Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-02-2007, 15:59   #1
Moderator

frk.X. sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Oppland
Meldinger: 3,877
MP Rating: 100% (1)
frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.frk.X. har et ubeskrivelig bra rykte.
Noen flere som er gifte med lastebilsjåfører?

Såg det var en tråd om jenter som har menn til sjøs.
Er det flere enn meg som er gift/samboer/kjæreste med ein lastebilsjåfør?
Gammel 20-02-2007, 16:31   #2
VIP-Medlem

busymum sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 5,868
MP Rating: 0% (0)
busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.
Sv: Noen flere som er gifte med lastebilsjåfører?

Tipper mange av dere har lange dager/uker alene med barna. (jeg er sjømannsfru da
busymum er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-02-2007, 16:35   #3
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,573
MP Rating: 100% (23)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er.

Jeg er aleine med barna hele uka, og mannen har kun 3 uker ferie per år. De aller fleste sykedager med barna faller også på meg.

Skulle faktisk ønske han var på sjøen el isteden, da ville han faktisk vært langt mere hjemme...

En grunn til at vi har 2 og ikke 3 barn...

Hadde enda lønna stått i stil med antall timer jobb, noe den langt fra gjør
Gammel 20-02-2007, 16:45   #4
Supermedlem

AnnC sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Norge
Meldinger: 584
AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.

[quote=Berta]Jeg er.

Jeg er aleine med barna hele uka, og mannen har kun 3 uker ferie per år. QUOTE]

Er ikke loven ufravikelig da?

"Alle arbeidstakarar har krav på 25 virkedagar ferie kvart år. Ettersom laurdagar er rekna med i virkedagane, er 6 virkedagar det same som ei veke. Arbeidstakarar har med andre ord krav på 4 veker + 1 dags ferie kvart kalenderår. Søndagar og lovbestemte helge- eller høgtidsdagar blir ikkje rekna som virkedagar. " Lov om ferie av 29. april nr. 21 1988

Mamma til Lillegull1 (7år) og Lillegull2 (4år)
AnnC er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-02-2007, 17:04   #5
Æresmedlem

Berta sin avatar

Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

[quote=AnnC]
Sitat:
Opprinnelig postet av Berta
Jeg er.

Jeg er aleine med barna hele uka, og mannen har kun 3 uker ferie per år. QUOTE]

Er ikke loven ufravikelig da?

"Alle arbeidstakarar har krav på 25 virkedagar ferie kvart år. Ettersom laurdagar er rekna med i virkedagane, er 6 virkedagar det same som ei veke. Arbeidstakarar har med andre ord krav på 4 veker + 1 dags ferie kvart kalenderår. Søndagar og lovbestemte helge- eller høgtidsdagar blir ikkje rekna som virkedagar. " Lov om ferie av 29. april nr. 21 1988

Jeg skjønner at du ikke kjenner bransjen særlig godt...

Ferie, overtid og helgetillegg i tillegg til maks arbeidstid er fremmedord i denne bransjen. Det samme er minstelønn. Regler er regler, men praksis er praksis.

Enda værre var det da han hadde egen bil, det er reine luksusen i dag i forhold.

Arbeidsdager på minst 12 timer er bla standard i denne bransjen.

Sist endret av Berta; 20-02-2007 kl 17:09.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-02-2007, 17:13   #6
Supermedlem

AnnC sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Norge
Meldinger: 584
AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.AnnC er fantastisk mot andre.

Nei, jeg kjenner ikke bransjen, men jeg er tillitsvalgt i Fagforbundet og etter hva jeg har lært så er loven ufravikelig og arbeidstaker kan ikke avtale dårligere vilkår enn det loven sier. Det samme gjelder arbeidsmiljøloven som fastsetter arbeidstider, overtid etc.
Hva andre da godtar uten å ta det opp med arbeidsgiver er jo opp til dem, men lastebilsjåfører er jo en verdifull arbeidsstyrke og det er jo synd om de skal utnyttes på denne måten.

Mamma til Lillegull1 (7år) og Lillegull2 (4år)

Sist endret av AnnC; 20-02-2007 kl 17:18.
AnnC er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-02-2007, 17:43   #7
Æresmedlem

Berta sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av AnnC
Nei, jeg kjenner ikke bransjen, men jeg er tillitsvalgt i Fagforbundet og etter hva jeg har lært så er loven ufravikelig og arbeidstaker kan ikke avtale dårligere vilkår enn det loven sier. Det samme gjelder arbeidsmiljøloven som fastsetter arbeidstider, overtid etc.
Hva andre da godtar uten å ta det opp med arbeidsgiver er jo opp til dem, men lastebilsjåfører er jo en verdifull arbeidsstyrke og det er jo synd om de skal utnyttes på denne måten.

Det er ikke snakk om å godta uten å ta opp med arbeidsgiver, men å ha en jobb å gå til.

Denne bransjen er berykta for sin useriøsitet, og det regner jeg du kjenner til om du er i Fagforbundet.

Trenden begynte å snu siden det ble mangel på sjåfører. Men det endte desverre isteden med å bli verre fordi man fikk importert arbeidskraft.

Vi forlanger billigere varer og det går mye utover de som frakter oss alle varene og tjenestene hver eneste dag.

Jeg vil påstå at 90% ligger langt unna hva loven sier om minstekrav vedr både ferie, maks arbeidstid og lønn. Det er mao en stor kamp å gjøre.

Arbeidstilsynet kunne feks gjort en langt større jobb i denne bransjen. De er flinke ifht bygg og anlegg, men rører nesten aldri transportbransjen, enda den er enda verre.
Gammel 20-02-2007, 17:51   #8
Medlem

Medlem siden: Aug 2006
Sted: vestfold
Meldinger: 135
Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.Serendipity er som en lysfontene.

Sambo kjører lastebil, men han har nok vært veldig heldig med arbeidsplassen sin. Han er fast ansatt, har fastlønn, 10 timers arbeidsdag (ofte mindre dersom han jobber effektivt), okei overtidsbetalinger, får ferie når han ber om det.. Ja, jeg skal ikke klage hvertfall! Og det viktigste av alt er at jeg har en mann som er veldig fornøyd med jobben sin! Det vil likevel ikke si at han gjør så veldig mye her hjemme da...
Gammel 20-02-2007, 17:57   #9
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta
Jeg er.

Jeg er aleine med barna hele uka, og mannen har kun 3 uker ferie per år. De aller fleste sykedager med barna faller også på meg.

Skulle faktisk ønske han var på sjøen el isteden, da ville han faktisk vært langt mere hjemme...

En grunn til at vi har 2 og ikke 3 barn...

Hadde enda lønna stått i stil med antall timer jobb, noe den langt fra gjør
Amen. Som om jeg skulle sagt det selv.
Lønna står overhodet ikke i stil med antall timer borte. Han kommer hjem seint fredag, ofte lørdag morgen og reiser ut igjen som oftest søndag ettermiddag. Og det var det gitt. De står ikke sammen for å prøve og forandre på ting heller - men de tisker og hvisker om dårlige vilkår på Mors Kro der de inntar kjøttkakene sine. Når det kommer til stykket så er det bare ja og ha, og selvsagt skal jeg kjøre til Nordkapp, selv om jeg må jukse, og ikke har sovet på 2 døgn. Kona di skal føde sier du? Ja men det får vente til etterpå - varene må frem. Det føles nesten som om det er holdningen i mange sjåførbedrifter. Og stakkars samboer kommer mellom barken og veden. Han må høre på glefsinga mi når jeg er sliten og lei, og gir han dårlig samvittighet fordi han ikke kan bidra mer - og han må høre på sjefen sin om han er interessert i å ha en jobb der.
Hvis jeg er i riktig godlune, et par dager før mens f,eks, og han har vært ekstremt mye borte, så kan jeg si til ungene - se den mørke mannen der er faren deres......på en sånn måte at ikke DE skjønner at jeg var spydig da - men han skjønner det jo...hihi - og da har vi en av de vanlige diskusjonene om at han må begynne å sette grenser for seg selv - han er helt ute av stand til å si nei nemlig, og det vet den møkkabedriften han jobber i å utnytte.

Sist endret av Tidl. bruker; 20-02-2007 kl 18:08.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-02-2007, 20:53   #10
Seniormedlem

*Silje* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 2,023
MP Rating: 100% (1)
*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.*Silje* har en strålende fremtid.

Ikke gift med en nei, men kjenner veldig godt til bransjen!
Så skjønner godt hvordan dere har det!!!!

All ære til dere damer som holder ut som lastebilenker!

sept 06

*Silje* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:48.