Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-08-2008, 12:33   #1
Veteranmedlem

Kiara_pus sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 3,012
MP Rating: 0% (0)
Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.
Arrow Kattefødsel m komplikasjoner?

Katten min har brukt natta på å føde, hun virket tung og sliten i går, og ca 1 i natt kom den første ungen. Det gikk ca en halv time, så kom morkaka. Etter 4 timer kom nr 2. nr 3 og 4 kom på morgenkvisten, den siste ca halv 8.
Problemet er at kattemor er sliten, vasker og steller litt, men orker ikke å bite av navlestrengen på den siste kattungen. Ikke har hun fått ut morkaka heller.

Må legge til at alle ungene suger fint, også den siste.

Hva gjør jeg? Er dette normalt, skal jeg bare vente å se, eller bør jeg kontakte dyrlege??

Kjenner jeg er litt bekymra her.

Velkommen til bloggen min
Kiara_pus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2008, 12:45   #2
Supermedlem

Ra-punzel sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 1,024
Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kattefødsel m komplikasjoner?

Jeg ville ha ringt dyrelegen for råd jeg. H*n kan gi råd over telefonen også.
Siden morkaken enda ikke er ute, så kan jo ikke du kutte navlestrengen heller.
Gammel 09-08-2008, 12:49   #3
Veteranmedlem

@nne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 3,119
@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.

hm... sånn med mennesker i alle fall kan morkaken vokse fast i livmoren. Og står morkaken for lenge øker blødningsrisikoen. Dersom katter ikke er bygd opp helt annerledes enn mennesker sånn hormonelt sett ville jeg prøvvd å få kattene til å suge hos moren. Da (hos mennesker) frigjøres hormoner som stimulerer sammentrekning av livmor og morkaken kan løsne....

Håper alt ordner seg...

Pål-Sondre april-98
Cathrine oktober -01
Anna Charlotte januar-04
@nne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2008, 12:51   #4
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 9,066
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Ring dyrlegen
Gammel 09-08-2008, 12:58   #5
Seniormedlem

Hege-Mor sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Revetal
Meldinger: 2,074
Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.

Navlestrengen kan du jo evt knipe av selv....Men siden hun har brukt såååå langt tid,ville jeg bare tatt en telefon og hørt hva de ville anbefale...

Vi hadde kattefødsel sent Torsdagkveld....Her var det gjort unna på litt over 2 timer.
Men nå er det kun sterilisering som gjelder her Dette er andre kullet hennes siden Mars.

Hege-Mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2008, 03:05   #6
Veteranmedlem

Kiara_pus sin avatar

Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.Kiara_pus har et ubeskrivelig bra rykte.

ringte dyrlegen jeg, da det var gått nesten 6 timer siden fødsel, og hun fremdeles ikke hadde bitt over navlestrengen eller fått ut morkaka, selv om alle fire ungene sugde bra. Hun virket rett og slett for sliten. Hun var veldig treg og sliten i hele går, og som sagt kom første ungen i ett tida forrige natt, og den siste halv 8. Og da hadde hun hat rier noen timer før det og.

Iallefall, dyrlegen sa at jeg kunne prøve å dra ut morkaka selv, og så rive over navlestrengen. Jeg fikk morkaka fint ut, og da gjorde heldigvis kattemor jobben sin og bet over strengen og spiste morkaka. Men hun blødde litt etterpå, men det gav seg fort heldigvis.

Så nå er alt vel, fire søte små, og en frisk og stolt, men sliten mor.

Takk for alle svar

Kiara_pus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2008, 08:19   #7
Veteranmedlem

E-78 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 3,125
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Så bra at d ordnet seg. og gratulerer med kattepuser.

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2008, 09:51   #8
Seniormedlem

Hege-Mor sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Revetal
Meldinger: 2,074
Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.Hege-Mor har et ubeskrivelig bra rykte.

Det var godt og høre ja!

Lykke til med kattungene.

Hege-Mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2008, 09:57   #9
Veteranmedlem

Arachnida sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Østfold
Meldinger: 3,043
Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.

Så godt å høre at alt gikk bra...
når katten min fødte for seks uker siden, så orket hun ikke presse noe særlig på fjerde og siste kattunge og jeg måtte hjelpe til å får ut morkaken...hun orket heller ikke å spise morkaken eller bite over navlestrengen, så jeg knep av navlestrengen og kastet morkaken i søpla...hun hadde spist de tre andre morkakene, så da regnet jeg med at det ikke ville være så farlig.
Det tok en god stund før kattemoren orket å vaske den sistefødte også...

I dag er de seks uker gamle og gjør mange rampestreker, men de er jo bare sååååå bedårendes da!

Lykke til...

Juli 2006 i Akta Graco Cosmic Comfort og Brio Zento.
Oktober 2008 i Akta Graco Duologic 2.

Gutta mine sitter kun bakovervendt!
Arachnida er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2008, 13:24   #10
Veteranmedlem

Kiara_pus sin avatar

Takk for det De er veldig søte, små og hjelpesløse enda, men det er ikke lenge til de henger i gardinene tenker jeg

Kattemora er litt sliten enda, men passer godt på de små, og spiser litt selv innimellom.

Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:21.