Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Fødselshistorier

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-04-2007, 21:26   #1
Medlem

Turbomamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 338
MP Rating: 0% (0)
Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.Turbomamma har en strålende fremtid.
Min prematurfødsel

Det var kvelden den 30. oktober 2006....
Jeg lå på sykehuset og hadde akkurat nådd 29 uker. Jeg var glad for å ha kommet enda en uke ut i svangerskapet. Målet var å komme så langt som mulig, for prematurfødsel ville det bli uansett.... (Vannet gikk i uke 21)

Jeg skulle til å se på ett av ukens høydepunkt: 71 grader nord. Da fikk jeg noen kynnere - igjen.... Var rimelig vant til kynnere, men var ikke disse litt annerledes, tro...? De var vonde, og litt vel regelmessige..... Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at her var det fødsel på gang. Fikk ikke sett noe særlig av 71 grader nord den kvelden.....

Først ringte jeg sambo, og sa at han fikk ta seg en tur til meg, i tilfelle... Han kunne eventuelt dra hjem igjen om det var falsk alarm...

Så ringte jeg på, og fikk jordmor inn til meg. Hun tilkalte lege, tror jeg... I alle fall kom legen. De satte på meg "registreringsbelte", og jeg frydet meg over å få følge med på riene, styrke og lengde. Dette kunne jeg nemlig ikke huske fra storebrors fødsel. Riene kom stødige og regelmessige som bare det. Etter en stund dabbet de av, og jordmor skulle til å koble av utstyret da jeg fikk en kjempevond ri....
Det var da jeg ble uvel, kaldsvettet og ble svimmel... Som forventet fikk jeg lavt blodtrykk.... Jeg hadde samme opplevelse under forrige fødsel, snaue 10 mnd tidligere..

Jeg husker ikke rekkefølgen, men åpning og modning ble sjekket. Ingen åpning.... Babygutten vår, William, hadde det fint, og var ikke stresset av riene. Det var det jeg var mest opptatt av. Hadde tenkt mye på hvordan han ville takle en fødsel etter å ha ligget så lenge uten fostervann.. Tydeligvis gikk det helt fint!

Alle jordmødre og legen diskuterte om jeg skulle sendes til Rikshospitalet eller ei. Jeg syntes det varte og rakk før beskjeden kom: Jeg skulle sendes i ambulanse til Rikshospitalet. Fikk forklart at en del av barnelegene på huset var på kurs, og de ville ha kun de beste tilstede for å ta imot gutten min. (senere ble jeg fortalt at overlegen ville ha meg til riksen, for de fryktet at William ville være svært syk da han ble født)

Jeg fortsatte å ha moderate smerter. Det tok sin tid før ambulansefolka kom. Sambo satte seg i bilen og reiste inn til Riksen. I mellomtiden lurte legen og jordmødrene på om jeg skulle få riehemmende før ambulanseturen eller ei. Problemet var mitt lave blodtrykk... Det kunne forverres av riehemmende. Siden jeg hadde null åpning ble vi enige om at det var ok å gi meg noen riehemmende tabletter i stedet, for å få en litt svakere effekt.

I ambulansen begynte jeg å få såpass vondt at jeg var i min egen verden, konsentrert om å takle smertene. Noen fleipet med at jeg kunne knipe igjen til 1.november, for det ville vært en fin fødselsdag... "Neitakk, ikke med disse smertene", var mitt tørre svar....

Husker vagt at jeg ble trillet inn på et rom på Riksen. Det myldret av folk som gikk inn og ut av rommet. Sambo hadde kommet frem før ambulansen, til og med... Jeg fikk en enorm pressetrang! Jeg ble sjekket, og hadde full åpning.... Jeg måtte pent vente litt med å presse, for legen var ikke helt klar.... Det klarte jeg ikke. De klipte meg mellom to pressrier, for å skåne babyens hode. Ett fett for meg, jeg ville bare presse.... Aldri har noe føltes så fantastisk..... 31. oktober klokka 01.07, 17 minutter etter ankomst Riksen, kom "Stjernekikkeren" William ut i en fei, etter bare noen få press! Takk og lov at vi rakk det!
Jeg var så uendelig lettet og glad.... De la ham nederst i sengen min, ansiktet vendt mot meg. Jeg så på ham og hørte at han lagde en svak klynkelyd. Jeg var så glad for den lyden! Så tok de ham med seg. Han måtte "forberedes" og sendes bort til nyfødt intensiv. Apgar på 3-6-7.

William er et sant mirakel , 1242g og 40cm, 28cm rundt hodet. Ikke så veldig liten, men en fighter.... Han holdt ut i ukesvis uten fostervann, og klarte seg gjennom både fødsel og tøffe tak på sykehuset.
William -06 (født i uke 29 pga PPROM uke 15 & 21)
Info om vannavgang: PPROM
Vi var med i "Jordmødrene" på nrk1

Sist endret av Turbomamma; 03-04-2007 kl 20:38.
Turbomamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2007, 21:39   #2
VIP-Medlem

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 7,156
LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Min prematurfødsel

Jeg har fulgt deg siden dere mistet første gang, og er så ufattelig glad og lettet på deres vegne, over at dere endelig har kommet i mål med en William!!
Gammel 02-04-2007, 21:46   #3
Ise
Æresmedlem

Ise sin avatar

Medlem siden: Sep 2003
Sted: På bygde!
Meldinger: 22,266
Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.Ise har et ubeskrivelig bra rykte.

Fantastisk rapport,gratulerer såå mye fint at alt gikk så bra!
Gammel 02-04-2007, 21:47   #4
Supermedlem

Therese78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hordaland
Meldinger: 1,097
Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.

Flott rapport!! En ordentlig mirakelgutt!!
Har to prematur mirakler selv. (Fikk alvolig svangerskapsforgiftning med begge to. Yngstejenta ble tatt med hastesnitt pga delvis morkakeløsning)
Eldste er født i uke 28,6 og yngste i uke 27 akkurat.
Fra en prematurmama til en en annen.
Gammel 02-04-2007, 22:11   #5
Seniormedlem

Siwa sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Hjem!!!
Meldinger: 2,578
Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.Siwa har en strålende fremtid.

Flott rapport Turbomamma. Godt at det endelig gikk bra.

Husker deg så godt fra SG, så jeg har lest det du har vært gjennom siste årene
Storesøter født 11.10.1996.
Siwa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2007, 22:22   #6
Veteranmedlem

Medlem siden: Dec 2003
Meldinger: 3,739
LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.LinKa har en strålende fremtid.

Så godt at alt endte bra denne gangen, Turbomamma. Jeg fikk selv en datter i uke 29. Hun er 4,5 år i dag og helt frisk og rask. Lykke til videre og kos deg masse med William og storebror!

(Vi var forresten i samme barselklubb den gangen jeg fikk nr. 2, men da mistet du desverre. )
LinKa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2007, 23:17   #7
Supermedlem

Mamacita sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Drammen
Meldinger: 886
Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.

Kjære Turbomamma.... etter å fulgt deg i flere år, er det nå bare sååå fantastisk å lese om at din (og Williams) kamp ikke var forgjeves. Deres historie er et mirakel, og det bringer håp å lese om fremskrittene dere stadig gjør hjemme.

fra Mamacita/harmony.
Mamacita er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2007, 08:47   #8
VIP-Medlem

tinwin sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 9,331
MP Rating: 100% (2)
tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer med William

Vi savner deg!
tinwin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2007, 15:43   #9
Seniormedlem

perper sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 2,823
MP Rating: 100% (1)
perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.perper har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer med en flott gutt Godt at det gikk så bra!
Gammel 03-04-2007, 16:09   #10
Supermedlem

Elinblu sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,375
Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.

Elinblu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:04.