Hei
Vil fortelle dere om fødselen til minsten her. Det er snart 6 uker siden han kom til verden.
På termindatoen var jeg hos jordmor for kontroll. Jeg fikk modnings akupunktur som jeg hadde fått de to siste kontrollene, før jeg ba henne om å sjekke om det begynte å bli modent. Hun kjente og sa det var to cm åpning som kunne tøyes til tre! Jeg ble litt forundret siden jeg ikke kjente noe, men hun sa det kunne ta 14 dager for det. Ok, tenkte jeg, får bare ta dagene som de kommer da. Det kunne være jeg kjente litt murring og falske rier etter at hun hadde kjent på meg, sa jordmor.
Jeg gikk hjem og jordmora hadde rett. Litt murring begynte, litt sånn svake mens smerter. Jeg tenkte ikke så mye over det. La meg i ti tida, tok to paracet, tenkte at jeg ikke måtte bry meg så mye om murringen, og prøve å sove litt. Jeg sov vel en time fram til tolv, da kjente jeg at det var mer som rier. Timene gikk og jeg pustet og så på klokka. Mannen våknet ikke. Riene var ikke så vonde som de hadde vært ved forrige fødsel, så jeg tok det med ro, og tenkte at det kanskje var falske rier(ved forrige fødsel ble vi sendt hjem fra sykehuset første gang vi kom inn pga for svake rier). I halv fire tida hadde jeg noen gode rier, følte det presset nedover. Men da jeg kom i senga igjen roet det seg igjen, så jeg pustet videre for meg selv og det gikk et par timer til.
Halv seks fant jeg ut at jeg nok måtte inn på sykehuset etter hvert. Jeg tok en dusj, og DA våknet mannen. Å, er det i gang?
Han hadde ikke hørt noen ting. Ikke at jeg bråkte så veldig, men jeg hadde hatt en del turer på badet.
Vi ringte sykehuset og vi måtte bare komme. Tulla vår på 1.5år ble vekket og jeg prøvde å spise litt, men kastet opp med en gang. Så kjørte vi tulla til svigers og inn til sykehuset bar det. Riene kom ganske tett nå.
Vi ble tatt i mot av ei koselig jordmor. Hun spurte om jeg ville i badekar, jatakk sa jeg. Jeg sa jeg ville ha akupunktur også. Før vi ordnet noe mer kjente hun på meg og bare så på meg... Her er det full åpning sa hun!!! Jeg skjønte ingenting. Hæ!! Så det ble ingenting av verken badekar eller akupunktur. En halv time etter ankomst på sykehuset tittet vesle Filip Andreas fram. 2870g og 48cm lang.
Jeg må vel si at dette var en ganske lett fødsel. Var heldig denne gang. Noe helt annet enn fødsel nr 1. Ikke de samme smertene i riene denne gang. Jeg hadde aldri trodd at jeg hadde full åpning når jeg kom inn!! Og mannen følte seg nesten snytt, siden han bare var med på to timer av det hele