Sitat:
Opprinnelig postet av LadyBee
Gratulerer med dagen i morgen.
Det er kanskje ikke en dag dere feirer, men det er likevel en viktig merkedato. En dag for den stille oppdagelsen av at vi faktisk er sterke nok til å klare oss uten englebarna i armene våre, så lenge de er i hjertene våre.
Og en dag for å minnes den altfor korte tiden dere fikk sammen.
Fortell oss om ham? Om det første ul-bildet? Om ansiktet hans? Om følelsen av å bli mor?
|
jeg kan godt fortelle selv om tårene triller nedover kinnet mitt, dette er virkelig vondt.
Gutten vår ble bare 20 uker gammel.
Da jeg var 13 uker på vei kjente jeg det første livsteg fra han, og sparkingen fortsatte radig omtrent hver dag.
Tenkte jo at dette ville bli en livlig baby siden det var så liv i han, og allerede i uke 16 kunne min mann kjenne sparkene hans utenpå magen min.
Legekontrollene var helt flotte og en tåre trillet nedover mitt kinn da jeg for første gang hørte hjertelyden.
Så utrolig nydelig lyd!!!!!
Det vekket for alvor all morsfølelse.
5 mars 08.30 var den store dagen for UL, og jeg kommer aldri til å glemme den dagen.
Satt nervøse og ventet på å få komme inn og vi hadde på forhånd bestemt oss for å vite kjønnet.
Fikk ei koselig UL lege og hun tegnet og forklarte og viste oss veldig tydelig at det var en liten gutt vi ventet..han skrævet over skjermen..hehe..
Så slo lynet ned som fra klar himmel.
Legen sa at hun kunne se at ikke alt var som det skulle være.
Hun kalte inn en lege til, og sammen fant de ut at gutten vår hadde en hjertefeil, men mer enn det ville de ikke si.
Jeg ble så dårlig der jeg lå. følte som jeg skulle besvime og tårene rant!
Da jeg kom hjem satt min mann og jeg oss ned på internett og lette i det vide og det brede om hjertefeil på fostre, men ble bare mer skremt av alt som stod der.
10 mars hadde vi time på riksen, og møtte en hjertespesialist, en overlege og en student.
I halvannen time lå jeg rett ut på benken og hørte om hva som var feil med gutten vår.
Min mann satt ved siden av meg og tørket tårene mine, og holdt meg hardt i hånda.
Legene sa vi skulle gå ut og få oss litt frisk luft så de kunne diskutere legeterminologi sammen.
Ute knakk jeg helt sammen, jeg hylte og gråt og banna og var helt utafor, skjønte ikke hvorfor livet skulle være så urettferdig.
Kom inn til legen igjen og der ble vi fortalt at gutten vår hadde et syndrom som heter HVHS (hypoplastisk venstre hjertefeil)
Kan lese om det her hvis dere vil:
http://barnemix.no/Helse/hvhs.php
Vi fikk 3 valg på Riksen.
1: føde gutten vår og la han gå igjennom 3 operasjoner første leveår med stor døds prosent.
2: føde han og ta han med hjem for å dø
3: avbryte svangerskapet
Jeg spør meg selv: hvordan kan noen gi foreldrene et slikt valg???
Vi valgte å avbryte svangerskapet siden vi begge mente det ville være det beste.
16 mars var vi inne på sykehuset og jeg fikk abortpille.
Når jeg holdt den i hånda og jeg svalget den følte jeg meg som en morder.
Jeg visste at gutten vår ville dø av den pilla, og jeg hadde så vondt inni meg.
18 mars ble vi lagt inn på Drammen og jeg fikk 2 stikkpiller opp i skjeden som skulle sette igang fødselen.
Fødselen var lang, hele 22 timer lå jeg der, og jeg hadde da fått i meg 11 piller og 3 pethidinsprøyter.
Fødselen var full av gråt, banning, smerte og tanker.
Riene var vonde, men mannen min var utrolig flink!!!!!!
19 mars 2004 klokken 06.30 ble Simen Alexander født.
Jeg klarte ikke se han, hvordan mor er jeg som ikke klarte å se min sønn???
Men jeg visste han var død, og jeg ville ikke ha det døde ansiktet hans som et brennende bilde på netthinna mi.
Jeg vil heller huske det ene UL bilde hvor han lå og sugde på totten og "smilte" (drakk vel mest fostervann)
Og jeg husker godt sparkene hans!!!!Det er gode minner jeg har fra den tiden.
Det å bli mor er en helt spesiell følelse, men desverre har det ikke klaffet for oss enda og vi har nå prøvd i 2 år tilsammen. har hatt to SA etter fødselen.
Jeg håper bare at jeg kan få gi lille Simen en lillebror/søster en dag.
Dagen imorgen blir veldig rolig, men preget med masse tanker!!!!!!