Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-12-2005, 09:16   #1
Supermedlem

Tina sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 705
MP Rating: 0% (0)
Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.Tina har en strålende fremtid.
Selge gull og diamanter til gullsmed?

Hei

Jeg har så mange gullsmykker og øredobber jeg aldri kommer til å bruke, er det noen som vet om det går an å selge det til en gullsmed? De kan jo smelte om gullet og bruke det?

Tina
Tina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2005, 09:45   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,424
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Selge gull og diamanter til gullsmed?

Så heldig du er, da

For få år tilbak fikk man 30 kr per gram gull, så jeg ville ikke satset på det. Det er ikke engang billig å smelte om selv om man har gullet selv

Om du skal selge noe, kan det vel heller lønne seg å ta kontakt med en brukthandler som også selger smykker. Det finnes i alle fall i Oslo. Du kan jo søke litt etter det der du bor?
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2005, 11:45   #3
Seniormedlem

tally sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,613
tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.tally har en strålende fremtid.

Jeg har en god venninne som er gullsmed. Hos henne har jeg fått levert inn gullsmykker/øredobber/ringer, hun har veid gullet og jeg har fått tatt ut andre ting jeg ville ha til samme verdi.

Regner med det går hos andre også
Gammel 28-12-2005, 12:45   #4
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,424
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av tally
Jeg har en god venninne som er gullsmed. Hos henne har jeg fått levert inn gullsmykker/øredobber/ringer, hun har veid gullet og jeg har fått tatt ut andre ting jeg ville ha til samme verdi.

Regner med det går hos andre også
Fått tatt ut samme verdi i verdi av gullet eller hva smykkene koster?

Det er slettes ikke vanlig praksis at man får ta ut tilsvarende gjenstander.
Og gullsmedene kjøper vanligvis ikke opp gull til omstøping heller, med mindre det er til kundens forbruk, og da får man bare avslag på smykket med kr 30 (for noen år siden) per gram gull. Og så kommer jobben oppå det, så veldig lønsomt er det jo ikke.

Så det er desverre lite å spare, og tally er nok i en heldig situajson fordi det er bekjentskaper. Jeg har aldri vært borti noe sånt, og har smeltet om flere ganger, flere steder.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2005, 14:55   #5
Seniormedlem

Morskjærlighet sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Ramnes
Meldinger: 2,245
Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.Morskjærlighet har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg var hos gullsmed og fik pris på et kjede jeg hadde arvet etter bestemor og det ble taksert til 9600. Gikk til brukthandler og han ville kjøpe det for usle 1500! no way sa jeg assa...Og gullsmeden kunne bare byte det inn mot andre smykker ,men ikke til samme verdi...

Så mitt kjede ligger godt bevart hjemme!
Gammel 28-12-2005, 21:53   #6
Veteranmedlem

susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Meldinger: 3,695
susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.susse har en strålende fremtid.

Jeg har levert inn gammelt gull ( bl.a foreldrene mine sine gifteringer) Husker gullsmeden veide det jeg hadde med og jeg fikk tilsvarende i rabatt på det jeg kjøpte.
Det ble ganske så rimelige og fine forlovelsesringergikk ikke ann å få kontanter. Et greit alternativ å bli kvitt ødelagte smykker og ting en ikke føler for å ha, selv om det neppe var spesielt lønnsomt.
Gammel 29-12-2005, 10:02   #7
Supermedlem

Kula sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 1,171
Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.Kula har mye å være stolt av.

Kan du ikke få solgt de på f.eks. Finn da?
Gammel 16-01-2006, 14:25   #8
mHm
Medlem

mHm sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Langt inni skogen
Meldinger: 381
mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.mHm har en strålende fremtid.

Selv om du ikke vil bruke disse smykkene nå, kan det jo hende at du vil sette pris på dem når du blir eldre...
Ser bare hvordan smaken har forandret seg fra konfirmasjonen og til nå. Fikk smykker da som jeg var sikker på at aldri kom til å bli brukt. Bruker dem mye i dag.
mHm er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-01-2006, 14:55   #9
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,668
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

du får ikke noe særlig kontanter for smykker, som de sier over. da kan du i så fall også gå til en pantelåner (f.eks. låneinnretningen i oslo).

du kunne også vurdere å legge dem ut til auksjon. lauritz.com f.eks. auksjonshus tar salær. på lauritz tar de 10 %, og minst kr. 250. du kan i verste fall risikere at du ikke får mer enn det koster. men de vil jo gi en vurdering på forhånd.

det er vanlig blant gullsmeder at de har byttegull-ordninger. enten at du smelter om til nye smykker (koster ofte mye i arbeidspenger, så det bør være hvis du er ute etter noe spesielt), eller at du velger blant en egen byttegull-kolleksjon (dette er sjelden de festligste smykkene, men noe ålreit er det).

eller du kan spare det til en senere anledning, f.eks. hvis det kan bli aktuelt å lage et smykke til en konfirmasjon, jubileum el.l.??

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-02-2006, 20:12   #10
Medlem

Tuba sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 88
Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.Tuba er som en lysfontene.

Hva med sølvsmykker da?
Jeg har en gjeng med smykker fra konfirmajonen jeg aldri har brukt og aldri kommer til å bruke. Har lurt lenge på dette med å levere inn til sølvsmed, går det an? Jeg synes det er litt drøyt å kaste de.

Tuba er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:24.