Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-06-2005, 19:44   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Question Blodprøver o.a på legekontor

Hei!
Skriver dette under pinlig da jeg synes det er litt flaut at jeg ikke er så aikker på disse tingene. Jeg er hjelpepleier som har fått meg sommerjobb som legesekretær på et legekontor. I den forbindelse har jeg noen spørsmål?

*TT: Hva er normal verdien for dette og hvordan blir marevan dosert i forhold?
*Senkning: Hva er normalverdien?
*Evt hvor kan jeg finne litteratur, linker om dette og andre blodprøver?

*Er det vanlig at personale går med klokker, ringer og smykker?

På forhånd takk
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-06-2005, 20:02   #2
VIP-Medlem

Veronal sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Akershus
Meldinger: 6,972
MP Rating: 0% (0)
Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.Veronal har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Blodprøver o.a på legekontor

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert
TT er forkortelse for trombotest - og skal være det samme som INR. Terapeutisk INR-nivå ved marevanbehandling avhenger av hva man behandles for.

Sitat:
Terapeutisk område: Ved venøse indikasjoner (som i hovedsak vil være dyp venetrombose og lungeemboli) bør INR holdes mellom 2.0 og 3.0. Dette behandlingsintervall gjelder også ved atrieflimmer. Arterielle indikasjoner kan være mulig profylakse etter hjerteinfarkt og ved mitralstenose. I hovedsak skal INR-verdiene være mellom 2.5 og 3.5. Hvis det i tillegg også gis acetylsalicylsyre, bør INR holdes mellom 2.0 og 3.0. Dreier det seg om Marevanbehandling ved kunstige hjerteventiler, bør INR være opp mot 4.0.
For mange referanseverdier se www.furst.no (klikk på blåbok og velg analyseliste).
Gammel 25-06-2005, 20:05   #3
Ona
Medlem

Ona sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 117
MP Rating: 0% (0)
Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.Ona er som en lysfontene.

Sitat:
Hei!
Skriver dette under pinlig da jeg synes det er litt flaut at jeg ikke er så aikker på disse tingene. Jeg er hjelpepleier som har fått meg sommerjobb som legesekretær på et legekontor. I den forbindelse har jeg noen spørsmål?

*Senkning: Hva er normalverdien?
*Evt hvor kan jeg finne litteratur, linker om dette og andre blodprøver?

*Er det vanlig at personale går med klokker, ringer og smykker?

På forhånd takk
Marevan doseres etter INR svar. Er INR for høy, trappes maravan ned og omvendt, helt til man har blodet så tynt man vil ha det.

Senkning (SR) betyr senkningsreaksjon. Dvs at den viser om man har en infeksjon. Skal ligge på under 10.

Personale bør helst ikke gå med klokker, ringer ol pga smitte.

Anbefaler deg en bok som heter klinisk kjemi hvis du vil lære mer om disse tingene. Står mye bra der! Blant annet hva normalverdiene på alt av prøver er.

Lykke til i jobben.
Ona er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-06-2005, 22:14   #4
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,559
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Det vil stå hva som er normalverdiene når man får svar fra de som analyserer blodprøvene. Man vil også ha en lite bosjyre (som var gul her i alle fall) hvor alle normalverider står på serum, fullbod og lignende.

Alle blodprøvesvar blir gitt til legen som ser på dem, evt kommer med kommentarer og signerer. Så er det opp til deg å varsle pasienten eller ikke etter de kommentarene som legen gir. Så du behøver egentlig ikke være så veldig opptatt av dette og kunne alle tatt, doseringer ol.

Er du usikker på om legen har oversett noe, ser du raskt på brevet/mailen fra analysene om der er innenfor eller utenfor referanseveridiene fordi de skal alltid stå oppført sammen med prøvesvaret.

Personale skal helst ikke ha ringer ol på grunn av hygienen. Man får ikke gjort seg skikkelig rein om man har dette på. Men på sykehus godtas faktisk glatte ringer som feks gifteringer...

Man bruker heller ikke så mye senkning lenger. Man bruker CRP. C- Reaktivt protein.

...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-06-2005, 22:19   #5
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,559
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

... Og TT het det før, nå heter det INR. En ny måling hvor det som før var høyt, nå er lavt. Og det som før var lavt, nå er høyt..

Ved TT er høyt svar tykt blod. Ved INR er lavt svar tykt blod. Det er altså byttet om. Litt viktig å få med seg

...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-06-2005, 11:53   #6
Uregistrert
Gjest

Tuuuusen, tusen takk for svar jenter. Når jeg tenker meg om så vet jeg jo at TT nå heter INR

Anbefaler deg en bok som heter klinisk kjemi hvis du vil lære mer om disse tingene. Står mye bra der! Blant annet hva normalverdiene på alt av prøver er.
Danielle: vet du hvem forfatteren av denne boka er?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-06-2005, 11:40   #7
Uregistrert
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Danielle
Senkning (SR) betyr senkningsreaksjon. Dvs at den viser om man har en infeksjon. Skal ligge på under 10.
Nei dette er feil!!!! Referanseverdiene til SR er følgende:

Kvinner:
0-15 år: 1-10
15-50 år: 1-21
over 50 år: 1-28

Menn:
0-15 år: 1-10
15-50 år: 1-13
over 50 år: 1-19

Beklager at jeg ikke kan signere med noe nick, men jeg er ikke medlem her
Gammel 27-06-2005, 11:52   #8
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Danielle: vet du hvem forfatteren av denne boka er?
Det finnes i alle fall ei bok av Bjørn Hokland og Steinar Madsen: Klinisk kjemi og fysiologi (4. utg: Gyldendal akademisk, 2003)
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:58.