Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-08-2004, 21:42   #1
Reddharen
Gjest

Meldinger: n/a
Hjelp, jeg har sånn flyskrekk!!

Jeg trenger seriøst hjelp her nå. Pga en VELDIG ubehagelig flyopplevelse for noen år siden, har jeg fått total angst for å fly. I så sterk grad at jeg faktisk har byttet jobb, blant annet for å unngå det. Jeg har prøvd å kurere meg selv, tvunget meg til å fly, kjøpt flyskrekkvideo av han kapteinen som holder flyskrekkurs i sas/braathens, og lest hundrevis av nettsider om hvor sikkert det er å fly. Men like redd er jeg! Nå skal vi straks på ferie. Med våre to barn, en på tre år og en på fire måneder. Vi skal til Italia. På grunn av angsten min tenkte vi å ta båten til Tyskland, og biltog til Italia. Problemet er bare at minsten viser seg å HATE bilkjøring, i tillegg er han generelt vanskelig å få til å sove. Sovner slett ikke i bilen og våkner av den minste lyd. Så hvordan skal den turen gå? Med to barn på en trang lugar og på et tog? Er det galskap?? Jeg har nesten mest lyst til å avlyse hele turen.....Alternativet er en relativt kort flytur, cirka tre timer. Men jeg ser for meg de verste ting, at vi kommer til å dø hele gjengen....Ja, jeg vet det er irrasjonelt, men sånn føler jeg det nå en gang. Er det noen som kan gi meg råd? Hvis jeg skal fly MÅ jeg "dope" meg ned, det vil si ta beroligende. Det er ikke snakk om at jeg klarer det ellers. Vær så snill å ikke døm meg for det, det er snakk om en sterk, sterk angst. Jeg har prøvd Valium før i forbindelse med flyving, men den var nok for svak, det hjalp i hvert fall ikke det minste. Har hørt noen anbefale Sobril, er det noen som har erfaringer med det? Problem nummer to er da selvfølgelig at jeg ammer.....Lar det seg i det hele tatt kombinere? Det er isåfall snakk om et engangstilfelle. Uff, jeg sliter nå...må bestemme meg i kveld. Takknemlig for svar, men vær så snill, de som bare vil kalle meg svak eller uforsvarlig kan la vær å svare!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2004, 22:10   #2
Reddharen igjen
Gjest

Sv: Hjelp, jeg har sånn flyskrekk!!

Nå har jeg nettopp sett i Felleskatalogen at valium o.l ikke kan kombineres med amming, så da utgår jo det. Grøss. Er det noen som har prøvd å ta båt, tog eller kjøre langt med urolige barn?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2004, 22:13   #3
Veteranmedlem

Hildepilde sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Meldinger: 3,969
MP Rating: 0% (0)
Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.

En ting funker iallefall..Og det er tankefelt terapi.Det får du gjort hos homøpat(skrivemåte?).Det tar noen uker å fullføre terapien,og det koster litt.Men det funker.
Annet er at du kan snakke med legen din.Fortelle om angsten,så er det godt mulig du får noe beroligende til flyturen.Har hørt det går an.
Lykke til!

ps.10 mg sobril kan brukes under amming.I know
Hildepilde er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2004, 22:17   #4
Veteranmedlem

Hildepilde sin avatar

Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.Hildepilde er fantastisk mot andre.

Og du...Det skjer nesten aldri noe med fly...Flere ulykker med bilder..Husk også at det er fallskjermer å sånn i flyet.Så dere dør nok ikke nei
Hildepilde er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2004, 22:18   #5
Veteranmedlem

vimjer sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 3,902
vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.

En pils, eller to, på flyplassen bedøver noget hos meg i alle fall.

Hilsen "alltid tidlig ute".
vimjer er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2004, 22:30   #6
Uregistrert
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Hildepilde
En ting funker iallefall..Og det er tankefelt terapi.Det får du gjort hos homøpat(skrivemåte?).Det tar noen uker å fullføre terapien,og det koster litt.Men det funker.
Annet er at du kan snakke med legen din.Fortelle om angsten,så er det godt mulig du får noe beroligende til flyturen.Har hørt det går an.
Lykke til!

ps.10 mg sobril kan brukes under amming.I know
Kan jeg ta sobril altså? Er den effektiv? Og ikke skadelig for bebis?
Gammel 04-08-2004, 22:46   #7
Veteranmedlem

Hildepilde sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert
Kan jeg ta sobril altså? Er den effektiv? Og ikke skadelig for bebis?
Jeg har angst og bruker antideprisive tabbiser ,og av og til sobril.Jeg ammer.Har pratet med ekspert ang mine daglige medisiner OG sobrilen.Du skal kun ta maks 10 mg pr dag sies det.Du skal bruke det EN gang ene veien,og en gang andre veien.Så jeg ville ammet barnet FØR jeg tok tabeletten/e.Ta de ca 30 min før du skal på flyet.De varer i ca 3 timer.Jeg blir veldig trøtt av dem når de holder på å gå ut Det eneste som skjer med barnet sa legen er at det kan bli døsig.Har ikke merket noe av det vi.Det er en veldig liten dose.Men siden du ikke er vant til medisiner,så funker nok èn.Kan ta 15 mg (1 og en halv).Ring legen din i mårra.Så sier du hvordan det ligger an.Tør nesten å påstå han hjelper deg.
Gammel 04-08-2004, 23:08   #8
VIP-Medlem

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 6,413
Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Husk også at det er fallskjermer å sånn i flyet.Så dere dør nok ikke nei
Beklager om jeg gjør vondt verre med dette, men nei, det er ikke fallskjermer ombord i fly, derimot redningsvester. Det er ikke meningen at flypassasjerene skal måtte berge seg ved å hoppe ut fra 10 000 fots høyde, så den angsten slipper man i alle fall å forholde seg til.

Til hovedinnlegger: jeg føler veldig med deg i dette. Jeg har aldri hatt flyskrekk selv, men mannen min har hatt det omtrent som du beskriver det i mange år. Han har blitt veldig mye bedre de senere årene, men unngår fortsatt å fly så mye som mulig.

Hvis jeg var deg/dere, ville jeg tatt toget og leid en bil i Italia, hvis dere trenger en bil der. Jeg synes det er helt topp å reise med Frøkna på tog; det er god plass til å leke og løpe rundt på. Det er ofte mange andre barn å leke med, og setene er generelt komfortable med god plass. Dessuten er det plass til barnevogn, hvis barna sover best i den. På norske tog finnes det egne lekevogner for barna. Hvordan dette er på europeiske tog, vet jeg ikke, men plass til å leke på er det i alle fall. Ikke minst så ser man mye mer når man reise med tog. Med tog kan reisen være en del av ferien, i stedet for bare å være et slitsomt forspill til ferien. En super fordel med tog er også at man kan stoppe underveis og se seg om på veien. Hva med å for eksempel bryte opp reisen med en dag i Wien?

Når du har sånn angst som det du har, kan det være like greit å se seg om etter alternative reisemåter, synes jeg. Det er gjerne ikke bare selve flyturen som er grusom. For mannen min er i alle fall en flytur en så kraftig påkjenning at både reisedagen og dagen før og etter er ødelagt, i de verste tilfellene. Dette vil si at han i løpet av en ukes ferie bruker opptil fire dager på å komme seg etter flyturen til og grue seg til flyturen hjem. Det er lite ønskelig for noen av oss.

Håper dere finner en reisemåte som passer hele familen. Du har min hele og fulle sympati.

Teofelia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2004, 23:13   #9
Veteranmedlem

Hildepilde sin avatar

Er det ikke?
Skulle ikke sagt det da
Det er DET jeg har sagt til meg selv da jeg var i fly...LIKEr det ikke sjøl heller..MEN kan fortsatt trøste meg med at det er svært få flyulykker...
Men du..MÅ du dra akkurat DIT på ferie da?Kan du ikke dra et sted som du slipper alt dette peset?Eller vente til barnet ditt takler kjøreturer..?
Gammel 04-08-2004, 23:14   #10
VIP-Medlem

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 6,413
Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Er det ikke?
Skulle ikke sagt det da
Beklager ...

Teofelia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:47.