Modell har jeg ikke..
Det jeg vet er at genotypen for brune øyne er dominant, og at grønne øyne er en variant av det brune genet. Ergo er også grønt dominant.
En kan dette det opp slik:
B= gen for brune eller grønne øyne
b= gen for blå øyne
Helt forenklet kan man si at alle mennesker har et genpar for øyefarge. Disse kan da være:
BB= brun + brun = Brune øyne
Bb= brun + blå = Brune øyne
bB= blå + brun = Brune øyne (Samme som den forrige egentlig..

)
bb= blå + blå = Blå øyne
Det vil si at foreldre med brune øyne kan få både barn med brune og blå øyne, avhengig om de er BB eller Bb. Er begge foreldrene BB, vil barna få brune øyne. Er en BB og den andre Bb, vil barna få brune øyne (men kan få arvestoff til blå øyne også, og få barn som har blå øyne). Er begge Bb, kan barna bli både brun- og blåøyde. Er en BB og den andre bb(blåøyd), vil barna få brune øyne, men bære med seg genet for blå øyne.
Når foreldrene er blåøyde blir barna blåøyde også.
Alt dette viser at gentypen for blå øyne en "vakker" dag kommer til å dø ut (om ikke mutasjoner skjer).. Jeg og sambo "jobber" litt for å forhindre det med Sunniva!

Guri jeg er dårlig på å forklare altså! Godt jeg ikke er lærer..
Det er viktig å huske at avvik skjer. Jeg kjenner til en familie der foreldrene har blå øyne og første barnet fikk brune øyne. Far i familien ble selvsagt helt satt ut, og trodde mor hadde vært utro. Gentest viste at han var pappa. Selv kjenner jeg ei "jente" som har et brunt og et blått øye..

Helt sant!