Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-12-2007, 11:16   #1
Medlem

Erika-mamma sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 410
MP Rating: 0% (0)
Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.
Øyefarge

Da jeg gikk på ungdomsskolen(lenge siden ja) så fikk vi en slags modell for hva slags øyefarge et barn vil få om mor har grønn og far har blå osv.. Noen som kjenner til dette, eller husker jeg helt feil?
Og så lurer jeg på hvordan det da vil bli for oss som skifter farge på øynene, jeg skifter mellom grønn og brun.

Bare noen småting jeg sitter her hjemme og lurer på.

Storegullet- juli-01 Lillegullet -aug-07
Erika-mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-12-2007, 11:34   #2
Supermedlem

Mariposamamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Oslobygda
Meldinger: 1,273
MP Rating: 100% (1)
Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Øyefarge

Modell har jeg ikke..

Det jeg vet er at genotypen for brune øyne er dominant, og at grønne øyne er en variant av det brune genet. Ergo er også grønt dominant.

En kan dette det opp slik:

B= gen for brune eller grønne øyne
b= gen for blå øyne

Helt forenklet kan man si at alle mennesker har et genpar for øyefarge. Disse kan da være:

BB= brun + brun = Brune øyne
Bb= brun + blå = Brune øyne
bB= blå + brun = Brune øyne (Samme som den forrige egentlig.. )
bb= blå + blå = Blå øyne

Det vil si at foreldre med brune øyne kan få både barn med brune og blå øyne, avhengig om de er BB eller Bb. Er begge foreldrene BB, vil barna få brune øyne. Er en BB og den andre Bb, vil barna få brune øyne (men kan få arvestoff til blå øyne også, og få barn som har blå øyne). Er begge Bb, kan barna bli både brun- og blåøyde. Er en BB og den andre bb(blåøyd), vil barna få brune øyne, men bære med seg genet for blå øyne.

Når foreldrene er blåøyde blir barna blåøyde også.

Alt dette viser at gentypen for blå øyne en "vakker" dag kommer til å dø ut (om ikke mutasjoner skjer).. Jeg og sambo "jobber" litt for å forhindre det med Sunniva!

Guri jeg er dårlig på å forklare altså! Godt jeg ikke er lærer..

Det er viktig å huske at avvik skjer. Jeg kjenner til en familie der foreldrene har blå øyne og første barnet fikk brune øyne. Far i familien ble selvsagt helt satt ut, og trodde mor hadde vært utro. Gentest viste at han var pappa. Selv kjenner jeg ei "jente" som har et brunt og et blått øye.. Helt sant!

Sist endret av Mariposamamma; 06-12-2007 kl 11:37.
Mariposamamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-12-2007, 12:09   #3
Medlem

Erika-mamma sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 410
Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.Erika-mamma har en strålende fremtid.

Interessant! Og syns du forklarte det veldig greit jeg!

Prøver å finne ut mer.. Leste et sted at sollyset kan være med på å påvirke graden av barns øyefarge også, uansett vil vel ikke den endelige fargen være "klar" før de er nærmere året tror jeg.

Storegullet- juli-01 Lillegullet -aug-07
Erika-mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2007, 16:08   #4
Veteranmedlem

Ritamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Sted: Finnmark
Meldinger: 4,465
Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.Ritamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Begge jentene mine hadde mørkebrune øyne da de ble født, og begge har fått lysere øyne etterhvert. Nå har minste jenta de bruneste øynene i familien, eldste har litt lysere, jeg har brun/grønne (de skifter veldig) og pappaen har nesten grønne øyne (de skifter også...)
Gammel 07-12-2007, 17:40   #5
Supermedlem

*diLLa* sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 829
*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.*diLLa* har en strålende fremtid.

jeg har grønne
mannen har brune
& lille har lyseblå.

*diLLa* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2007, 22:37   #6
Supermedlem

Erika sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 835
Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.Erika har en strålende fremtid.

Jeg har grønne øyne. Det har samboer også. Gutten vår har knall brune øyne - og de var brune helt fra fødselen av. Alle sa at dette kom til å forandre seg, men nå er han over 4 år, og øynene er fortsatt kjempebrune. Min samboers familie har stort sett blå øyne, men noen har brune. I min familie så har foreldrene mine grønne øyne som meg, men broren min har samme brune øyne som gutten min. Vet at brune øyne har vært veldig dominant i mine besteforeldres side på farssiden. Som sagt har jeg grønne øyne, men det er ofte de ser ut som brune.
Erika er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2007, 22:57   #7
Veteranmedlem

Sybil sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 3,268
Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.

Svigerinnen min, biologilæreren, sier at i senere år har de gått vekk fra den modellen over, og nå er det noe så komplisert som FIRE ledd,

altså BBBB, eller BBBb eller noe sånt *datt ut et eller annet sted i forklaringen*

Og dette er grunnen til at foreldre med blå øyne kan få barn med brune.

Det er ganske morsomt, mamma og pappa med grønne/ brune øyne, har fått to av tre barn med blå øyne.

Og HELE familien til sambo har brune øyne, (mor far og tre barn) men alle barnebarna har blå!

April 2008
Sybil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2007, 22:58   #8
Veteranmedlem

Sybil sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 3,268
Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.Sybil har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Erika Vis post
Jeg har grønne øyne. Det har samboer også. Gutten vår har knall brune øyne - og de var brune helt fra fødselen av. Alle sa at dette kom til å forandre seg, men nå er han over 4 år, og øynene er fortsatt kjempebrune.
Grønne øyne er å regne som brune, genetisk sett.
Altså de er i den "brune familien" ikke den blå-

April 2008
Sybil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2007, 23:01   #9
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,465
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

I tillegg er det viktig å ta med at selv om to foreldre har blå øyne, kan de få barn med brune øyne om barnets besteforeldre har brune øyne. En kan arve disse genene tilbake til besteforeldre

Jeg har grå med gul sirkel innerst (som er en del av det brune genet) selv om begge foreldrene mine har klare og blå øyne. Men min bestemor hadde brune øyne. Mine øyne var imidlertid klinkende blå til jeg ble noen år gammel, så nå gjenstår det å se om mine barn med klare og blå øyne har det for evig eller ei
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-12-2007, 23:03   #10
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,465
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sybil Vis post

Og dette er grunnen til at foreldre med blå øyne kan få barn med brune.
Dette bunner i innlegget jeg har ovenfor her, hvor barnet kan arve øyenfarge tilbake til sine besteforeldre. Genet kan ligge latent hos foreldrene for deretter å dukke opp hos deres barn - altså hoppe over et ledd.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:58.