Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-06-2008, 10:57   #1
Trenger råd
Gjest

Meldinger: n/a
3åring og seksualitet

Jeg har en 3-åring jente som, spesiellt når hun er trøtt eller sliten, legger seg på magen og gnir seg mellom bena, eller legger en bamse mellom bena som hun gnir seg inntill.
I begynnelsen avfeide vi det bare med at sånn gjorde en bare på rommet sitt når hun var alene, men hun gjør det bare mer og mer. Håpte jo hun skulle slutte å gjøre det når vi eller andre er til stede, og bare gjøre det på rommet sitt, men nå har det pågått i 1/2 år, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte å gjøre det annet enn på rommet sitt når hun er alene.
Var hos en venninne igår, og da la hun seg ned på gulvet å begynte, jeg ber henne reise seg, og tar henne i ene armen og hjelper henne opp, men hun legger seg igjen. Jeg må helt ærlig innrømme at jeg blir flau, og hun blir sint fordi hun VIL ligge sånn.

Hva kan jeg gjøre for at hun skal slutte? Vi har prøvd å forklare henne at det er noe hun bare skal gjøre når hun er alene på rommet sitt, og hun forstår det, men gjør det uansett.
Nå ender det jo med at jeg blir sint

Og, er dette normal oppførsel, har liksom ikke helt fått med meg denne biten, og finner ingen info på nett ang hvordan vi skal håndtere det.

ALLE gode råd og tips mottas med takk!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-06-2008, 12:36   #2
Seniormedlem

mor -igjen sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,516
MP Rating: 0% (0)
mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: 3åring og seksualitet

vår storesøster var også veeldig ivrig på den fronten en periode - lang periode. Noen tips har jeg fått på veien. Om de har hjulpet eller det tilfeldigvis gir seg med alderen vet jeg ikke.

-fortsett med å si at det er ok, men det må gjøres på rommet.
-gi masse masse masse kos og fysisk nærhet til henne, fotmassasje, stryke på ryggen, ha på fanget og stryke i håret osv osv
-Mulig dere er kommet i en dum sirkel hvor hun jo vet hun får oppmerksomhet. du sitter og snakker med din venninne, hun vet hun får din oppmerksomhet når hun gjør det. Ta henne bare vekk, inn på et annet rom og si at om hun skal gjøre dette så må hun eks være på badet til de dere er på besøk hos.
-avledning. slik "oppførsel" kan være selvstimulering fordi hun ikke klarer å stimulere seg selv/ finne på noe selv.

Det går nok over. Skjønner jo at du blir oppgitt. I perioder var det her i huset også "over alt til alle tider". Innimellom ble jeg sint. Det er vel ok det også, de må jo lære tilslutt. Det er jo for å beskytte henne at jeg ber henne være på rommet.
Men det mest nyttige tror jeg var å si i normalt toneleie at nå for du gå på rommet mens du gjør det.
Å fylle henne opp med oppmerksomhet, dvs komme henne i forkjøpet med å foreslå leker og lesing etc er også viktig. tror jeg.

Dersom du føler at det ikke blir noe bedre, at du ikke vet dine arme råd kan du få hjelp på helsestasjon til å få snakke med barnesexolog.

Good luck, det går seg til!

med 02 og 05
mor -igjen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-06-2008, 13:25   #3
Veteranmedlem

Nete sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,248
MP Rating: 0% (0)
Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.Nete har et ubeskrivelig bra rykte.

Du har kanskje lest dette allerede om du har søkt litt på nett, men limer inn alikevel

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332614

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=380072

Noen engelske sider: http://www.medhelp.org/forums/ChildB...ges/32054.html

http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/...ies/s11325.htm

http://www.helium.com/knowledge/5749...ch_result=true

Du skal se det går seg til etterhvet
Men ta kontakt med helsesøster dersom du er bekymret. Om ikke annet så for å få bekreftet at barnet ditt er normalt og at det ikke er noe annet som ligger bak denne adferden.
Gammel 21-06-2008, 16:20   #4
Seniormedlem

Maika sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 1,817
MP Rating: 100% (1)
Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.Maika har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har valgt å vinkle det litt praktisk. En tar ikke på tissen ol fordi da får du dårlig lukt på hendene og andre kan bli syke om du tar på de tingene som de tar på osv. Det er derfor vi vasker oss på hendene etter vi har vært på do. Nå er eldste blitt tre år og vi prøver forsiktig å antyde at pille i nesen og ta diverse plasser det gjør vi på badet og vasker hender. Om din jente gnir seg mot ting kommer det jo strengt tatt ikke noe særlig lukt eller bakterier, men det vil vel neppe et barn bruke som motargument

Stolt mamma til to flotte gutter 05 &06.
Maika er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-06-2008, 19:11   #5
Trenger råd
Gjest

Meldinger: n/a

Tusen takk for svar! Har lest alle linkene, og det er betryggende å lese at det er heeelt normalt. Vi får bare være tålmodige, og gjøre som både dere og rådene i linkene sier, så regner jeg med at det etterhvert blir kun i privat nærvær
Takk igjen!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:47.