: 524
litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.litajenta er fantastisk mot andre.

Likestillingen handler ikke om muskuløse kvinner og feminine menn..

Menn må få være menn og kvinner må få være kvinner !

For det er jo ikke muskler likestillingen handler om.

Likestillingen handler så absolutt ikke om at menn skal bli femi og føde barn og av kvinner skal utvikle en fysikk som ligner mannens! Det er jo fysisk umulig.

Det likestillingen blant annet handler om er at samfunnet må akseptere at kvinner skal ha lik lønn for likt arbeid, at kvinner skal bli respektert i samfunnet, at kvinnen skal bli hørt, at kvinnen skal hvis hun ønsker det, ha like stor rett til en yrkeskarriere utenfor hjemmet som mannen, at kvinner ikke skal bli sett på som det svake ledd, at kvinner ikke skal bli terrorisert og voldtatt, at kvinner må få bestemme over egen kropp, at kvinner ikke må bli sett på som objekter.

Likestilling handler ikke om at jeg vil at min datter skal utvikle fysikk som en mann, men jeg vil at hun skal få de samme mulighetene som en mann.

Likestilling handler ikke om at jeg vil at min sønn skal føde barn, det er som sagt fysisk umulig.

Men jeg vil at mine sønner og mine døtre skal lære seg å respektere hverandre, på samme måte som de skal respektere alt levende, jeg ønsker at mine barn skal vokse opp og respektere menn og kvinner som likeverdige mennesker der vi alle er en del av helheten!

Tja...

det var noen tanker i forbifarten...

Albert Einstein: "Peace can not be kept by force, it can only be achieved by understanding"
Velkommen til forumet: hjørnet

litajenta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:58.