Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Fødselshistorier

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-07-2009, 15:24   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 6
MP Rating: 0% (0)
Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.Knirken er fantastisk mot andre.
Stor fødselssvuls

Skrevet av far.
Dette skjedde for noen år siden på en fødselsplass som nå er lakt ned.

Det var fullmåne og noen dager igjen til terminen, de vise og kloke sier det blir født mange barn ved fullmåne Da vi melder oss på fødeavd. er det ikke vanskelig og se at det råder et totalt kaos, det var ikke rom eller ansatte nok til alle som kom denne natten.

i ettertid fikk vi en brifing på denne nattens situasjon og vi ble fortalt at det denne natten var blitt innkalt jormødre som hadde ferie, og en som faktisk var godt av med pensjon for og ta unna, de jobbet alle som helter denne natten...

vi ble liggende et par timer på gangen, helt til fødselen var i gang, da startet "morroa" vi hadde bestemt at epidural skulle brukes, men dette rakk de ikke pga. tidspress og kun en lege på jobb, da vesla kom tilsyne kom ordene fra den aldrende jormoren som jeg har husket i laaaang tid, sitat: du verden, dette er den største fødselssvulsen jeg noen gang har sett !! blodet fløtt til is i årene mine, ordet stor svuls omtalt på min datter som var på vei til verden var et et stort slag. Tankene gikk i spinn og jeg lurte på hvordan pleiehjem vi skulle ha henne på, samt en masse andre dårlige tanker. Vesla kom ut, sjokket ble ikke mindre da hodet hennes så ut som en slaks lang kjegle moren hadde fått morfin forgiftning og ble flyttet til en annen del av sykehuset, jeg ble sittende alene med vesla i mange timer pga. kaoset som var denne natten.
det var timer med grubling jeg aldri vil glemme. for og gjøre kort avsluttning. Fødselssvuls er et stykt ord, men ganske vanlig, har vi fått vite i ettertid. Det tokk noen uker før hodeformen ble tilnærmet normal, og i dag noen år etter kan jeg le litt av denne hendelsen, men det var ikke en "festelig" fødsel. Er Pappa igjen med en nå helt annen opplevelse enn fullmånenatten hadde jeg bare fått 1 minutt forklaring rett etter fødsel, vil nok dette blitt taklet en del enklere fra min side.
Knirken er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-07-2009, 16:01   #2
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 8,715
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Stor fødselssvuls

Uff, så kjip opplevelse

Yngstejenta mi hadde også dette, og pleierne var vel "smarte" nok til å ta på jenta en lue før de ga henne til meg. Eldstejenta fikk også lue på rett etter hun var født, men ikke pga denne "svulsten".

Jeg verken så eller tenkte noe over denne svulsten før jeg gikk gjennom fødselsrapporten i ettertid, og så ordet fødselssvulst. Jeg visste jo ikke om dette fenomenet, så jeg stusset ganske heftig jeg også, da jeg leste det i rapporten.

Heldigvis satt jeg hjemme og kunne google litt da jeg leste dette.
Gammel 26-07-2009, 18:03   #3
Seniormedlem

Lita sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,781
MP Rating: 100% (1)
Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.Lita har en strålende fremtid.

Fikk også beskjed om at sønnen min hadde svuls på hode, mange tanker for igjennom hode før jeg fikk vite at det var væske ansamling de kalte svuls.
Snakket om dette på utreise samtalen, og sa klart i fra at de burde ikke si til fødende at babyen har svuls. Mye bedere med væske ansamling
Gammel 27-07-2009, 18:44   #4
VIP-Medlem

tinwin sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 9,331
MP Rating: 100% (2)
tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.

Kjempedumt at du fikk en slik opplevesle.. tankeløst fra jordmor sin side

Vi savner deg!
tinwin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-07-2009, 12:08   #5
Medlem

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Finnskogen
Meldinger: 440
MP Rating: 0% (0)
CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.CillaBerg har en strålende fremtid.

Idiotiske JM, tankeløst.
Mellomste hadde også det og jeg husker også den iskalde følelsen da legen sa det, men JM var med og forklarte hva det egentlig var! Takk og pris

M050801
H280103
V050705
CillaBerg er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
"lei" fødselsopplevelse.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:58.