Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-09-2007, 23:01   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Regler for bruk av BSU-konto

Vi kjøpte hus for en del år siden. Fikk førstehjemslån og brukte det siden vi ikke hadde så mye på BSUen.
Nå har vi lyst til å bruke pengene på BSU kontoene til oppussing av huset. Går det an uten å måtte betale tilbake skattefradraget?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-09-2007, 23:48   #2
Æresmedlem

snuppa sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 10,110
MP Rating: 100% (1)
snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Regler for bruk av BSU-konto

Slik jeg har forstått det så kan du det ja.
Jeg er visst ferdig som babylager

snuppa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 06:35   #3
Medlem

Jentungen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Nordland
Meldinger: 168
MP Rating: 0% (0)
Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.Jentungen er et navn alle kjenner.

Jeg hr nettopp vært i kontakt med likningskontoret og banken ang samme saken og i utg.punktet kan du faktisk ikke det. Det eneste du kan bruke bsu en til en nedbetaling av hus, tomtekjøp eller utkjøping av parner ved samlivsbrudd.
Løsningen for meg var å betale ned på huset for så å øke lånet med sammes sum.
Skikkelig tongvint , men en løsning
Jentungen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 08:40   #4
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,663
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg brukte pengene på møbler, og fikk tatt ut pengene uten problem.
Reinhold Niebuhr

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 09:58   #5
Veteranmedlem

E-78 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 3,125
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Tror reglene her er veldig forskjellige ja. Jeg har litt på BSU men beholder det siden vi får gunstigere lånebetingelser. Gubben tok ut sine og bygde bod for de. Slapp å betale noe.

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 11:25   #6
Uregistrert
Gjest

Virker som at reglene er litt forskjellige? Jeg har også bsu som står ubrukt. Når vi kjøpte huset, husker jeg han rådgiveren i banken sa at jeg ikke kunne bruke de pengene på møbler, men jeg kunne f.eks bruke de til bygge ut med, f.eks bygge veranda...det var greit..Vi tenkte bruke de på nytt tak, når den tid kommer.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 11:54   #7
Æresmedlem

emin sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 10,208
MP Rating: 100% (5)
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi fikk ikke bruke de til noe annet enn å betale ned på huslånet. Banken overførte selv pengene til rett konto, jeg fikk ikke lov å få de til min konto for så å betale de inn på lånet engang (hadde BSU i en annen bank enn der vi har huslånet).

sitter bakovervendt i Britax Secura og Britax TWE + april-10
Hobbyblogg
emin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 11:56   #8
Medlem

Rakkis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 463
Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.

Vi fikk ikke det.

Det vi gjorde var å sette BSU pengene inn på lånet, som nedbetaling, og dermed frigjorde de pengen vi vanligvis setter inn på lånet hver mnd. Tar jo litt lenger tid å få pengene på den måten, men man får jo betydelig mer å rutte med i måneden på den måten.

(Vet f.eks om flere som har gjort dette for å kunne være lengre hjemme med barna)
Rakkis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2007, 12:06   #9
Tidl. bruker
Gjest

Hva med å refinansiere lånet?

Betale inn den summen dere har på bsu, på boliglånet, for så å ta opp lån på samme summen som det var på før dere betalte inn bsu-potten?

Slik gjorde vi det, og det er fullt lovlig!
Gammel 24-09-2007, 21:55   #10
Uregistrert
Gjest

Det vi gjorde var å avslutte bsu-kontoen, betale beløpet inn til huslånet - og stanset betalinga på lånet helt til bsu-beløpet var brukt opp - selvfølgelig etter avtale med banken. (Vi "slapp" å betale på lån/avdrag i 5 måneder)
Dermed kunne vi bruke de pengene på møbler o.l uten å måtte tilbakebetale skattefradraget. Er ikke så god å forklare, men håper du forstår.....
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:15.