Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vi som har et barn for lite
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-02-2006, 21:45   #1
Supermedlem

Katlibo sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Egersund i Rogaland
Meldinger: 708
MP Rating: 0% (0)
Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.
Et spørsmål om sykemelding

Jeg vet ikke hvor jeg skal finne ut dette, så jeg må spørre her, og jeg håper noen vil svare meg.

Jeg har en venninde som mistet sin kjære datter i desember i fjor (2005). En nydelig liten tulle som ble født død. Hun ble født i uke 34.

Det vi nå lurer på er om dere vet hvor lenge man får sykemelding etter dette. Hun føler seg ikke klar til å gå på jobb, men legen mener at hun må. Jobben hun har krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Håper noen kan ta seg tid til å svare på dette.
Gammel 01-02-2006, 23:08   #2
Irk
Seniormedlem

Irk sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Stavanger
Meldinger: 1,690
Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.
Sv: Et spørsmål om sykemelding

Da syns jeg hun bør skifte fastlege! Det er ingen som kan regne med at hun skal være klar for å gå på jobb nå, hun har en stor sorg å bearbeide og i tillegg har hun nettopp født. Hvilken lege er det hun går til? Man pleier å si at man bør søke hjelp om man fortsatt ikke klarer å gå på jobb etter ett år.
Nei nå ble jeg virkelig provosert! Er det en lege på sykehuset eller fastlegen som sier dette? Hvis det er fastlegen kan hun ta kontakt med fødepol på sykehuset og spør om å få snakke med en lege der. En venninne av meg mistet datteren sin under fødselen i september i fjor og hun sykemeldes av en av fødselslegene på Sus. (Hun er heller ikke tilbake i jobb enda)
Gammel 01-02-2006, 23:15   #3
Seniormedlem

Hanah sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Vennesla
Meldinger: 1,556
Blogginnlegg: 1
Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.Hanah har mye å være stolt av.

Så leit å høre om venninna di. Jeg har selv mistet et barn. TE ble født i uke 22 i mars 2002.
Tror det er vanlig å gi 6 uker sykmelding til mamman og 2 uker til pappan. Jeg fikk bare noen dager hjemme før jeg måtte tilbake til skolebenken, men det var fordi skola satte seg på bakbeina.
Men om venninna di føler at hun ikke er klar for arbeidslivet enda, så kan legen gi henne lengre sykmelding. Kanskje er det en mulighet å begynne å jobbe 50%, så hun slipper den store overgangen? Det er desverre slik at det er mye opp til legen dette. Mange leger mener at det beste er å komme seg ut i arbeid så fort som mulig. Men det å "komme i gang igjen" etter å ha mistet et barn er vondt og hardt og man føler kanskje at man aldri vil klare det. Vet ikke hvilken jobb venninna di har, men håper at hun har gode kollegaer som gjør det å komme tilbake til jobb bedre enn fryktet.
Håper legen er forståelsesfull og vil gi henne litt mer tid hjemme.

Du virker som en god venninne som er der for venninna di.

og lille Tor Erling f/d 2002

Hanah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-02-2006, 23:20   #4
Irk
Seniormedlem

Irk sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Stavanger
Meldinger: 1,690
Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.Irk er et navn alle kjenner.

Dersom barnet var dødfødt så får hun 6 ukers sykemelding til å begynne med men dersom barnet var i live da det ble født men døde etter fødselen så får hun 6 uker med permisjon også sykemelding etterpå. Det er også mulig å få aktiv sykemelding i en periode men jeg syns at dette var alt for kort tid etter fødselen til å prøve å presse henne tilbake i jobb igjen.

Jeg ble så utrolig sint nå. Håper det ordner seg for henne.
Gammel 02-02-2006, 10:42   #5
Supermedlem

Katlibo sin avatar

Sted: Egersund i Rogaland
Meldinger: 708
Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.Katlibo er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av Irk
Da syns jeg hun bør skifte fastlege! Nei nå ble jeg virkelig provosert! Er det en lege på sykehuset eller fastlegen som sier dette? Hvis det er fastlegen kan hun ta kontakt med fødepol på sykehuset og spør om å få snakke med en lege der. En venninne av meg mistet datteren sin under fødselen i september i fjor og hun sykemeldes av en av fødselslegene på Sus. (Hun er heller ikke tilbake i jobb enda)
Det er fastlegen hennes. Nesten som om han ikke skjønner hvor fælt det må være. uff...

Takk for kjempeflotte svar av alle sammen!!
Gammel 02-02-2006, 13:35   #6
Supermedlem

Bergensmamma sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,254
MP Rating: 100% (1)
Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.Bergensmamma har mye å være stolt av.

Føler virkelig med venninen din

Har en vennine som gikk gjennom det samme i fjor og hun var sykemeldt iallefall i to måneder etterpå. Synes hun skal bytte lege eller få en av legen på sykehuset til å sykemelde hun.

Mange kloke ord her.
Gammel 02-02-2006, 16:18   #7
Seniormedlem

Blondie sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 2,097
Blogginnlegg: 4
MP Rating: 100% (1)
Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.Blondie har et ubeskrivelig bra rykte.

For en lege, da!
Hun har selvsagt krav på sykemelding, om ikke annet så under kategorien "psykisk ubalanse, sorgreaksjon".
Jeg fikk 6 ukers permisjon fra den dagen Sigurd døde, men så levde jo han etter fødselen da...

Hvis hun føler at det er for tidlig å begynne å jobbe, så skal hun selvsagt ikke det! Be henne bytte lege, det er "farlig" å begynne for tidlig også...

Leit å høre at hun mistet...
Gammel 03-02-2006, 00:15   #8
Juniormedlem

Meldinger: 46
nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.nehe er som en lysfontene.

Bytt fastlege og stå på krava!

Man har lov til å være sykmeldt tilsammen ett år, sammenhengende.
Det var jeg og etter det gikk jeg noen måneder på rehabiliteringspenger, fordi jeg rett og slett ikke orket tanken på å jobbe igjen.
Så jeg gikk fra dødfødsel, sykmelding ett år, rehabiliteringspenger i 4 mnd, så rett over i fødselspermisjon. Så jeg jobber ikke på over to år, men fikk likevel penger inn på konton hele tiden.

Man har rett til masse, man må bare finne ut av det selv, det er det ikke så mange som er behjelpelige med, utenom en bra fastlege.
Les alle lover og regler på trygdekontoret og finn alle smutt-hull.

Lykke til, til din venninne. Det er ingen som vinner på at hun går for tidlig tilbake i en krevende jobb. Det er ingen utenom henne selv som vet når hun er klar for det.
nehe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-02-2006, 09:55   #9
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 35
vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.vannmann er et navn alle kjenner.

Jeg får tårer i øynene når jeg leser dette. Det skjærer meg i hjertet at enkelte leger ikke forstår at det faktis er et barn en har mistet. Et barn som en mor elsker akkurat like høyt som hun ville elsket et levende barn.

Selv mistet jeg min lille sønn etter 30 uker. Og den sorgen og savnet som jeg følte etterpå hadde nok ikke vært værre om jeg hadde mistet ett av mine andre barn. Dette er det mange som ikke forstår, men for en englemamma så er det slik. Jeg ble også sykemeldt i 6 uker etter fødselen. Husker at jeg følte det som et overgrep. her hadde jeg gledet meg tilå være hjemme å kose meg med min lille sønn, også var ALT revet bort..
Men jeg fikk selvfølgelig ny sykemelding etter dette. Jeg var borte fra jobb i 10 mnd, deretter begynte jeg i aktiv sykemelding frem til jeg gikk ut i ny fødselspermisjon. Jeg forhold meg hele tiden til sykehuset og den legen som hadde behandlet meg under og etter dødfødselen.

Håper virkelig at din venninne får den tiden hun trenger. hun blir nok glad en gang hun og, det håpet må hun aldri miste, men hun må få den tiden hun trenger.

Jeg tror at tar en ikke sorgen når den er dær, men presses til å haste seg videre, kommer den igjen senere - og da med renter.

Fint at venninnen har deg - det er så utrulig viktig med nære venner som forstår og som lar en få bruke den tiden en trenger.
Gammel 03-02-2006, 17:05   #10
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 11
erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.erteblomst er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Er hun kommunalt ansatt kan hun ha krav på full svangerskapspermisjon.
erteblomst er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:28.