Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-06-2004, 09:17   #1
Veteranmedlem

trøtt sin avatar

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 4,839
MP Rating: 0% (0)
trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.
LASIK- operasjon

Er det noen som har tatt det?

Jeg skal ta det i Drammen om 2 uker og gleder meg masse, men er litt nervøs for at noe skal gå galt. Er litt skummelt at noen skal styre masse med øynene mine.

Hvordan er din erfaring med operasjonen? Fikk du helt bra syn etterpå? Gjorde det vondt etterpå? Under operasjonen? Har du hatt noen plager etterpå?

Håper noen kan svare meg
Gammel 11-06-2004, 09:21   #2
Æresmedlem

Delfinus sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Some place in Norway
Meldinger: 15,857
Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: LASIK- operasjon

Skulle egentlig ta LASIK operasjon, men siden hornhinnene mine var fort tynne fikk jeg en annen type operasjon, og jeg har fått perfecto syn Det er absolutt verdt det. Skjønner at du gruer deg, det er tross alt øynene det er snakk om her! Men dette går helt sikkerrt bra... Ønsker deg lykke til

Send meg gjerne en Pm om du vil vite noe om prosessen før, under og etter operasjon!
Gammel 11-06-2004, 09:34   #3
Ellen2
Gjest

Meldinger: n/a

Oj! Så spennende!

Har ikke tatt selv, men har veldig lyst! Hater å måtte bruke briller eller linser hele tida.. Hva koster en slik operasjon?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-06-2004, 09:44   #4
Veteranmedlem

trøtt sin avatar

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 4,839
trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ellen2
Oj! Så spennende!

Har ikke tatt selv, men har veldig lyst! Hater å måtte bruke briller eller linser hele tida.. Hva koster en slik operasjon?
Den koster 30 800kr. Mye penger, men håper det er verdt det. Jeg bruker for det meste linser, men er en del plaget med de. Brillene liker jeg ikke å gå med. Jeg har så lange øyenvipper at jeg må ha brilla langt utpå nesa hvis ikke de skal stange mot glassa.

Gleder meg til det er overstått
Gammel 11-06-2004, 10:16   #5
Kinemamma
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av trøtt
Den koster 30 800kr. Mye penger, men håper det er verdt det. Jeg bruker for det meste linser, men er en del plaget med de. Brillene liker jeg ikke å gå med. Jeg har så lange øyenvipper at jeg må ha brilla langt utpå nesa hvis ikke de skal stange mot glassa.

Gleder meg til det er overstått
Har vurdert det selv jeg, haaater linsene, og briller klarer jeg ikke... Men jeg må jo nesten se også da! masse lykke til!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-06-2004, 10:18   #6
Seniormedlem

junien sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Meldinger: 1,771
junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.junien er fantastisk mot andre.

Jeg har tatt Lasik-operasjon på det ene øyet.

Har hatt minus 4 på begge øynene i mange år, men i fjor fikk jeg netthinneløsning på det ene øyet, og etter den operasjonen(netthinnen ble "sveiset" tilbake på plass) var synet mitt på det øyet blitt redusert til nesten minus 8.

På grunn av dette fikk jeg innvilget gratis lasik-operasjon, men dessverre var det ikke mulig/veldig risikofyllt å operere begge øynene til null grunnet netthinneløsningen. Ikke sikkert at "sveisen" ville tålt en så stor reduksjon, så jeg valgte å kun operere øyet tilbake til minus 4 slik at synet igjen er det samme som før, og likt på begge øynene.

Operasjonen var ikke vond, men det var ganske ekkelt/skummelt å ligge der våken og bli operert i øyet. Heldigvis var det en sykepleier som var tilstede, og holdt meg i hånden hele tiden. Det hjalp veldig for jeg var livredd..... Men det gikk helt fint, altså.
Jeg har litt redusert skarpsyn på dette øyet etter netthinneløsningen, og det blir aldri bedre, men lasik-operasjonen gjorde det den skulle gav meg minus 4 igjen som tross alt er bedre enn minus 8....

I ettertid har jeg imidlertid hatt en del problemer med kløe og smerter på dette øyet som jeg ikke hadde før Lasik-operasjonen. Men dette kan skyldes arret jeg har etter den første operasjonen.

Lykke til!

1993 1998 2002

Gresset er grønt der du er....bare du husker å vanne det!
junien er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-06-2004, 10:52   #7
Supermedlem

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,070
Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.Meta har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gazelle
Skulle egentlig ta LASIK operasjon, men siden hornhinnene mine var fort tynne fikk jeg en annen type operasjon, og jeg har fått perfecto syn Det er absolutt verdt det. Skjønner at du gruer deg, det er tross alt øynene det er snakk om her! Men dette går helt sikkerrt bra... Ønsker deg lykke til

Send meg gjerne en Pm om du vil vite noe om prosessen før, under og etter operasjon!
Jeg fikk heller ikke tatt LASIK pga for tynne hornhinner. Jeg fikk operert inn kunstige linser på øynene og såg skarpt med en gang. Ikke noe ubehag under og etter operasjonen.

Lykke til, det er ikke noe å kvi seg til.
Gammel 29-01-2009, 11:12   #8
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 1
karib06 er en ukjent størrelse akkurat nå.

ADVARSEL!!!!
Da vil jeg gjerne dele min erfaring. Etter operasjonen fikk jeg epitelinnvekst (hudceller) inn under flappene på begge øyne. Dette gav både tåkesyn, dobbeltsyn og lysforstyrrrelser. Måtte derfor inn igjen for å skylle ut epitelcellene. Flappen blir da åpnet igjen, det skylles under hornhinna og flappen legges tilbake. Når man åpner denne flappen flere ganger er det mindre og mindre sannsynlig at den kommer i rett spor og gjør den ikke det er det stor fare for enda mer epitelinnvekst. Og så skjedde! har i etterkant vært på Haukeland fire ganger uten at de har klart å fikse problemet. Epitelet har rett og slett grodd fast i hornhinna og er ikke til å rikke. En mulighet ville være å prøve å fjerne dette med laser, men siden flappen har vært åpnet flere ganger og hornhinna blir tynnere for hver gang anses dette for risikabelt. Hornhinna på det ene øyet er ødelagt, jeg ser nesten ikke på dette øyet og refleksene når lyset treffer øye ødelgger samsynet. jeg har store problemer med å lese og kan bare sitte foran pc'en i korte perioder av gangen. Haukeland har henvist meg videre til Ullevål og der står jeg nå i kø for hornhinnetransplantasjon (1 års ventetid) Transplantasjon vil ikke gi meg perfekt syn igjen. Det er mange komplikasjoner som kan oppstår, infeksjoner og frastøting. man blir sykemeldt 2 måneder etter operasjon og beholder stingene i øyet i ett år. Man må også dryppe øynene flere ganger daglig i ca ett år etter operasjon. Det er også vanlig at man får store brytningsfeil som ikke kan korrigeres fullgodt med linse eller brille. Håpet mitt er at jeg skal bli kvitt "refleksene" som er utrolig plagsomt. Heldigvis har jeg ett øye som fungerer nogenlunde. Også her er det epitelinnvekst som ikke lar seg fjerne, men det sitter i ytterkant og er mindre plagsomt. Alt dette har vært en enorm belastning for meg både fysisk og psykisk. Hvordan jeg har klart å gjennomføre 3 år på universitetet mens alt dette har pågått kan jeg i etterkant ikke begripe. Sannsynligvis fordi jeg er utrolig sta og god til å holde fokus Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Jeg har vært uheldig, og det skjer ikke deg, tenker du. Men det skjer faktisk flere enn du tror og hører om. Dette har jeg fått bekreftet av leger på både Haukeland og Ullevål.
Tenk dere om mange ganger før dere tar en beslutning. Og for all del: man handler ikke på tilbud når det gjelder øyne. Hvis du forsatt vil la deg operere, så søk etter ekspertise ikke pris. Jeg skulle gjerne betalt et par hundretusen for å få brillene og det gamle "dårlige" synet mitt tilbake.
karib06 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:48.