Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-10-2008, 14:01   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Hva gjør jeg nå da?

Kroppen min sa stopp… den orket ikke mer. Men situasjonen har ikke endret seg og ser ikke ut som den kommer til å gjøre det heller.
Jeg er så utrolig sliten, har null energi igjen. Har et lite gull på 7 måneder og en pappa som aldri er hjemme.

Det er flere ting som gjorde at det sa stopp -
Gullet mitt har fortsatt ikke sovet en hel natt og å sove på dagtid for meg, det går ikke. Jeg må rydde, vaske og ordne. Klarer ikke å ha det rotete rundt meg, da blir jeg bare enda mer deprimert og siden vi bor på et utrolig lite sted må alt være i system for at det skal gå.
Pappaen hjelper ikke til i det hele tatt, men det er litt min skyld også. Tenker at siden han jobber så mye så må han jo få slappe av litt han også. Men sånne småting som å ta med skittentøyet sitt fra soveromsgulvet og inn på badet, sette det han har brukt inn i oppvaskmaskinen har jeg mast om mye, men til ingen nytte. Vet det er små bagateller, men disse små bagatellene hadde hjulpet meg så masse i hverdagen..

På søndagen sa kroppen min stopp. Jeg gjorde som jeg alltid gjør - ryddet og ordnet - lekte med lillegull. Passet i tillegg to familiemedlemmer. Passet de hele helgen, da samboeren min mente at det klarte vi jo. For å så si 2 dager før helgen at nei han reiser jo ut med jobben hele helgen!
Han kom hjem på formiddagen og vi leverte de 2 små før vi dro videre til et bursdagselskap i 4 tiden. Når vi satte oss ned startet det.. Det kjentes ut som hodet mitt skulle eksplodere -det var vondt, i tillegg var jeg svimmel og kvalm - følte med fyllesyk ganger 10. Så vi dro igjen etter et kvarter. Når vi endelig kom hjem, ba jeg sambo om å ta seg av gullet slik at jeg kunne legge meg ned litt.

På den halvtimen jeg lå å slappet av kom pappan inn med gullet 4 ganger! “du må ta h*n litt for h*n stakk fingen i øyet mitt”, “du må ta h*n litt for jeg må på do” sånn holdt det på.
I tillegg har vi en økonomi som ikke strekker til, selv om pappan jobber masse (han jobber minimum 60 timer i uka) får han bare betalt for 40 timers uke.
Handler en gang i uka, men handler slik at jeg som regel ikke har noe å spise før middag. Rett og slett for at det skal gå rundt.

Er det noen som har noen råd til meg?
Jeg trenger råd og tips til alt. Hvordan ser din ukes handleliste ut? Hvor mye kommer den på sånn ca?
Hvordan gjør du med husarbeidet, hvordan rekker du alt? Har du faste dager/tider å gjøre ting på - vil du i så fall vise meg dine rutiner?
  Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 14:40   #2
Supermedlem

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 1,118
MP Rating: 0% (0)
lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva gjør jeg nå da?

Kjære deg, du må ikke slite deg helt ut

Det første som slo meg er at du må spise regelmessig og hyppig! Hva som helst, f. eks havregrøt (det billigste jeg kom på i farta) og det er bedre å ha havregrøt til middag et par ganger i uka enn å sulte seg frem til middag.

For min del fungerer det ikke å sove på dagtid, da forstyrres nattesøvnen for mye og jeg har snart blitt vekket flere ganger hver natt i over 3 år Hvis jeg har sovet på dagtid, blir jeg liggende lenger våken ved oppvåkninger på natta...

Legg deg heller litt tidligere de dagene det har vært ekstra slitsomt, men det viktigste er å ha mest mulig faste soverutiner.

Er du bedre utvilt går alt mye lettere! Og kom deg ut så ofte som du kan, frisk luft og dagslys gir en faktisk overskudd. For meg er det kan nedbrytende å gå for mye hjemme i den samme tralten. Husarbeidet forsvinner uansett ikke- er en mer hjemme, blir det også mer å rydde og vaske Bedre å ta noen sjauer i løpet av dagen med overskudd enn å gå og pusle dagen lang.

Lykke til!
Gammel 14-10-2008, 15:06   #3
Medlem

Underlig sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vestlandet
Meldinger: 142
Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.Underlig har en strålende fremtid.

Kroppen din sier fra - lytt!

Det er viktig å ta vare på hus og hjem men viktigere å ta vare på mamman til barna dine

Mitt forslag er å insistere på at mannen din setter av en ettermiddag, skaff barnevakt og snakk med ham. Skriv gjerne ut innlegget ditt her og la ham lese det.

Lytt på hverandre, finn løsninger sammen - finn ut hvordan dere kan trekke lasset sammen. Finn ut hva som er viktig for dere og prioriter det.

Lykke til

Vår etterlengtede Ea ble født 26.03.08 kl 07:21
4000g, 52cm, hodeomkrets 37cm
Underlig er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 17:06   #4
VIP-Medlem

*star* sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 5,565
MP Rating: 100% (10)
*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.

Kroppen din har sagt fra, og det er på tide at du lytter til den.
Foreslår at du får tatt en skikkelig prat med mannen din. Forklare han at det ikke er bare bare å gå hjemme med den lille, men at du skjønner at også han er sliten.
Å plukke opp skittentøyet og sette i oppvaskmaskina bør være en selvfølge syns jeg. Du er jo tross alt ikke "slaven" hans.
Gammel 14-10-2008, 19:48   #5
Supermedlem

heldiggrisen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 878
heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.heldiggrisen har en strålende fremtid.

Hvorfor får han ikke betalt ofr alle timene han jobber? Da får han komme hjem litt før!

La skittentøyet hans ligge, det flytter han nok over når skuffene er tomme

Få nok hvile og frisk luft. Prøv å senke karvene til deg selv, det MÅ ikke være perfekt!

Havregrøt er billig, å bake eget brød er også billig og mye bedre enn kjøpebrød. Mange butikker selger varer med kort holdbarhet til lavere pris, det går jo ann å fryse ned....

Kjøp billigmerker, lag billige middager, utnytt rester (ha dem til lunsj, kvelds eller bruk dem i ny middag)

02 05 06

heldiggrisen er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 20:11   #6
Medlem

Maybellene sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 160
Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.Maybellene har en strålende fremtid.

å jobbe 60 timer men får bare utbetalt 60 høres litt rart ut?
Maybellene er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 20:45   #7
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a

Tusen takk for hjelp jenter!

Det første innlegget mitt ble veldig rotete, men visste ikke helt hvordan jeg skulle skrive det.

Det blir kanskje ikke helt riktig at han kun får betalt for 40 timer. Men når han skrev under arbeidskontrakten ble det avtalt fastlønn som var inkl overtid. Men han visste ikke da hvor mye overtid det var snakk om. Nå jobber han 10 1/2 time hver dag (lørdager 8 timer) + overtid

Tenkte kanskje å prøve det dere sa om å la alt hans ligge og rydde alt annet - det ser jo kanksje litt dumt ut da og han kommer nok til å bli sint. Men det får ikke hjelpe, har jo prøvd å sagt det til han.

Har fått time hos en økonomisk rådgiver i morgen. Kanskje det blir litt lettere når han setter opp budsjett til oss.

Men tusen takk igjen for hjelp
  Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 20:52   #8
Supermedlem

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 1,118
lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av superjanne Vis post
å jobbe 60 timer men får bare utbetalt 60 høres litt rart ut?
Men det er faktisk mulig. Mannen min sliter med det samme, arbeidsgiver er lite villig til å betale overtid. Og tidsfrister er korte og arbeidspresset stort. Timene går heller på avspasseringskonto, men det er sjelden mulighet til å avspassere. Avspasseringstimer som ikke blir avspassert slettes/utbetales ved avregning av timer f.eks en gang i året...
Gammel 14-10-2008, 22:38   #9
Supermedlem

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,113
oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.oslo78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er fullt mulig å jobbe 60 timer og få betalt for mindre. Jeg gjør det som lærer. Har betalt for 43 timer i uka, kommer sjelden under 50 og ofte 60.
Gammel 15-10-2008, 00:51   #10
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 722
MP Rating: 100% (2)
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Ikke for å spore av helt da, men det du beskriver høres ut som et migreneanfall. Sånn for å redde deg litt så kan du jo be legen om migrenemedisin og prøve det ut neste gang du føler det begynner å komme. Men var litt avsporing, jeg vet.

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:56.