Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Forumhjelp og datahjelp > Brukernes anbefalte linker

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-12-2007, 12:14   #1
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,361
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Arrow ABC om eBay:

Den andre tråden har blitt ganske lang og uoversiktilig, så jeg skal jobbe med å lage en bedre sammenfatning her.

Det finnes noe som heter eBay. Det er nesten det samme som www.qxl.no her hjemme.

www.ebay.com er i USA og www.ebay.co.uk er England.

Der kan man by på auksjoner eller kjøpe her og nå (Buy It Now)
Man betaler med Paypal. En sikker betalingsmåte hvor man trekkes direkte fra bankkortet sitt.

Varen sendes (helst, båtpost/surface/economy anbefales ikke) air mail/first class mail til Norge. Og det tar 3-14 dager

Det finnes nesten for mye ting på eBay så det kan lønne seg å snevre inn søket med merke og str. I USA er Toddler 2-5 år (4T feks)
Under 2 år er infants størrelser og går på måneder. Dvs 24 er mindre enn 2T
Over 4/5 år, er Kids.

Nytt er merket BNWT i England og NWT i USA
Brand New With Tags

Mine favoritter fra USA, er Levi's (red tab, ikke Signature) Tommy Hilfiger, Gap, Ralph Lauren. Calvin Klein, Barbie osv.

Fra England: Next og Bable Boom feks

Klær er stort sett veldig billig i USA. Og i tillegg er det meste på eBay salgsvarer, så man kan få ting svært billig. Jeg betaler 100-150 for en Levi's bukse til barn. 50+/- for en merketopp eller T-skjorte til barn. Inkl porto og alle avgifter

Alle varer under kr 200,- er tollfritt.
Da regnes prisen på klærne, uten portoen og andre avgifter

Det står om man sender Worldwide, Europe osv.
Om det står at de kun sender i det landet de selv bor i (USA, GB osv) kan du sende dem et spm om de vil sende til Norge.

Man kan ha problemer med dette i begynnelsen om man er ny. Men ettersom man får noen karakterer, er dette lettere å få til.

Noen salgt er vanlig salg. Mens noen er kun BIN (Buy It Now)
Mens andre igjen har begge deler. Det står spesifisert om det er BIN salg

Prisen er kun gjenstanden. Portoen kommer i tillegg. Den står som regel opplyst nederst, eller de har en kalkulator lagt inn i bunnen. Portoen står spesifisert for hvilket land det gjelder for. Noe skriver også "will send worldwide" uten at portoen står der for det. Da må man spørre.

Ellers må man sende selger et spm om portoen.

Interessante ting kan man lagre i My Ebay for å følge med på. Det lønner seg ikke å by før i siste minutt for å få minst konkurranse og best pris.

Gebyr, hanling fee, packaging fee:

Det er vanlig å ta et handling fee i tillegg til portoen. Vær obs på dette.Handling fee ligger på $0.00-5-00 i tillegg til portoen. Derfor er det viktig å sjekke hva det koster i tilleg til selve varen, altså shipping plus handling fee (i USA), eller postage and packaging fee i England. Det er vanlig å betale £1.00 og opp til £3.00 i hanlding fee for veldig billige ting.

For dyrere/flere ting (feks kjøp fra $20.00 og oppover), kan man komme opp mot £5.00 i handling fee.

Derfor spør jeg alltid om portoen først om det ikke er oppgitt.
Og jeg veit nå hva ting koster i porto så jeg veit hvem som tar overpris eller ikke, og hvor mye jeg skal by med tanke på portoen. For den vil jo trekke opp prisen.

Er portoen oppgitt i auksjonen, skal denne være inkludert et evt gebyr/fee

Kurser:

Sjekk nettet for valutakurser. Legg på litt, banken tar litt i egen lomme.

Feks er dollaren nå ca 5,4. Da vil jeg bli trekt ca 5,6 via Paypal per dollar.
Pund er ca 11,3 per i dag om jeg ikke husker helt feil.

Her er den gamle tråden, for de som vil se på den:
http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=438658 (Slik kan du kjøpe BILLIGE klær, inkl merkeklær fra utlandet)

...og Berta er atter igjen nybakt mamma

Sist endret av Berta; 19-12-2007 kl 12:30.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat

« Mobbeforum | - »
Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:59.