Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-10-2008, 08:39   #31
PB
Veteranmedlem

PB sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 3,739
MP Rating: 0% (0)
PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vanskelig at bestevenninnen har mye bedre økonomi!

Jeg synes det bør være irrelevant om de du drar på tur med har skikkelig tøy eller arvet tøy.... og på kafe kan jo du kjøpe deg akkurat det du vil - og la dem kjøpe seg det de vil! Å ta et glass vann istede for kaffe latte er jo bare et tegn på sunnhet - ikke dårlig råd

Jeg tenker at den som tjener mer har jo en gang jobbet for det den også. Jeg er for eks student nå og det gjør jo at vi i hovedsak bare har en inntekt.. Men de som tjener mer enn oss har jo somregel alle vært studenter en gang og jobbet for å komme der de er nå??

Men jeg har også venner som har mye penger som viser liten forståelse. Men jeg bare ler inni meg av dem. F eks kommentar om hvordan vi klarer oss med så lite, eller at det vi har tilsammen er mindre enn hva en av dem har.. ja da ler jeg bare inni meg og tenker at vedkommende har litt for lite å bry seg med. Man kan jo ikke gå på strøket å selge seg heller bare for å holde en viss standard liksom. Kom heller tilbake om noen år og spør, da vi begge er i arbeid og økonomien er helt anderledes. Kan godt være at vi ikke bruker mer da heller, men har penger i banken! Det er iallfall planen min. Syns det er greit åholde forbruket på et nivå med det man trenger, og ikke fylle skapet med alt mulig bare fordi man kan.
Gammel 31-10-2008, 13:41   #32
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,599
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
Godt skrevet og er hjertens enig. Man har gode venner fordi de har kvaliteter og egenskaper som man setter pris på. Hva de har i lommeboka betyr ingenting. Folk prioriterer veldig ulikt også. Er det et problem så prat med henne om det hvis dere er så gode venner
enig.

ellers har jeg venner som sitter svært godt i det, men det betyr ingenting, fordi de er så liketil og greie. omvendt kjenner jeg også folk som flasher penger så fort de får en sjans, og ikke kan si en setning uten å snakke om hvilket merke det er og hva det kostet. det synes jeg er rimelig uinteressante folk å ha som venner.

hvis det er slik at de vil ha dere med på ting som er for dyrt(kafe eller reiser) si som sant er at det er utenfor deres budsjett - og så også at dere gjerne vil finne på noe med dem og foreslå et alternativ. ellers kan det oppfattes som en unnskyldning for at dere ikke vil være sammen med dem i det hele.

forøvrig sitter jeg selv bedre i det enn en del av mine venner, og mine barn går da likevel i arveklær og bruker ting som er kjøpt brukt. jeg synes det er fornuftig og miljøvennlig - og lærer barna en ting eller to om god økonomi-

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-11-2008, 10:39   #33
Medlem

boop sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 107
boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.boop er som en lysfontene.

synes denne artikkelen er fin

Pengevett Hvorfor du ikke skal holde tritt med naboen

"Gi barna kjærlighet, kjærlighet og atter kjærlighet - så kommer folkeskiken av seg selv." Astrid Lindgren
boop er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-11-2008, 23:46   #34
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 2,228
kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg tenkte jeg skulle si ifra om at den Pengevett-bloggposten snart vil befinne seg et annet sted. Bloggen er nemlig flyttet hit, men foreløpig er ikke innlegget publisert der siden de som ønsker det skal kunne motta artiklene i "reprise" (det var vel strengt tatt ingen nyhetsbrevmottakere da den opprinnelig ble postet) og en per dag fremover når de allikevel flyttes.

Men man kan også finne det her inntil videre.
Gammel 03-11-2008, 07:44   #35
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,599
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

ja, det er sant som det står i den artikkelen, ja.

kom til å tenke på et vennepar av meg som har svært gode inntekter begge to, hus og biler, båt og hytte. men på tross av sine gode inntekter må de bomme penger av foreldrene for å betale regninger..

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2008, 10:45   #36
kie
Seniormedlem

kie sin avatar

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 2,228
kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.kie har et ubeskrivelig bra rykte.

Ikke sant? De man "misunner" kan rett og slett være på full fart mot store problemer. Det er ikke sikkert ting er så bra som de gir uttrykk av utad. Så det å sette malen etter hva andre velger å vise frem tror jeg er dumt.
Gammel 03-11-2008, 11:34   #37
Seniormedlem

Høns sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,832
Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er klart det kan oppfatteds som et problem at venninnen har mye bedre råd. Det er ikke gøy å alltid være den som må drikke vann, eller dele på en brus. Det beste rådet er å heve seg over det og heller si at "du velger" å prioritere andre ting.

Mange av de jeg kjenner som flotter seg mest har kredittkortgjeld og må stadig spørre nmor og far om tilskudd. Så ting er ikke alltid som de ser ut.
Gammel 03-11-2008, 12:57   #38
Supermedlem

Mariposamamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Oslobygda
Meldinger: 1,376
MP Rating: 100% (1)
Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Høns Vis post
Det er klart det kan oppfatteds som et problem at venninnen har mye bedre råd. Det er ikke gøy å alltid være den som må drikke vann, eller dele på en brus. Det beste rådet er å heve seg over det og heller si at "du velger" å prioritere andre ting.
Jeg tenker som så jeg da, at om det virkelig er en god veninne, så ser jeg ingen grunn til å kalle det "å velge å prioritere andre ting". Hvorfor ikke bare si det som det er? At man har litt dårlig råd akkurat nå, og derfor heller vil ha vann. Eller enda bedre si det som det er og foreslå andre aktiviteter enn de som koster så himla mye? Jada, et kafèbesøk koster kanskje ikke allverden. Men akkurat nå bruker jeg minimalt med penger på kafèbesøk. Og jeg sier det som det er til mine venner. Kanskje noe synes det er flaut, men det må da kunne gå an å si det til venner? Det er hver sin gang å ha mindre å rutte med tenker jeg. Her møtes vi mye hjemme hos hverandre for tiden, og så går vi mye tur med niste. Kjempekoselig!

Sitat:
Opprinnelig postet av Høns
Mange av de jeg kjenner som flotter seg mest har kredittkortgjeld og må stadig spørre nmor og far om tilskudd. Så ting er ikke alltid som de ser ut.
Så sant som det er sagt! Det er ikke rent få jeg kjenner til som har valgt å kjøpe mye nytt og sliter med kredittkortgjeld i etterkant. Jeg synes at hver og en må gjøre som en vil med sin egen økonomi, men jeg blir nesten litt stressa på andres vegne. I alle fall om det er snakk om gode venner.

Jeg er stolt av å ha litt dårlig råd nå jeg.. Vi har valgt at jeg skal være hjemme uten lønn fra mai til januar, og samtidig så sparer vi penger til bryllup i juni. Nå er vi såpass heldige at vi vet at denne perioden med sparing er relativt tisbegrenset, men likevel. Vi har dårlig råd, og vi gjør så godt vi kan! Vi har oversikt over inntekter og utgifter, og forholder oss til det.

Sist endret av Mariposamamma; 03-11-2008 kl 13:50.
Mariposamamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2008, 13:24   #39
PB
Veteranmedlem

PB sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 3,739
PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.

MARIPOSA:

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det jeg mener, men jeg er så enig med deg Mariposamamma.
Hvorfor prøve å være mer enn man er? og hvorfor er penger det samme som suksess? Når mennesker utbroderer livet sitt perfekt på alle hold så blir jeg mer skeptisk enn til den som faktisk kan tørre å være normal og si f eks at: Nei det har vi faktisk ikke råd til, eller tørre å være ærlig på at livet ikke alltid er perfekt på alle hold.. at det kansje finnes NOE som irriterer med mannen, eller at en har et barn som elsker å pille nese eller noe sånt, eller man faktisk ikke er superslankeren men har lyst på kaker hver dag ... skjønner tegninga?
Alt skal liksom være så fordømrade perfekt hele tiden:
Huset skal være stort
bilen skal være ny
feriene skal være dyre
alt man eier skal være siste skrik og av bra merke
forholdet er perfekt, det er aldri noe som skurrer her
barna er perfekte de roper høyst og hopper lengst
jeg har råd til alt jeg ser osv.
Anything you can do, I can do better osv

En evig konkurranse om å pisse lengst.

Jeg har meldt meg ut
Gammel 03-11-2008, 20:56   #40
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg har faktisk lagt merke til av folk rundt oss (familiemedlemmer, venner, naboer, arbeidskollegaer) som skryter mest av alt de handler, antall ferieturer osv er faktisk de med minst penger! Dette har jeg merket etter og ha hatt flere finansielle samtaler med disse ulike menneskene. De som faktisk har mye penger snakker aldri om penger, men er av sorten "Nei, det har jeg ikke penger til... her prioriteres det andre ting for tiden." Det virker ofte som at de som sitter godt i det ikke gidder og snakke om penger for dette er noe privat, og at det liksom ikke er viktig og snakke om. De som sitter der med kredittkort gjeld etc, klarer ikke slutte og snakke om det nye renoverte badet, den nye sofaen og turen til Hellas.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:44.