|
 |
|
24-05-2004, 09:56
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,355
|
Straff for overgrep mot barn
|
|
Dette er forsåvidt et apropos til et litt eldre innlegg, men jeg legger det som en ny tråd.
Det er så merkelig at alle ser ut til å være enige om at det er alt for lave strafferammer for overgrep mot barn i Norge, men jeg skjønner ikke hvorfor det da ikke blir gjort noe med det? Hvorfor er barn så rettsløse i dette landet, hvor det er skrevet svart på hvitt at vi ikke en gang har lov til å bruke fysisk makt som et ledd i oppdragelse. (Dette kan man jo gjøre åpenlyst i land som f.eks. Hellas, uten at noen reagerer, men der får man altså 25 års fengsel for å voldta et barn.) 
Jeg vet at Stine Sofies stiftelse jobber for dette, men jeg har ikke hørt noe om at det er noen endring på trappene. Er resten av oss litt treige? Går det ikke opp for oss hvor ille dette er, før vi får en slik sak rett opp i trynet, ved at en av våre egne unger, eller ungen til noen vi kjenner, blir utsatt for voldsomme overgrep, hvorpå gjerningsmannen får sponset livets opphold av staten i bare et par år etterpå?
Burde vi ikke gjøre noe NÅ? Slik at det blir "bedre betalt" for slike syke, perverse mennesker, å bare gå hjem med tankene sine i stedet for å sette de ut i livet? De har jo faktisk ikke særlig mye å frykte ved å gjøre det de gjør!
Det går ikke an at våre barn skal være så rettsløse lenger - Vi må gjøre noe nå!!!!
Hvordan få Storting og Regjering til å lytte? Forslag?
(Jeg skal ærlig innrø mme at jeg ofte sliter med tanker og bilder i hodet mitt av hva andre barn er utsatt for (Baneheia o.l.), og kan gi mye - ALT - for at ingen flere barn skal oppleve noe sånt. ...og ikke minst ingen flere foreldre.  )
24-05-2004, 10:16
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Some place in Norway
Meldinger: 15,584
|
Sv: Straff for overgrep mot barn
|
|
Flott innlegg, dette har jeg også tenkt ofte på. Er det noe vi kan gjøre for å få de som sitter med makten til å reagere? Jeg har vanskelig for å tro at de "der oppe" ikke tenker samme tanker som oss, så hvorfor fremmer ingen forslag om lovendringer av strafferammene? Dette gjelder ikke bare i saker vedrørende barn, men også i andre overgreps-, voldtektssaker og ikke minst drapssaker...
|
24-05-2004, 10:20
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Trivelige Trøndelag
Meldinger: 3,679
|
|
|
Kloke ord du kommer med her.
Skjønner heller ikke at det er lengre straff for overgrep mot barn.
Noe bør absolutt gjøres.
|
24-05-2004, 10:21
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2003
Sted: Sandnes
Meldinger: 4,693
|
|
|
helt enig. Syns også DYR er temmelig rettsløse, burde være større strafferammer her også, da mener jeg ikke 20 år i fengsel, men herregud, litt mer enn en bot på 1000 kr og fratatt rett til å ha dyr i 3 år.
|
24-05-2004, 10:23
|
|
Seniormedlem
Sted: Asker
Meldinger: 1,996
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Belle
Kloke ord du kommer med her.
Skjønner heller ikke at det er lengre straff for overgrep mot barn.
Noe bør absolutt gjøres.
|
Tenker ofte på kastrering som en mulig straff (evt. i tillegg til annen straff) - har dere noen argumenter for og mot dette?  Det vi ønsker er vel nettopp at overgrep ikke skal gjenta seg, og jeg vet ikke om 20 år i buret gjør et menneske til en bedre medborger

|
|
|
24-05-2004, 10:25
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Nymfen
Tenker ofte på kastrering som en mulig straff (evt. i tillegg til annen straff) - har dere noen argumenter for og mot dette?  Det vi ønsker er vel nettopp at overgrep ikke skal gjenta seg, og jeg vet ikke om 20 år i buret gjør et menneske til en bedre medborger 
|
Ehh, jeg mener selvfølgelig - kanskje sterilisering er nok

|
|
|
24-05-2004, 10:28
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Ehh, jeg mener selvfølgelig - kanskje sterilisering er nok 
|
Ehh, jeg vet jammen ikke hva jeg mener jeg. Vil jo fjerne lysten, ikke utstyret. men sterilisering hjelper vel neppe. Hmm. Jaja.
NB: Eksamenslesing pågår, hjernen er ikke koblet til

|
|
|
24-05-2004, 10:31
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,355
|
|
|
Sitat:
|
Hei du!
De sier at kasterering ikke trenger å gjøre at de slutter å forgripe seg, fordi det ikke nødvendigvis er seksuelt betinget det de gjør, men mer et rent maktmisbruk. Uansett burde det ha en preventiv virkning, vil jeg tro!  Men så sier de som sitter med makten at dette er vanskelig, for hva om man dømmer uskyldige til kastrasjon? Sant nok... Men likevel! Igjen ser man at barna er rettsløse - Redselen for å dø mme en uskyldig voksen går først!
Og Nymfen: Sterilisering hjelper i alle fall ikke det spor!  Det er vel ikke befrukting som er hovedproblemet...
24-05-2004, 10:33
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig
Hei du!
De sier at kasterering ikke trenger å gjøre at de slutter å forgripe seg, fordi det ikke nødvendigvis er seksuelt betinget det de gjør, men mer et rent maktmisbruk. Uansett burde det ha en preventiv virkning, vil jeg tro!  Men så sier de som sitter med makten at dette er vanskelig, for hva om man dømmer uskyldige til kastrasjon? Sant nok... Men likevel! Igjen ser man at barna er rettsløse - Redselen for å dø mme en uskyldig voksen går først!
Og Nymfen: Sterilisering hjelper i alle fall ikke det spor!  Det er vel ikke befrukting som er hovedproblemet...
|
Jeg gjentar: NB: Eksamenslesing pågår, hjernen er ikke koblet til

|
|
|
24-05-2004, 11:29
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Oppe på fjellet
Meldinger: 1,007
|
|
|
Sitat:
Jeg gjentar: NB: Eksamenslesing pågår, hjernen er ikke koblet til 
|
Tror det er noe som heter kjemisk kastrering? Vel, i alle fall så får heldigvis (men dessverre bare noen få) innsatte hjelp, psykologisk og muligens også medisinsk hjelp, for å forstå at overgrep mot barn er galt. For ikke så lenge siden var det intervju med en i Adressa, og han hadde kommet så langt i behandlingen at han innså selv at han hadde vært en pedofil jævel, og han valgte å kalle det han hadde gjort for voldtekt av barn, og ikke overgrep mot barn. Legg merke til at jeg skriver hadde vært, han følte seg selv kurert, men selv føler jeg meg ikke trygg.
Uansett blir 1-3 år for gjentatte voldtekter av barn alt for lite. I tillegg tror jeg de trenger minst tre år på å bli friske i hodet sitt også.
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:20.
|