Av kjedsomhet gikk jeg en tur med hunden, fredag den 25 august! Vi gikk ca. 4 km lang tur, i ganske hurtig tempo! Hadde en del kynnere mens vi gikk, og de ble litt hardere når jeg kom hjem og satte meg rolig! Titta litt på TV og pc'n, før vi la oss! (Var ganske komisk, for fikk sms av mamman min, om jeg og barna ville være med i bursdag dagen etter...og da holdt jeg på å skrive tilbake, at jeg ikke kunne, fordi jeg hadde tenkt å føde!
)
Det skjedde ikke noe mer, så mine forhåpninger var ikke store!
Ikke før jeg våknet ca. kl. 00.45 av Marius (han hadde vært våken noen ganger før på kvelden), og merka at det plutselig rant mellom bena! Sambo hadde vært oppe og trøsta Marius, og hadde akkurat lagt seg i senga igjen, da jeg kjente at vannet gikk! Jeg sa til sambo at; "nå tror jeg jammen vannet gikk!" Sambo trodde ikke noe på det, så han måtte kjenne etter, og joda...der var både jeg og senga våt!
Jeg sto opp og gikk på do, og det rant så forferdelig! Må innrø
mme at jeg ble litt engstelig, siden jordmora sa mandagen i forveien at jeg skulle legge meg ned hvis vannet gikk, iom at hodet ikke var festa enda. Når jeg satt på do rant det ikke så mye, så jeg ble sittende der mens sambo fikk henta telefon og nummer til føden! Fikk ringt, og fikk bare beskjed om å komme, siden vi ikke hadde lengre å kjøre!
Fikk sambo opp av senga (for han hadde lagt seg til å sove igjen
) og fikk satt på meg ei bleie av Marius, pluss et stort badehåndkle! Bukse utapå der, og reiste meg opp fra senga for å gå ut i bilen...det bare rant nedover bena!
Var vei etter meg inn på sykehuset og...og sandalen min var kliss våt av fostervann! Ble lagt på CTG og snuppa hadde det fint! Hadde noen kynnere, men de var ikke vonde i det hele tatt! Siden jeg hadde litt sammentrekninger, mente jordmora at jeg kunne legges inn! Jeg ble ført inn på fødestua, og sambo dro hjem for å få dusje litt! Begynte å få ordentlige rier når han kom tilbake!
Fikk ei seng inn på fødestua, så jeg kunne få slappe av litt...men det ble det lite med! Jeg var jo trøtt, men samtidig orka jeg ikke ligge når riene kom! Måtte stå!
Jordmora sjekka om jeg hadde noen åpning ved 5-tiden på lørdag morgen! Hadde ikke store forhåpninger om noen rask fødsel, når ho sjekka og ikke klarte å nå livmorhalsen engang!
Jeg sa det til sambo og, at jeg følte det kom til å bli som min første fødsel en gang til!
Det kom ny jordmor på vakt ved 8-tida, samme jordmor som tok i mot Marius!
Nå hadde jeg fått lystgass, så følte at riene slapp litt fortere...i allefall noen av dem!
kl. 9 ringte jeg på jordmora, og ba henne sjekke åpning...for hvis det viste seg å ikke være noe større åpning, så ville jeg ha smertestillende! Jordmor sjekka, og trodde ikke det ho kjente! Der var det 9 cm åpning og ei skikkelig vannblære!
Jeg sto i sånn fin prekestol, og syntes det fungerte greit!
Plutselig fikk jeg trykketrang, og splasj...der gikk vannet! Jeg hadde enda på meg sånn bleie og truse...og plutselig kjenner jeg at pressria fortsetter og at hodet er på vei ut! Jeg roper ut til jordmor at; "Nå kommer ungen!" De fikk av meg bleia og trusa, og der kom hodet...på ei pressrie...så var det ei pause, ny pressrie og der kom resten av kroppen! Så..2-3 pressrier og, *plopp* ho var ute!!
Er utrolig fornøyd med min tredje og siste fødsel! Var utrolig godt egentlig, å stå oppreist å føde....ikke revna jeg noe heller! Hadde bare et lite skrubbsår!
Ble positivt overraska når de hadde veid og målt henne da, 4575 g og 52 cm lang! Hodeomkrets: 38 cm.
Maren fikk litt feber lørdag kveld, men det gikk fort over! Ble tatt en masse prøver, og de var alle fine! De trodde det kunne være "tørstefeber" for feberen gikk ned etter de ga henne sukkervann!
Ho hadde også litt antydning til gulsot...men holdt seg hele tiden under lysgrensen!
Vi dro hjem på onsdag, og har kosa oss hjemme! Ho sover mye enda, men har hatt en tendens til å være litt våken om kvelden og natta når vi skal sove! Har vært litt bedre de to siste nettene da!
Jeg har slitt med svimmelhet, og de på sykehuset kan ikke helt bestemme seg for om det er blodprosenten min eller luftsmertene etter steriliseringa som gjør det! Er konstant svimmel, og vondt i hodet!
Har en liten sjalu krok her og, Marius...men håper det bedrer seg etterhvert! Han er ikke slem mot Maren da, men han er litt hardhendt! Og han sutrer og trasser en del! Men, det er vel sånn det skal være!
Her er et jeg tok på sykehuset, etter ho hadde bada...masse svart hår!
Litt dårlig kvalitet da men...
Her er ho bare noen få timer gammel:
Mor og baby: