Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-10-2006, 20:36   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Min sønn har Kaptein Sabeltann-dilla (om barn og deres helter)

Min sønn på tre år er helt hekta på alt som har med Kaptein Sabeltann å gjøre. Det begynte i våres, og har bare gått over alle støvleskaft, særlig etter at vi besøkte Dyreparken og Kaptein Sabeltanns Verden i sommer.
Vi dumme foreldrene synes det var litt sjarmerende til å begynne med, og gutten har dermed både en sabeltann-sabel i plast, en pirat-ørering (fake og med klipsfeste, selvfølgelig), tegnefilm om Kaptein Sabeltann og et par Kaptein Sabeltann-blader.

Jeg har begynt å tenke over om denne Sabeltann egentlig er en sunn "helt" å ha for et så lite barn som en treåring faktisk er? Og disse piratkompisene hans, en ganske ekkel gjeng, egentlig.

Hvordan kan vi, som foreldre, "avlære" ham denne opphengtheten i Kaptein Sabeltann?
Gutten sitter jo ved middagsbordet nesten hver dag og forteller oss historier han dikter opp der og da, med ham selv og Sabeltann i hovedrollen... Må jo bare le, men blir litt oppgitt også.

Finnes det noen helter med bare RIKTIGE verdier og holdninger, som vi kan prøve å flytte fokusen hans over på? Tenkte å begynne å fortelle historier fra da vi var små, kanskje han vil synes det er spennende?

Vet ikke om det er lurt å gi uttrykk for at vi ikke synes at Kaptein Sabeltann er noe særlig kul? (Siden gutten er så opphengt i ham, mener jeg)
Skal vi bare vente og se om det går over?

Hva ville dere gjort?

Har noen av deres barn noen helter? Hvem ER egentlig disse, hva representerer de, hvilke verdier og holdninger formidler de?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 20:53   #2
Seniormedlem

Mette-marit sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 2,593
MP Rating: 0% (0)
Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.Mette-marit har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Min sønn har Kaptein Sabeltann-dilla (om barn og deres helter)

HEI DU! Stopp ett øyeblikk... Jeg vil presisere at jeg leste HALVE innlegget før jeg bare MÅTTE trykke på svar knappen!

Du har en TRE ÅRING!!! Mange 3 åringer liker sabeltann. Det er dette jeg mener med at foreldre skal leke pedagoger og blande seg inn i barns fantasi og lek.. La nå sønnen din få leke da!!! Husker du hva du lekte som liten? La nå en 3 åring være en 3 åring, ja med det mener jeg>: la han få leke sabeltann, la han få fantasere og kose seg.

Mange vil i dag ha ett barn som ikke leker med sabel, pistol, later som de er sjørøvere, banditter, de skal helst ikke spise noe form for sukker, ikke bli sint, de skal snakke om følelsene sine, de skal sitte pent ved bordet, ikke banne, ikke skrike når de blir sinte. De skal helst lese og gange før de begynner på skolen. Ja mange ønsker seg ett ideal barn som leker rolige leker, helst sitte å se i bøker hele tiden.

La nå unger få være unger!!!!!

Og forresten: min sønn DIGGER kapteinsabeltann, og det skal han får gjøre så lenge han vil!
Mette-marit er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 20:58   #3
Seniormedlem

Cammi82 sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: midt i landet
Meldinger: 1,978
Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.Cammi82 har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mette-marit
La nå unger få være unger!!!!!

Og forresten: min sønn DIGGER kapteinsabeltann, og det skal han får gjøre så lenge han vil!
Kan ikke annet enn å signere

superman er jo en snill helt. Sabeltann er jo tross alt "slem" Gutta mine leker egentlig alt de.. Superman,batman,turtles,sabeltann you name it
Cammi82 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 21:03   #4
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a

Mette-Marit; you said it!!!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 21:13   #5
Medlem

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 479
linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.linnii3mor er et navn alle kjenner.

Dette er jo helt sunt

Hadde heller stusset hvis en 3åring ikke hadde brydd seg om noe.
Sønnen her i huset elsker sabeltann, og han er også så heldig at han har en usynlig venn (av og til )

Dette er sunt og hjelper de små å utvikle seg, ha noe å se opp til osv.
(gutten i huset skal bare ha sabeltann trekket på senga, så her måtte vi fint kjøpe et til sån at han alltid kunne ha det på)

.....................Hva kan eies, når livet bare er til låns................[link=http://lilypie.com][img noborder]http://b2.lilypie.com/J9qnp2.png[/img][/link].
linnii3mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 21:27   #6
Veteranmedlem

Raven sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Bergen
Meldinger: 4,342
Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.Raven har en strålende fremtid.

Har selv en gutt på 4,5 år og han elsker Kaptein Sabeltann. Han har likt Kaptein Sabeltann i et par år nå og stort var det når vi besøkte dyreparken i sommer. Da fikk han se både Langemann og Kaptein Sabeltann. Han har Kaptein Sabeltann filmer, Kaptein Sabeltann hatt og jakke. Til bursdagen hans eller jul, så tenkte jeg at han skulle få Kaptein Sabeltann sengetøy. Da kommer han til å være i himmelen, det skal jeg si deg!

Jeg ser ikke det store problemet med at barn liker Kaptein Sabeltann. Etter at vi var og så Kaptein Sabeltann showet i Juli, så har selv mamma blitt en fan

Kaptein Sabeltann er jo spennende for barna og gjengen hans er ikke skummel i det hele tatt. Vi har også en datter på 6,5 år og ofte så leker hun og sønnen vår at de er Pinky og
Sunniva Og Kaptein Sabeltann bladet får de og.

La han få ha helten sin, det er ikke farlig for å si det sånn da. Her skal barna få være fan av Kaptein Sabeltann så lenge de vil

Raven og de 3 små: Nov 99, Des 01, Feb 04

Sist endret av Raven; 21-10-2006 kl 21:29.
Raven er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 21:41   #7
VIP-Medlem

Medlem siden: Oct 2002
Meldinger: 6,466
klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.klaras har en strålende fremtid.

Du er ikke alene om dette. Min sønn på 4 år er også hektet. Han ble enda
mer hektet da vi besøkte han i sommer. Han har hele drakten, hatten, 2
sverd, et langemann sverd, øyelapp, øreklips, bladene som kommer hver
mnd, sjørøverskuta + alle figurene, alle DVD filmene, CD-platene, gardiner
og sengesettet får han til jul av sin oldemor. I fjor elsket han traktor tom
og fikk alt som hørte til + sengesettet. I år er traktor tom glemt og det
er bare Kongen på havet som gjelder. Han kunne tenke seg Langemann
drakten også, men da sa jeg han får ønske seg den til jul. Han har veldig
mye sabeltann produkter nå, men han leker veldig mye med dette også.
Om noen mnd så finner han nok noe nytt å like.

Jeg liker sabeltann selv jeg, og ble rørt da han spilte opp til sang og
spetakkel i Kaptein sabeltanns verden. Vet ikke om mora eller
sønnen moret seg mest her jeg.
klaras er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2006, 22:10   #8
Seniormedlem

fruen sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vest er Best:-)
Meldinger: 1,880
MP Rating: 100% (2)
fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.

Sabeltann er vel etterhvert alles unger store helt Her går det også i sabeltann, om igjen og om igjen. Og aller helst den scenen med den GRUSOMME GABRIEL Alt handler om sabeltann og grusomme gabriel fortiden. Og imangel på sverd som jeg ikke får meg til å kjøpe, men mulig det blir en svelgt kamel til jul, så brukes mammas mopp flittigt

Og nevnte jeg at Kaptein sabeltann og barnas supershow veksler på å være "poppis"?? Eller spiderman? Som vi forresten så i levende live på kjøpesenteret her om dagen? Gjett om det var en tre åring som fikk hakeslepp
Gammel 21-10-2006, 22:15   #9
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 7,791
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.

Å kjære vene, la nå unger få være unger, og bruk den pedagogisk riktige oppdragelsen på ting det er verdt å bruke den på.
Gammel 22-10-2006, 00:33   #10
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,443
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvem er denne "Kaptein Sabeltann"? Vel, han er egentlig ganske patetisk. Han er sånn passe blærete (så alle hans menn ler av ham bak hans rygg), han later som om han ikke har medfølelse med noen og klarer likevel ikke å skjule at han er bløt på innsiden. Sabeltann er tøff utenpå og en skikkelig blautfisk inni og later som om han er av stein. Festlig! Tror det fasinerer ungene at en som er så tøff kan være redd for et "spøkelse". Ungene oppdager stadig nye sider av figuren og vil derfor være fasinert av han ganske lenge.

Jeg tror ikke ungene trenger sverd i plast, med Sabeltann trykt på for å leke sjørøvere. De trenger å få bruke fantasien! En mopp, et selvkonstruert byggverk av lego eller en gammel tørkerull duger i massevis. Vær heller med å leke! Dikt opp og lat som sammen med ungene og SNAKK om det etterpå (selvsagt tilpasset barnets alder og modenhet). Snakk om hvordan man oppfører seg mot andre, hvorfor Sabeltann gjorde sånn og hva han tenkte, hvordan reagerte de rundt og hva tenkte de? Hva følte du? Ble du glad, redd, sint, lei deg?

Ta tak i det som er bra og bygg videre på det! Det spiller mindre rolle om det er Pippi, Emil, Sabeltann eller Spidermann som er helten i øyeblikket; det er hva du som foreldre gjør ut av det som virkelig teller.

...tror jeg
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:40.