Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-05-2007, 00:21   #1
karenmamma
Gjest

Meldinger: n/a
Heter det neger? kan man si afrikamennesker?

Har et barn i spørre og gravealder.

Mørkhudede mennesker er veldig interessant om dagen. H*n sier : Mamma se, der er Afrika. Eller: Mamma, se der er brune mannen.

Hva skal jeg si til barnet, sånn at det kan si noe annet og hva er riktig?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-05-2007, 01:01   #2
Veteranmedlem

Ariadne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 3,058
MP Rating: 0% (0)
Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Heter det neger? kan man si afrikamennesker?

Afrikaner er vel rette terminologien
Gammel 16-05-2007, 01:08   #3
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 8,165
MP Rating: 0% (0)
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.

Mørkhudet er et ord vi bruker endel, og ungene kan godt si "han var mørk".

Når ungene ser en Afrikaner av det mørkeste slaget; de som er nesten svarte i huden, så kan de si ordet "svart". For meg er dette helt greit, for det er jo akkurat det hudfasrgen er, men jeg ser helst at de bruker ordet "mørk" om det sies i nærheten av vedkommende. Man vet jo ikke hvordan folk reagerer på "svart".

Selv er jeg vokst opp med ordet neger, og jeg må innrømme at det faller meg naturlig å bruke det ordet ennå. Ikke til den det gjelder, og ikke hørbart for den det gjelder, men heller ikke i negativ mening om den det gjelder. Ordet neger er for meg bare et forklarende ord for opprinnelse, på lik linje med feks nordmenn, eller andre ord når man ikke er helt sikre på personens opprinnelse.

Men selv jeg har jo forstått at det ordet ikke er helt bra, blant enkelte, så de jeg kan bruke det ordet til, velges med omhu. Har bevisst unngått å bruke det overfor ungene.
Gammel 16-05-2007, 01:13   #4
Uregistrert
Gjest

Hm, takk for svar Abritta.

Jeg har ikke sagt neger foran barnet, og selv om også jeg føler at det fra min side ikke er ment noe galt eller vondt med å si neger, så vil jeg liksom ikke lære det bort før jeg er helt sikker på hva som er riktig.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-05-2007, 09:32   #5
Uregistrert
Gjest

Si afrikaner du I allefall ikke neger Det er jo så lett å lære barn at det ikke er greit så slipper de sterke reaksjoner senere fra folk som kan føle seg støtt. Lykke til!
Gammel 16-05-2007, 09:36   #6
Uregistrert
Gjest

For øvrig er det jo kjempe bra at barnet ditt spør og graver, da er han jo sikkert åpen for en ordentlig forklaring. Å kalle noen Afrika er jo veldig søtt da! Tror det er viktig å lære barn riktig terminologi tidlig, så godt det lar seg gjøre. Mange ord ble brukt uten noen spesiell negativ betydning før, men har fått det idag ettersom historien har kommet nærmere, og da er det jo ikke verre enn at man viser at man har tatt historien til seg og forandrer terminologi
Gammel 16-05-2007, 09:41   #7
Uregistrert
Gjest

Det er noen damer her inne som synes det er helt greit å kalle de negere.
Gammel 16-05-2007, 09:43   #8
Uregistrert
Gjest

Jeg vet. Det må de ta på egen kappe Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med å omstille meg, det hører med når man jobber i et flerkulturelt miljø. Tror de jeg omgir meg med til daglig ville tanke jeg var rimelig spes hvis jeg gikk rundt å brukte det begrepet, uansett om JEG mente noe vondt med det eller ikke
Gammel 16-05-2007, 09:47   #9
Uregistrert
Gjest

Neger - Negativ eller nøytral betegnelse?

Forfatter: Manuela Ramin-Osmundsen

Hvorfor har ordet "neger" en nøytral klang for nordmenn flest, men oppfattes negativt av den som omtales? Hvorfor er debatten rundt ordet "neger" en nødvendighet?

I håndboken "Vi og De" om kommunikasjon på tvers av kulturer skriver Siv Bakou at "neger" i lang tid i Norge har vært regnet som den mest nøytrale betegnelsen på en person med mørk hudfarge. "Neger" betyr svart, men ordet svart ble tradisjonelt forbundet med skitten. Nordmenn som ønsket å bruke nøytrale begreper finner det vanskelig å benytte ordet "svart" om en person. Det var ordet "neger" som klang mest nøytralt for nordmenn.

Det var altså stort sett hvite nordmenn som ga ordet "neger" en nøytral betydning. Dette i en tid hvor man ikke kunne konfrontere denne oppfatningen her i Norge med de som ble omtalt. Imidlertid er vi blitt flere i Norge som ikke er hvite og mange av oss reagerer negativt på bruken av ordet.

Hva er så problemet? Det finnes i et historisk perspektiv et sett av negative forestillinger som er direkte knyttet til denne fellesbetegnelsen. De har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden. "Negere" var navnet man brukte på menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrikakysten, fraktet over Atlanterhavet som dyr i båter der gjerne halvparten døde under transporten, solgt som slaver i "Amerika", utnyttet, ydmyket og også drept for svært lite. Slavehandelen foregikk i hele tre hundre år.

Det er vanskelig å glemme denne historien. Det er vanskelig å glemme denne historien. Sårene fra overgrepene koloniherrene utførte har etterlatt seg merkbare arr. I hele dette århundret finner man bevegelser av ulike slag som arbeidet for å bidra til en oppreisning av etterkommerne av afrikanere. I enkelte kretser ønsker man nå å gi slavehandelen status som folkemord.

Innenfor musikk, litteratur og kunst finner vi påminnelser om en smertefull fortid. Det er liten tvil om at f eks "Jazz", "Blues" og "Gospel" har hjulpet svarte å sette ord på sine sår, men også å finne energi til å se fremover og komme videre. Forfattere og politiske aktivister som Cesaire eller Senghor måtte finne et fellesbegrep som kunne dekke de kulturelle og spirituelle verdier fra den "svarte" befolkningen. På fransk fikk vi begrepet "negritude".

Selv om det ikke alltid er tiltenkt fra dem som bruker betegnelsen, kan man ikke unngå at mange ville finne ordet "neger" stigmatiserende. I Frankrike blir "Noir" foretrukket, i England bruker man "Black" som en fellesbetegnelse på alle de som ikke er hvite. En "black" kan være en afrikaner, en latin-amerikaner, men også en asiater. I USA er uttrykkene "Black" og "Afro-american" blitt vanlige betegnelser.

Debatten om begrepsbruk kan vanskelig skilles fra historien. Den kan heller ikke skilles fra det som jeg vil betegne som en sunn og positiv samfunnsutvikling der man evner å tenke seg om, vise empati og endre mening. Ordbruk er verdiladet og kan ikke bestemmes av myndigheten eller av majoritetssamfunnet alene.

Mer problematisk enn uvitenhet om ordets opphav, er det at begrepet brukes av flere som et skjellsord. Diskriminering basert på utseende gir svarte regelmessig påminnelse om at vi i Norge ikke lever i en tid der det er likegyldig om du er hvit eller svart i huden. Når forskjellsbehandling kombineres med roping av begrepet "neger" er det vanskelig for gruppen selv å gå med på at uttrykket er nøytralt. Da bør det ringe en varselsklokke.

Mange føler at ordbruk er minelagt terreng. De som ønsker å bruke ord som ikke sårer men ikke vet hva som er akseptabelt, spør oss til råds. De spør etter enkle og felles betegnelser som definerer ulike etniske grupper. Vi på Senter mot etnisk diskriminering anbefaler å unngå betegnelsen "neger" og heller bruke "svarte". Videre må en være bevisst konteksten man bruker betegnelsen "svart" i. I de fleste sammenhenger er det trolig mer naturlig å referere til nasjonalitet, f eks "min nigerianske nabo", enn til samlebetegnelsen svart, "min svarte nabo".

Det er bare å beklage at det i dag ikke finnes begreper som passer i alle sammenhenger. Mange vil føle seg hemmet fordi de aldri kan vite hva som er riktig og ikke riktig å bruke. De vil si at det er nettopp denne frykten for å tråkke feil som begrenser kommunikasjonen. Der oppfordrer vi svarte og andre til å formidle sine synspunkter, oppfatninger og perspektiver på en saklig måte. Dette kan gjøres ved å be den andre å begynne med å slette begrepet "neger" fra sitt ordforråd. Ikke for historiens, men for dialogens skyld!
Gammel 16-05-2007, 09:49   #10
Uregistrert
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av karenmamma
Har et barn i spørre og gravealder.

Mørkhudede mennesker er veldig interessant om dagen. H*n sier : Mamma se, der er Afrika. Eller: Mamma, se der er brune mannen.

Hva skal jeg si til barnet, sånn at det kan si noe annet og hva er riktig?
Barnet ditt sier jo det som er riktig. Mannen er brun! Svarte mennesker, hvite mennesker osv osv. Barna mine er også brune men det er ikke fra Afrika. Det er født og oppvokst her, akkurat som meg og faren.

Prøv å ikke overføre dine holdninger til barnet. Ja der er en brun mann, se! Hva er problemet? Den personen trenger vel ikke komme fra Afrika!!! Herregud sier jeg ....
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:39.