|
 |
|
10-10-2008, 14:23
|
|
|
Gjest
|
Til dere med litt eldre barn....
|
|
Når begynte de å måtte ta litt ansvar? Og hvor gamle var de når de fikk lov til å gå alene på skolen, sove over hos venner , være alene litt huset osv??
Grunnen til at jeg lurer litt på dette er at jeg kjenner ei som jeg synes er litt i overkant i å overbeskytte barna. Hun har 2 barn på 12 og 9 år. Dem trenger barnevakt på barna for å gå ned i butikken å handle , og da er hun vekke mindre enn en halv time. Vi bor på et trygt sted. og jeg vet det kan skje ting her og, men har ikke hørt noe. Men hun minste for ikke overnatte over hos venninner fordi de er så redd for seksuelle overgrep?? Mens sønnen har fått sovet over hos kamerater i mange år. Hun minste får knapt gå alene til skolen og hun har ikke lange skole veien. Jeg anser det som en veldig trygg og kort skolevei.
Vi har litt mindre barn, og jeg er selvfølgelig veldig glad i mine barn. Både mannen min og jeg kommer nok til å slippe barna våres litt tidligere. Jeg kjenner til andre som har barn på samme alder og får lov til mye mer. Jeg kjenner foreldrene hennes og vet dem har komenter at det er på tide at barna kan prøve å være litt alene hjemme nå, for de blir veldig mye spurt om å sitte barnevakt en time da og en time da.
jeg vet jeg ikke har noe med det de andre gjør, men hun har veldig bestante meninger. Og hun er typen som kritiserer veldig mye andre .
Vi kommer nok ikke til å fortelle henne at vi begynner tidligere med å slippe barna ut av syne. Må jo selvfølgelig se det ann på hvordan barna er, men er redd at hun kommer til å melde oss til barnevernet.
hun har truet med det til meg før. Og det var før jeg fikk mitt første barn. Og da la hun seg veldig oppi hvilken vogn jeg hadde valgt og noe annet fjas. Hun er veldig på hygget. Jeg tok dette opp på helsestasjonen og dem måtte le av hele påstanden hennes.
|
|
|
|
10-10-2008, 15:51
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Moelv
Meldinger: 1,366
|
Sv: Til dere med litt eldre barn....
|
|
Merkelig...
Skulle nesten tro at moren hadde opplevd noe selv, og var redd for at det samme skal skje med sin egen datter
For det første: barnevernet er overarbeidet, og siler sakene sine. De vil garantert ikke lage en sak ut av et barn som er hjemme alene mens foreldrene er på butikken. Heller ikke hvis et barn får være på overnattingsbesøk hos venner. Jeg vil faktisk gå så langt til å si at jeg tror det er mer sansynlig at de lager en sak hvis en 12 åring aldri får muligheten til å vise sin selvstendighet. Det er mer skadelig for et barn å bli overbeskyttet enn å få være litt selvstendig. (nå går jeg ut ifra at det ikke er noe spesielt med noen av barna, redd for å være alene, osv osv..)
Det høres i grunnen ut som om den moren trenger hjelp til å se hvor modne egne barn er, og jobbe med sin egen angst.
(takk og lov at hun ikke er naboen til enkelte jeg kjenner: en 14 år gammel jente hjemme alene en skoleuke, en 13 årig gutt hjemme alene en helg, 6 åringer som får gå alene hjem fra skolen til tomt hus osv osv osv)
 Mymlen har som vanlig helt rett!!
|
Mymlen
Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008
Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen
|
|
|
10-10-2008, 17:22
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,570
|
|
|
Hun hørtes hysterisk ut.
Sønnen min har ved flere anledninger vert hjemme alene, han har også sovet over hos en kompis.
Han har ikke begynt å gå alene til skolen enda. Syntes det er litt langt (ca 2,5 km) Men det er nok ikke så lenge til han får prøve seg, om han selv har lyst.
Begge barna mine var foresten hjemme her en dag jeg måtte hente 2 barn. Det tok 20 min.
Jeg har lagt inn tlf nr mitt så de kan ringe.
Glad hun ikke bor her da. Hadde nok vert meldt for lenge siden. 
Tror ikke du skal tenke på henne, men gjøre som du selv føler for.
|
10-10-2008, 22:03
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad
Meldinger: 9,377
|
|
|
Storesøster får være hjemme alene, ta skolebussen hjem til tomt hus og gå alene til venninner etter eget ønske. Hun er moden for alderen og koser seg veldig når hun er alene, ikke noe tull. Tlfnummeret mitt er programmert inn på hustelefonen med hurtigtast og naboene er pensjonister og er behjelpelige hvis det er noe.
Hobbyblogg
|
|
|
11-10-2008, 14:17
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,006
|
|
|
Her ville ikke barna være med på butikken fra de var 5 og 4 år. Så da fikk de være hjemme den timen jeg var på butikken. De har likt å være hjemme alene, og sier fra at de vil det.
Vi fikk nesten ikke lov til å bli med på første skoledag.  Så her har de gått alene fra dag to. Minus eldste som fikk vannkopper ved skolestart.
Nå er barna 11, snart 10 og 7 år. De lager seg mat og ordner seg selv. Jeg kommer hjem fra jobb ca to timer etter at de er ferdig på skolen. De begynner på lekser og så hjelper jeg til når jeg kommer hjem.
Vi bor i et stille område, selv om det har vært episoder her. Naboene rundt kjenner barna, da det er foreldrene til vennene til barna.
11-10-2008, 15:28
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 5,757
|
|
|
Sove borte?! Får ikke lov som 9 åring???
Yngste gjør det nå, i en alder av 3,5. Fordi hun har lyst....
|
|
|
12-10-2008, 09:41
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 5,868
|
|
|
Jeg har en 9,5 åring, og han fikk være alene hjemme mens jeg gikk på butikken fra han var 5,5 år. Han er en veldig moden, voksen gutt, som aldri finner på noe tull, så jeg stoler veldig på ham.
I tillegg har han ukelønnskjema. Dvs. at han utfører enkle oppgaver for meg, mot betaling. Han kan tø mme oppvaskmaskinen, gå ut med søppelet, rydde rommet sitt osv.
Da han begynte på skolen, fulgte jeg han den første uken. Vi har veldig fin skolevei, nesten ingen trafikk, og kun 400 meter eller noe sånn til skolen. Han spurte på dag to når han skulle få lov å gå alene.
Han taklet da som nå å komme hjem til tomt hus, han skjærer seg skive om han er sulten. Han har ikke lov å bruke komfyren når ikke det er voksne i huset, men vi har begynt å lære han å lage enkle middagsretter under oppsyn.
Han har lov å ha kamerater inne når vi ikke er hjemme, men de må da ha lov av sine foreldre til å være her uten at vi er hjemme.
Han har sin egen mobiltelefon og nøkler, slik at han kan ringe om det er noe, og kan låse huset om han går ut.
Hver lørdag får han lov å dra ned til nærbutikken (må krysse en svært trafikkert vei i gangfelt) for å handle lørdagsgodt. Han har stort sett med seg panteflasker, der han får pantepengene (hans eget ønske).
Overnatting har ikke vært noe tema her i kameratflokken, så det har vi aldri måttet ta stilling til, men jeg hadde ikke vært negativ.
Jeg har fått noe pepper fra venner og naboer for at jeg lot han være alene hjemme så tidlig, men jeg hørte med helsesøster hva hun mente, og hun mente at alle barn er forskjellig, og er voksen nok ansvaret på forskjellig tid og at jeg selvfølgelig kjente barnet mitt best selv. Hun mente at det ikke var noe problem og at barnevernet nok ikke kom til å hente barnet mitt av den grunn.
Moren til disse barna du snakker om høres i overkant hysterisk ut. Man skal jo oppdra selvstendige individer som på sikt skal klare seg selv, og dette er en lang prosess som tar maaange år enda.
|
|
|
12-10-2008, 14:04
|
|
|
Gjest
|
|
|
Uff, det var da svert så mye en må legge seg oppi også da. Om denne moren har visse grunner til at en 9-åring ikke skal sove over hos andre, så synes jeg det skal respekteres! Kanskje 9-åringen ikke en gang har lyst til å sove hos andre for alt det du vet. Joda, jeg synes det er noe overdrevet at en må ha barnevakt for 30 minutters skyld på en 9 og 12-åring, men om barna f.eks ikke er modne nok, kanskje de har en sykdom som du ikke vet om, ikke klarer å ta det ansvaret selv, så kjenner hun vel sine egne barn godt nok.
At noen lar sine 5-åringer vere alene hjemme i 1 times tid synes JEG er på kanten. Det er så mye som kan skje som ikke en 5-åring kan håndtere. Innbruddstyver, brann, ukjente på døra, etc etc. Hva om h*n faller (dette kan skje fra en stol) og brekker benet slik at h*n ikke kan ringe, eller sklir og detter, slår hodet og besvimer? Jeg synes at som mor har jeg et visst ansvar ovenfor mine barn, og en av dem er å beskytte dem. Joda, de skal bli selvstendige individer og det er de på god vei til å bli, men i en alder av 5 (selv om min 5-åring er veldig moden for alderen) ville jeg aldri la h*n vere så lenge alene. Om noe skulle skje ville jeg ikke ha tilgitt meg selv for at jeg ikke var der for å trøste, hjelpe el. l. Nei, da tar jeg heller barna med meg eller skaffer barnevakt!
For å si det kort, jeg ville heller ringt barnevernet om en 5-åring var hjemme alene over en lengre periode enn at en 9-åring ikke fikk lov til å sove over hos venninner  .
|
|
|
|
13-10-2008, 10:13
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,122
|
|
|
mine barn får ikke være hjemme alene eller gå avgårde alene før de begynner på skolen.
prinsessen på 5 har flere ganger ligget over hos kusine og besteforeldre og slikt, men vi venter nok til skolealder med venninner og sånn.
vi har kort skolevei m fortau og skolepatrulje, og ser nok for meg at hun vil gå alene med venninner ihvertfall fra 2 klasse (vi får se ifht SFO, første året kan det hende jeg kjører og/ eller følger når tingeling likevel skal kjøres i bhg før jobb).
jeg har en kjempeflott 5-åring, men problemet er jo at mye annet kan skje som en 5-åring ikke kan håndtere.
vi barna kom hjem til tomt hus fra vi begynte på skolen (den gang 7 år) og fra sånn 10-12 årsalder satte vi på poteter, støvsugde og lagde enkle matretter (også når vi var alene hjemme). blir nok ca det samme for mine barn.
|
|
|
13-10-2008, 10:17
|
|
|
Æresmedlem - Moderator
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 15,120
|
|
|
4-åringen her er hjemme alene hvis butikkturen ikke er mer enn 30 min.
Ellers så leker hun jo ute da alene i 3-4 timer med venninner der hun farter rundt her (men varigheten på det minsker nå som høsten har tatt over da)
Overnatting har hun også gjort mange ganger. Første overnatting borte uten mor/far/annen familie var hun 11 mnd gammel.
|
|
|
 |
|
|
Stikkord
|
Ingen Tags registrert Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden. Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.  |
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:36.
|