Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-10-2008, 11:12   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Question Hvorfor øker vekten min ?

Jeg har i løpet av de siste 10 måneden økt 4-5 kg i vekt.
Og jeg skjønner det ikke.

Har en jobb der jeg er på beina og går mye.
Frokost: kaffe
Lunsj: 2 knekkebrød uten pålegg + kaffe og vann
Middag: en normal porsjon middag (vanlige retter med kjøtt/fisk + grønnsaker og potet/ris/pasta) + vann

Jeg drikker aldri brus eller saft (kun til jul, 17. mai og evt i bursdag)
I helgene tar jeg kanskje 1-2 glass vin + litt godis/snacks

Jeg har lite overskudd til trening da jobben er så krevende og aktiv.

Skjønner ikke hvorfor vekten øker ?
Har sluttet på p-piller men er ikke gravid. Kanr det være hormonene som medfører vektøkningen ?

Føler ikke at jeg kan kutte noe særlig ned på dagli matinntak heller.

Noen som har synspunkter eller råd ?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 13:44   #2
Uregistrert
Gjest

Sv: Hvorfor øker vekten min ?

Du spiser rett og slett for lite. Kroppen din går i sparemodus, dvs at alt du spiser sparer den på og lagrer som fett. Kun kaffe til frokost er da ikke ideelt i det hele tatt.
Du bør spise minst 4 måltider som i løpet av en dag gir deg alle næringsstoffer som du trenger. Så mitt råd for at du skal gå ned i vekt er faktisk å spise mer !!!!!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 15:01   #3
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 15,120
MP Rating: 100% (6)
LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja du spiser nok alt for lite. En dag burde bestå av
Frokost
Mellommåltid (MM)
Lunch
Mellommåltid
Middag
Kveldsmat

MM trenger ikke bestå av så mye, f.eks en frukt eller yoplait. Til lunch må du spise mye mer. To knekkebrød uten pålegg høres hverken godt eller sunt ut Jeg ville heller anbefalt en innholdsrik salat med både skinke, kylling, egg i osv. Men skal du ha knekkebrød så spis iallefall masse pålegg på. Skinke, ost osv og pøs på med grønnsaker som agurk og paprika.

Du kan jo prøve å gå inn på GR www.vektklubben.no og så kan du taste inn det du spiser og få oppgitt kcal. Både vekt, høyde og fysisk aktivitet har noe å si da, men det burde ikke være under 1200 kcal nei. Kanskje rundt 1800 kcal for en dame som ikke slanker seg.

Mens vi prøver å lære barna våre alt om livet, lærer barna oss om hvorfor det er verd å leve
(Scrappingen min)
LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 15:37   #4
Supermedlem

suupaahGirl sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,145
MP Rating: 0% (0)
suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
Frokost: kaffe
Lunsj: 2 knekkebrød uten pålegg + kaffe og vann
Middag: en normal porsjon middag (vanlige retter med kjøtt/fisk + grønnsaker og potet/ris/pasta) + vann

Kroppen din er rett og slett på sparebluss alldeles. Det er mange som går i denne fellen. Om man begynner å spise så lite som dette vil en først gå ned mye i vekt (og alt for fort). Så stopper det opp etter en stund og kroppen har blitt vant til at her kommer det faktisk ikke mer mat i løpet av dagen, så da sparer ham på det han får...som det sies lenger oppe her, som fett.
Ved å gjøre det på denne måten ødelegger man også forbrenningen, den stopper helt opp. Så om en da plutselig spiser mye igjen, så har ikke kroppen den forbrenningen som skal til for å "fikse" opp.

Det første du må gjøre er rett og slett å få ei oversikt på hva du får i deg i løpet av en dag. Mellom 1200-1800 er anbefalt (alt etter høyde/vekt).
Vektklubben som det vises til lenger opp her er en super side med mye nyttig informasjon.

Prioritet en vil jeg si er: begynn med å spise frokost!!! VIKTIG!
Gammel 13-10-2008, 16:26   #5
hovedinnlegger
Gjest

Så forbrenning min er i ulage, hvis jeg skjønner dere rett ?

Så dersom jeg spiser små hyppige måltider så kan forbrenningenforbedres og vekten dermed holdes i sjakk.

Føler liksom at jeg har spist mindre og mindre, samtidig som vekten øker og øker.
Blir helt sprø og ikke minst sliten av dette. Er redd for å få et dårligere immunforsvar og dermed oftere syk også, når kroppen føles så sliten hele tiden.
Men trives ikke med vektøkningen heller.

Jaja...skal forsøke å få til noen slike småmåltider.

Hvor lang tid vil det gå før jeg evt. vil se noen endring på vekten ?
Gammel 13-10-2008, 16:33   #6
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 2,179
saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.

Må bare si som de andre - begynn å spis! Og det at du ikke har overskudd til å trene er ikke det minste rart, for du tilfører ikke kroppen din energi.

Sjekk ut om det er et treningssenter i nærheten av deg som kan hjelpe deg både med ernæring og trening.

Jeg vil heller smile på en sykkel, enn gråte i en limousin
saxpia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 17:20   #7
Supermedlem

evigoptimist84 sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 759
evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.

Signerer de andre. Og vil legge til at stress også kan føre til økt vekt.

Det mange gjør feil, er at de fokuserer for mye på mengden. Hvis du spiser sunt kan du spise "så mye du vil", dvs til du er mett og fornøyd. Ha fokus på fet fisk som laks og magert, hvitt kjøtt. Husk at en hovedregel er ca 1/4 tallerken med karbohydrater (poteter, ris, pasta, brød, osv), 1/4 med proteiner/fett (fisk, kjøtt, bønner) og 1/2 tallerken med grønnsaker/salat.

Hvis du trener (noe du bør gjøre uansett om du vil ned i vekt eller ikke) kan du merke deg at langvarig, lav intensitets trening forbrenner hovedsakelig fett og høy intensitetstrening forbrenner først og fremst karbohydrater.

Du bør unngå raske karbohydrater dersom du ønsker å gå ned i vekt. Raske karbohydrater er f.eks vanlig pasta, ris, potet, kneippbrød, ... Du bør velge grovere brødtyper, spise mest mulig fiber, velg helst fullkornsprodukter. Pasta som er kokt slik at den blir helt myk har høyere glykemisk indeks enn pasta som har litt tyggemotstand.

Du bør helst spise frukt og grønnsaker og unngå smoothies, juice, osv. Dette pga at kroppen bruker mer energi på å forbrenne karbohydrater som ligger inni fruktkjøtt.

Et annet godt tips til de som vil gå ned i vekt:

Tren styrke!!!
Da øker du muskelmassen og dermed hvilestoffskifte. Forbrenningen øker selv om du hviler

evigoptimist84 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 17:26   #8
Supermedlem

evigoptimist84 sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 759
evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.evigoptimist84 har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av hovedinnlegger
Så forbrenning min er i ulage, hvis jeg skjønner dere rett ?

Så dersom jeg spiser små hyppige måltider så kan forbrenningenforbedres og vekten dermed holdes i sjakk.

Hvor lang tid vil det gå før jeg evt. vil se noen endring på vekten ?

Det vil nok ta litt tid før du merker endring på vekten, vil jeg tro. Men hvis du kombinerer sunt kosthold med god trening (både styrke og kondisjonstrening), vil det gå raskere.

evigoptimist84 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 22:17   #9
Supermedlem

Maddedusken sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,085
Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.Maddedusken har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
Du spiser rett og slett for lite. Kroppen din går i sparemodus, dvs at alt du spiser sparer den på og lagrer som fett. Kun kaffe til frokost er da ikke ideelt i det hele tatt.
Du bør spise minst 4 måltider som i løpet av en dag gir deg alle næringsstoffer som du trenger. Så mitt råd for at du skal gå ned i vekt er faktisk å spise mer !!!!!
Signerer denne, og spis frokost om du ikke får det til så spis hvertfall en banan, yoogurt, lit nøtter eller noe. Drikk biola feks. Dersom du stresser mye kan man legge på seg av det også. Jeg tok av når jeg begynnte å spise ofte og midre, jeg er nesten 10 kg lettere idag en da jeg ble gravid med største jenta, før spiste jeg sjelden og for få måltider.

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:58.