|
 |
|
26-08-2008, 11:55
|
|
Gjest
|
Jeg syns ikke det er verre å røyke hasj en kveld nå og da, enn å sitte og drikke øl eller annen alkohol. Slik du fremstiller det syns jeg ikke hasjbruken er et stort problem. Det at han er uærlig og ikke forteller deg hva han driver med er langt verre, men kanskje han ikke tør siden du har de holdningene du har.
En venn av meg var utvekslingsstudent for mange år siden. Vertsfamilien ble sjokkert når han skulle på fest og drikke øl. De mente han heller burde røyke marihuana slik resten av familien gjorde.
|
|
|
26-08-2008, 18:40
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 984
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert
Jeg syns ikke det er verre å røyke hasj en kveld nå og da, enn å sitte og drikke øl eller annen alkohol. Slik du fremstiller det syns jeg ikke hasjbruken er et stort problem.
|
Jeg blir så irritert når noen kan si at de ikke synes hasj er et stort problem..
Hasj kan gi alvorlige psykiske skader etter første gang man prøver det. ikke prøv å fortell meg at hasj er ufarlig.!
Til HI; gjør som de andre sier, søk hjelp. Dette klarer dere!
|
|
|
26-08-2008, 19:07
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Nord-Norge
Meldinger: 823
|
vær så snill å overse det første innlegget. det er bare folk som ikke vet bedre som kan finnepå å skrive noe sånnt
hva med å konfrontere han med det du vet? fortell hvor skuffet du er, hvor redd du er for han og forklar han at barna fortjener å vokse opp med en rusfri far.
på nett og rundt om i hjelpeapparatet finnes det masse brosjyrer og info om hasj og skadevirkninger. les dette! da har du masse gode argumenter å komme med i en diskusjon. bruk litt tid på å sette deg inn i hvordan det virker, hvordan en kan komme ut av missbruket osv. en som bruker hasj vil ofte argumentere HARDT for hvor ufarlig det er og en kommer defor ofte til kort om en ikke har saklige motargumenter å komme med... på jobb hos meg har vi en brosjyre om hvordan en kan slutte og hva som skjer rent fysisk og psykisk i prossessen. husker desverre ikke hva den heter, men kanskje noen andre her vet?? hasj er nemlig veldig vanedannende og sitter lenge i kroppen. det er derfor noen ekstra utfordringer en støter på når en skal slutte. mange bruker det som sovemedisin og oppgir at de ikke får sove når de slutter... det kan være lurt å kobble inn lege eller andre med god peiling på hasj.
hvis du bor i en stor by, så har ofte sosialkontoret en egen enhet som jobber rettet mot rus. de har stor kompetanse og er ofte veldig gode å snakke med... de har full oversikt over hvilken hjelp en kan søke. du kan jo ringe de bare for å prate?
håper det ordner seg for dere
|
|
26-08-2008, 19:08
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,473
|
Jeg skal ikke si noe jeg... 

|
|
|
26-08-2008, 19:43
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 842
|
Uff, dette hørtes veldig trist ut  Men saken er desverre sånn, at uansett hvor en flott far han er og hvor snill og søt han er mot deg, så setter han både seg selv og hele familien sin i fare. Hasj ER skadelig! Det dreper faktisk hjernecellene, og er svært vadedannende. Jeg vil også tro at man mister en del av dømmekraften sin.
Men bare det at han setter alle deres fremtid i fare, enten på den ene eller andre måten, syntes jeg er et stort nok argument for å gi ham et ultimatum...
Det bør virkelig ikke være vanskelig å velge, men dette tror jeg ikke dere klarer helt alene. Dere kommer til å trenge mye støtte, så benytt deg av linkene du fikk her, og skaff det saklig info som du kan "slå" tilbake med.
Jeg ønsker deg alt godt og lykke til
26-08-2008, 20:55
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 17,175
|
Hasj er narkotika og desverre langt mer skaldelig for kroppen, og ikke minst hjernen enn mye annen narkotika er. Du kan ikke forvente at han skal greie å slutte med dette alene, og jeg vil anbefale deg å ta kontakt med støtteorganisasjoner som er linket opp ovenfor.
I tillegg har dere barn, og du bør tenke over om du vil la ditt barn vokse opp med en far som tross alt er narkoman. Få det hjelp for din egen del, så du deretter kan ta tak i livet ditt med din mann og hans vei ut av dette - om han virkelig ønsker det.
|
26-08-2008, 22:24
|
|
Supermedlem
Meldinger: 1,117
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert
Slik du fremstiller det syns jeg ikke hasjbruken er et stort problem.
|
Om HI synes det er et problem så er det jo selvsagt et problem for henne, uavhengig av hva du måtte mene det er?
Innlegg av typen "det er mye annet som er verre enn hasj" faller bare til sin egen urimelighet. Jeg kan til nøds forstå at det kan brukes som smertelindring eller under "terminalpleie", som et alternativ til f.eks. store doser morfin. Mén, likevel grynter man på nesa når man ser noen som er hekta på piller som sitter strødd rundt i stortsett alle byene i Norge? 
H.I.: Konfronter mannen. Si hva du føler og hva du tror. Det er viktigere at du gjør det du føler er rett ovenfor deg selv og barnet enn at han skal ha det bra mens du/dere har det "ikke fullt like bra".
|
|
|
26-08-2008, 22:27
|
|
Supermedlem
Meldinger: 1,117
|
Glemte jo selvsagt én ting jeg da.. 
Når det kommer til at alkohyler er like ille (om ikke verre), så tror jeg faktisk ikke jeg hadde foretrukket verken av delene. Ikke en foreldre som røyker seg nedsatt eller en som drakk seg full en vilkårlig kveld.
Men, så har jeg vokst opp med en alkoholiker så jeg er sikkert ekstra obs på sånt.. 
|
|
|
27-08-2008, 06:56
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,613
|
det er bare tull at hasj ikke er farlig. forskning har vist at man er utsatt for alvorlige og VARIGE psykiske lidelser.
har du NOEN GANG røkt hasj, øker risikoen for psykose med 40 %. er du/har du vært hyppig bruker dobles risikoen. Det er også økt risiko for schizofreni med hasjbruk:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle1950497.ece
forøvrig er min personlige erfaring (ut fra folk jeg har kjent i mange år som bruker hasj - jeg har aldri vært i nærheten, og det er jeg stolt av  ) at de - unnskyld uttrykket - blir litt dumme. Velsignelsen med å bli litt dummere er selvfølgelig at du ikke merker det selv, for du skjønner ikke at du var smartere før..  de blir litt seinere i avtrekkeren, rett og slett. en av dem begynte på studier senere og sa at h*n ikke klarte å huske så godt lenger heller, og mente selv det var pga hasjbruk.
mer info om hasj:
http://www.foreldrearena.com/Hasj.htm
røyker man hasj, lagres det i kroppen - og vises det på urinprøver i en uke. hvis man er fast bruker av hasj, dannes det depoter i kroppen, og man vil da hele tiden være hasjpåvirket (og det kan vises opp til 10 uker etter siste røyk).
å sammenligne det med alkohol er jo relevant, det hadde også vært forbudt hvis det ble innført i dag. men kan neppe brukes som argument for at det er en god ide å bruke hasj.
|
|
|
 |
|
Stikkord
|
Ingen Tags registrert Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden. Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.  |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Hybridmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:57.
|