Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vi som har et barn for lite
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-03-2006, 23:16   #1
Medlem

Lionmom sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 490
MP Rating: 0% (0)
Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.
Kan jeg spørre dere som har mistet et barn...

hva dere satte mest pris på i ettertid? Hvordan syns dere best at folk rundt skulle forholde seg til det vonde som hadde skjedd?
En venninne av meg mistet nylig barnet sitt, levde bare noen timer etter fødsel.
Jeg ønsker å være der på best mulig måte, men vet ikke helt hvordan.
Det er jo så ufattelig og vondt.

Lionmom er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-03-2006, 12:21   #2
Supermedlem

2 fine barn sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,420
Blogginnlegg: 4
2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan jeg spørre dere som har mistet et barn...

Først og fremst kondolerer til venninnen din! Det viktigste du kan gjøre er å være der, hvis du ikke vet hva du skal si så så si at du ikke vet.. Mitt barn døde i magen, så det blir jo ikke helt det samme men det som såret meg mest var de som forsøkte å unngå oss eller snakket om alt mulig annet. Prøv og unngå å si sånn som at det er en mening med alt, eller slik folk sa i vårt tilfelle "naturen ordnet opp" osv. Det samme med "dere er unge, dere kan få flere barn". Slike utsagn sårer veldig.
Men som sagt det aller viktigste er ikke hva du sier eller gjør, men at du er der for henne og støtter henne i tiden som kommer! Lykke til!

Det er vanskelig å være noe for andre, derfor er jeg noe for meg selv!!

2 fine barn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-03-2006, 09:17   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Hei

Jeg synes også at det værste var de som ikke sa noe og latet som det ikke hadde skjedd. Noen av veninnene mine presterte å ville ha meg med ut på byen, for nå kunne jeg jo drikke igjen. Det var ikke et bra trekk.
Jeg satte hvertfall veldig pris på de som spurte. Og du skal ikke være redd for å si noe dumt. Veninnen din vet at dette er vanskelig for deg også.
Jeg tenker det også kommer litt ann på hvor gode veninner dere er. Noen synes jeg det var godt å få besøk av, mens noen var det greit å bare få en tekstmelding av.
Kondolerer til veninnen din og lykke til.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-03-2006, 19:01   #4
nre
Seniormedlem

nre sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Elverum
Meldinger: 1,638
nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.

Jeg mistet min datter når hun var to år gammel. Det som såret meste etterpå, var at folk trakk seg unna. Folk ville ikke snakke om henne eller det som hadde skjedd, fordi de var redd for at jeg skulle begynne å grine. Men selvfølgelig gråt jeg, det var godt å få utløp for følelesene.. gråter fortsatt...

Tror at det viktigste er, på sikt, å forstå at dette er en sorg som ikke "går over" selv om tiden går. Ofte så vil sorgen og savnet bare bli større og større ettersom tiden går. Selv om det er over seks år siden hun døde nå, tenker jeg på dattera mi hver eneste dag. Og det gjør vont når folk later som om hun aldri har eksistert, eller har glemt henne.. Eller mener at nå har det gått så lang tid, at nå må jeg da ha kommet over tapet av henne. Men det vil nok aldri skje.

Det som var vanlig den gangen, var at folk liksom ikke ville trenge seg på, og derfor holdt seg unna helt. I beste falll sa de at jeg fikk bare ringe hvis jeg ville prate eller ha besøk. men i den situasjonen så er det veldig vanskelig å ta kontakt med folk. Derfor satte jeg pris på de få som orket å ringe MEG i stedet for. du kan f.eks ringe eller sende sms og spørre om hun vil ha besøk. Gjerne flere ganger, hvis hun ikke er klar ennå. Ikke gi deg, og vis at du er der. Ikke la det være opp til henne å ta kontakt. HUn vil sannsynligvis ikke ha ork til det. Det høres kanskje rart ut for de som ikke har opplevd det, men bare å ta opp tlf og be om hjelp eller besøk, er en stor påkjenning midt oppi det hele.
Gammel 06-03-2006, 19:03   #5
nre
Seniormedlem

nre sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Elverum
Meldinger: 1,638
nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.nre har en strålende fremtid.

Og for guds skyld, ikke kom med kommentarer som "det var nok til det beste"... hvis det var pga sykdom eller lignendes.. "det er en mening med alt"... "du kan jo få flere barn".... osv... Dette er det værste en mamma kan høre om sitt døde barn!
Gammel 07-03-2006, 11:41   #6
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Må bare si meg enig med nre. Det er DU som må ta kontakt, ikke la det være opp til henne.

Ellers vil jeg si at den beste trøsten er ikke "det-går-nok-bra-med-tiden"-trøst, men "jeg-skjønner-godt-at-du-har-det-jævlig,-og-det-er-greit"-trøst som føles best. Gi bekreftelse på sorgen hun føler akkurat nå i stedet for å fokusere på hva som skjer fremover.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-03-2006, 22:35   #7
Medlem

astrid_d sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: oppland
Meldinger: 327
astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.astrid_d er et navn alle kjenner.

Syns ikke det var så viktig hva folk sa. men at de snakket med meg. At folk sa at de tenkte på meg varmet mye.
Enig med de andre som sier at du er den som må ta kontakt. Jeg fikk sms, som er greit, hvor det sto at om jeg ville snakke med noen så kunne jeg bare ringe. Den telefonen tok jeg aldri!
Best var det at folk ringte med en gang de fikk beskjed om at jeg hadde mistet - det var veldig godt!
Gammel 16-03-2006, 22:48   #8
Medlem

Lionmom sin avatar

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 490
Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.Lionmom er fantastisk mot andre.

Takk skal dere ha for gode råd! Jeg skal ta de med meg videre
Utrolig leit å høre om det dere har opplevd, så takk for at dere deler erfaringene også.

Lionmom er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:32.