Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Fødselshistorier

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-11-2007, 09:22   #1
Medlem

MammaFraNord sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Lofoten
Meldinger: 214
MP Rating: 0% (0)
MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.MammaFraNord har en strålende fremtid.
Keisersnitt

MIN FØDSELSHISTORIE- PLANLAGT KEISERSNITT

Det hele startet 11 April da jeg, min mann, min lege og gynekologen hadde et møte på sykehuset ang min fødselsangst. Jeg var da ca 30 uker gravid med mitt tredje barn.
Hadde født mine to første barn vaginalt, men hadde en tøff fødsel med andremann.

Gynekologen viste seg å være en helt fantastisk dame som etter og ha hørt på meg og forklart alle evt komplikasjoner, innviglet keisersnitt og jeg fikk datoen med en gang. 19 Juni skulle gutten min få komme til verden på mine premisser... Da gråt jeg av glede og er den engelen av en lege evig takknemmelig for at hun tok meg alvorlig!!!

Jeg fikk etter en uke brevet fra Sykehuset som bekreftet datoen og som fortalte at den 18 Juni skulle jeg innlegges klokken 13.00, DA begynte nedtellingen for alvor

Tiden fram til keisersnittet gikk sakte, med noe nerver og usikkerhet for det ukjente. Må innrømme jeg å var i tvil om dette var det riktige valget for meg....Tanken på vaginal fødsel fikk meg til å få lyst til og kræsje inn i en fjellvegg, men jeg viste i allefall hva det innebar, keisersnitt var jo noe helt nytt.... Men leste mye på nett og, å info er makt, følte meg mer og mer rustet til keisersnittet og da den 18 Juni kom var jeg klar...

Startet dagen med en god frokost, kjørte ungene til svigermor der de skulle være til onsdag den 20, og pakket ferdig baggen.....
Nå var jeg klar til steg 1 i fødselsforløpet....

Møtte opp på sykehuset litt før klokken 13.00 og måtte vente en liten time på anestesilegen som skulle fortelle om spinalbedøvelsen... Siden jeg ikke har sprøyteskrekk var jeg ikke redd for bedøvelsen i det hele tatt... Snakket litt om min angst og anestesilkegens jobb under operasjonen.... denne samtalen tok ca 15 min.
Så bar det på venterommet igjen, jeg var blidt tilbudt en seng og rom da jeg kom, men siden jeg bor i nærheten av sykehuset avslo jeg og fikk ligge hjemme...
Så fikk jeg snakke med gynekologen som spurte først om jeg var sikker på at avgjørelsen om keisersnitt var rett, noe jeg på det tidspunktet var 100 % sikker på
Denne samtalen var å raskt over, det eneste jeg lurte på var om jeg ble stiftet eller sydd etterpå, svaret var stiftet, og hvor tidlig jeg måtte komme neste morgen Så klokken 16.00 var vi hjemme igjen, men måtte opp på sykehuset igjen klokken 20.00 å få blodfortynnende sprøyte i magen å en spesiell såpe som jeg skulle bruke til og vaske meg med på kvelden før keisersnittet.

Lite søvn den natten og 3 vekkerklokker på så jeg ikke skulle forsove meg, klokken 07.30 skulle vi nemlig være på sykehuset igjen...
Fastet fra midnatt og kom opp på sykehuset klokken 0730.
Satt en liten time på venterommet før jeg fikk komme på rommet mitt på fødeavdelingen.

Så kom det 2 kjempeflotte jordmorengler som skulle være med på keisersnittet, fikk på meg sykehusskjorta ble stukket litt og ble barbert nedentil, strikket litt og leste litt i et blad før de kom og hentet meg og mannen min klokken 8.50.
På vei til operasjonstuen ble mannen min sendt på et omskiftningsrom der han fikk utdelt grønne fine klær Og han fikk beskjed om å vente der til jeg var bedøvd og gynekolog var klar.

Først ble det feste slike hjerteregistreringsgreier på brystet mitt, jeg fikk sitte på kanten av operasjonsbordet mens de vasket ryggen min klar for spinalbedøvelsen, men så viste det seg at gynekologen ble litt forsinket så jeg satt der på kanten av bordet og småpratet med de andre som skulle være med i ca 20 minutter... Jeg var litt overrasket over hvor mange det var som skulle være tilstede under opperasjonen.
Så ble spinalbedøvelsen satt i ryggen-IKKE vondt i det hele tatt, og virket med en gang, ble varm og slapp og fikk hjelp til å legge meg ned på bordet.
Så kom min inn samtidig som jeg fikk en reaksjon på bedøvelsen, ikke noe alvorlig men begynte og kaste opp å trodde jeg skulle svime av, men det ble fikset på fort, og etter det følte jeg meg veldig komfortabel der jeg lå....

Klokken 09.38 begynte legen å skjære i meg og klokken 09.40 var min andre sønn og tredje perfekte barn født.
Å det første gutten gjorde da de kom for å vise det oss at det var en gutt var å tisse ned på pappa..
De tok han rett bort på et undersøkelses bord med det sto slik at jeg fikk se alt de to jordmorenglene gjorde med han.
Så fikk pappaen han i armene og jeg fikk stryke litt på han å se noen minutter før pappaen og guttebabyen dro bort på føden mens jeg ble sydd..

Syns selv det var helt greit at de måtte forlate meg ,mange følelser og tanker som skulle fordøyes.
Men hadde en veldig ro i kroppen, men tror jeg fikk noe beroligende da de dro...
Ferdig inne på operasjonstuen klokken 10.05 og ble kjørt inn på oppvåkningen. Begynte allerede da og få følelsen igjen i føttene mine.
Ble liggende der og tenke gjennom alt som hadde skjedd og etter en liten time spurte jeg om de kunne ringe inn til mannen min og høre hvordan det sto til med babyen, så klokken 11.00-11.30 kom mannen og lillegutt inn til meg og vi fikk en halvtime bare vi i fred og ro.

Var veldig spent på vekt og lengde, men min kjære var jammen ikke sikker Ikke lett og huske alt nei)

Ble kjørt inn på fødeavdelingen og rommet mitt å slappet av før vi begynte og ringe rundt til alle og fortelle at alt var vell overstått.

Var oppe av senga på ettermiddagen og fikk mange gode sprøyter som tok vekk smertene.

Å må bare få si at dette var en drømmefødsel på mine premisser, var en helt utrolig fødsel og jeg er så takknemmelig for alt

Lillegutt var forresten 3490 g, 52 cm og 36 ho.

Og jeg er en stolt mamma til 3 små gull

Vil bare legge til at jeg er klar over at mange er negativ til keisersnitt når det ikke er medisinsk nødvendig å gjøre det, så jeg legger ikke ut noe info om direkte årsak til at dette ble løsningen for meg. Men håper min fødselshistorie kanskje kan være til hjelp for andre som skal ha keisersnitt

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:41.