Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-05-2004, 14:09   #1
LilleMo
Gjest

Meldinger: n/a
Question Hva betyr ordet "triviell"

Betyr det "ikke viktig" eller "viktig". Jeg bruker det uten å egentlig vite hva det betyr
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2004, 14:13   #2
Seniormedlem

Hermine sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Alta
Meldinger: 2,490
MP Rating: 100% (6)
Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.Hermine har en strålende fremtid.
Sv: Hva betyr ordet "triviell"

Kopiert fra bokmålsordboka:

triviell (triviel´l) adj -elt, -e (lat. trivialis, av trivium 'sted der tre veier møtes', eg 'sted der mange treffes', av tri- og via 'vei') alminnelig og kjedelig, ordinær, banal
Gammel 24-05-2004, 14:24   #3
LilleMo
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av hermine
Kopiert fra bokmålsordboka:

triviell (triviel´l) adj -elt, -e (lat. trivialis, av trivium 'sted der tre veier møtes', eg 'sted der mange treffes', av tri- og via 'vei') alminnelig og kjedelig, ordinær, banal
Da hadde jeg ikke rett i det hele tatt Vel, hvis man da sier at "det er ganske trivielt" så betyr det at noe er ganske vanlig/normalt?

Takk for oppklaring forresten!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-05-2004, 14:30   #4
VIP-Medlem

skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 7,081
MP Rating: 0% (0)
skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.skilpadda har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av LilleMo
Da hadde jeg ikke rett i det hele tatt Vel, hvis man da sier at "det er ganske trivielt" så betyr det at noe er ganske vanlig/normalt?
Det kan bety "det er alminnelig/banalt/kjedelig". Det er kanskje vanligst å bruke det om et problem (eller noe man lurer på), og i så fall betyr det et enkelt og velkjent problem som er lett å løse, og der løsningen er velkjent. Et trivielt spørsmål er et spørsmål "alle" vet svaret på. Trivialkunnskap er kunnskap som er (eller burde være...) en del av allmenndannelsen, altså ikke fagkunnskap eller kunnskap for spesielt interesserte.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:18.