Jeg våknet med rier i femtida om morgenen og ble liggende til åtte og kjenne på dem. Etter hvert dabbet de av, og kom igjen med 20 min mellomrom om jeg satt i ro. Jeg hadde en igangsettingstime til akupunktør den fjerde dagen på rad, og ble enig med henne om å komme innomn klokka 11. Noen timer etter denne behandlingen tok riene seg opp igjen. Etter hvert ble de vondere, jeg måtte opp å gå for hver eneste en som kom og jeg diskuterte lenge med mannen om jeg skulle ringe Føden. Riene var så variable både i lengde og frekvens, og jeg trodde ikke at det hadde skjedd så mye på åpningsfronten.
I sekstida ble de likevel tøffere, og vi dro ned til Føden for å sjekke om det hadde skjedd noe. Jeg ble undersøkt av en jordmorstudent, men hun ville ikke si noe før jordmora som hadde ansvaret for henne hadde sjekket. 6 cm åpning!! Vi var himmelfalne!! Klokka var 19 da. Vi fikk beholde fødestua, og jeg takket ja til varme risposer. Fra da til fødselen var over stod jeg og gikk hele tida. Alt ble mye lettere når jeg beveget meg litt, og jeg presset risposen så hardt inntil magen at jeg fikk brannsår
Jeg kjente formelig hvordan hodet hennes skrudde seg nedover fødselskanalen. I nitida gjenstod 2 cm til full åpning og riene raste på, jeg brukte lystgass og så nokså mørkt på det hele. Klokka 22 kom en ny jordmor som så at dette kom til å gå fort på slutten, hun fikset og ordnet og fikk meg til å tro på at det var en god løsning å fortsette å stå under fødselen. riene endret karaker, hun stod nede på bekkenbunnen og fostervannet splæsjet regelrett i gulvet.
Jenta vår ble født 2220 på den første pressria. Jeg fødte henne stående med mannen som stativ, og fikk legge meg tilbake i en saccosekk på gulvet med henne på brystet med det samme hun var ute. Ikke en eneste rift eller sting etterpå til tross for at hun var ei stor jente på 4170, 51 cm og 37 rundt hodet. Så fikk vi ha henne hos oss et par timer før hun ble veid og målt.
Jeg var i sjokk. Jeg ventet og ventet på at smertene skulle bli uutholdelige som ved sist fødsel, og så plutselig var hun ute!
Enn at fødsler kan bli så vidt forskjellige!
Fantastisk å kunne være på en fødestue alene, og slippe et kobbel leger og overvåkning ved igangsettelse som sist. En fin opplevelse og utrolig hyggelige personale