Skrevet av far.
Dette skjedde for noen år siden på en fødselsplass som nå er lakt ned.
Det var fullmåne og noen dager igjen til terminen, de vise og kloke sier det blir født mange barn ved fullmåne
Da vi melder oss på fødeavd. er det ikke vanskelig og se at det råder et totalt kaos, det var ikke rom eller ansatte nok til alle som kom denne natten.
i ettertid fikk vi en brifing på denne nattens situasjon og vi ble fortalt at det denne natten var blitt innkalt jormødre som hadde ferie, og en som faktisk var godt av med pensjon for og ta unna, de jobbet alle som helter denne natten...
vi ble liggende et par timer på gangen, helt til fødselen var i gang, da startet "morroa" vi hadde bestemt at epidural skulle brukes, men dette rakk de ikke pga. tidspress og kun en lege på jobb, da vesla kom tilsyne kom ordene fra den aldrende jormoren som jeg har husket i laaaang tid, sitat: du verden, dette er den største fødselssvulsen jeg noen gang har sett !! blodet fløtt til is i årene mine, ordet stor svuls omtalt på min datter som var på vei til verden var et et stort slag. Tankene gikk i spinn og jeg lurte på hvordan pleiehjem vi skulle ha henne på, samt en masse andre dårlige tanker. Vesla kom ut, sjokket ble ikke mindre da hodet hennes så ut som en slaks lang kjegle
moren hadde fått morfin forgiftning og ble flyttet til en annen del av sykehuset, jeg ble sittende alene med vesla i mange timer pga. kaoset som var denne natten.
det var timer med grubling jeg aldri vil glemme. for og gjøre kort avsluttning. Fødselssvuls er et stykt ord, men ganske vanlig, har vi fått vite i ettertid. Det tokk noen uker før hodeformen ble tilnærmet normal, og i dag noen år etter kan jeg le litt av denne hendelsen, men det var ikke en "festelig" fødsel. Er Pappa igjen med en nå helt annen opplevelse enn fullmånenatten
hadde jeg bare fått 1 minutt forklaring rett etter fødsel, vil nok dette blitt taklet en del enklere fra min side.